REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport pozwoli uniknąć podatku dochodowego i VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie można bezpośrednio przekształcić jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę prawa handlowego. Osiągnięcie korzyści podatkowych przy takiej transakcji zapewnia wniesienie aportem przedsiębiorstwa do spółki. Dokonując aportu trzeba powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji jednoosobowej firmy.

Najprostszym rodzajem prowadzenia firmy jest założenie własnej działalności gospodarczej na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak z czasem, w miarę rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa, następuje zmiana formy prawnej prowadzonej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

- Jaki jest najlepszy sposób na przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Podobno, aby uniknąć płacenia VAT i PIT przy likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej, można wnieść przedsiębiorstwo aportem do spółki - pyta nas czytelnik w liście do redakcji.

Czytelnik ma rację. Wojciech Kotowski, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe, wyjaśnił, że jednoosobowa działalność gospodarcza nie może zostać przekształcona zgodnie z kodeksem spółek handlowych, który przewiduje zasady zmiany formy prawnej dla określonych spółek.

- Nie jest więc możliwe przekształcenie takiej działalności np. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Warto jednak rozważyć możliwość wniesienia jednoosobowej działalności gospodarczej aportem do spółki kapitałowej - dodał Wojciech Kotowski.

REKLAMA

Definicje ustawowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stwierdza w art. 6, że nie podlega opodatkowaniu transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

- Przedsiębiorstwo w tym wypadku należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w kodeksie cywilnym, jako zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Zbycie natomiast obejmuje m.in. przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego - czyli aport. Oznacza to, że wniesienie w formie aportu jednoosobowej działalności gospodarczej do spółki prawa handlowego nie jest opodatkowane VAT - podkreślił Wojciech Kotowski.

Dodał, że takie stanowisko potwierdza m.in. Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie w interpretacji z 18 czerwca 2007 r. (nr DUS-PP/443/15/2007/KJ).

Zgodnie z przepisami ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wartość udziałów objętych w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny jest uznana za przychód.

- Jest on, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, objęty zwolnieniem z podatku w momencie objęcia udziałów. Dopiero odpłatne zbycie lub umorzenie takich udziałów powoduje opodatkowanie uzyskanego w ten sposób dochodu - argumentował Wojciech Kotowski.

Zwolnienia podatkowe

Ustawodawca nie przewiduje możliwości bezpośredniego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę prawa handlowego, więc rozwiązaniem najbardziej korzystnym ze względu podatkowych dla podatnika będzie utworzenie spółki z o.o. i wniesienie do niej przedsiębiorstwa w postaci aportu.

Grzegorz Gniadek, konsultant podatkowy w BDO Numerica, wyjaśnił w rozmowie z nami, że wniesienie do spółki z o.o. aportu w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej w dniu objęcia udziałów nie wywołuje konsekwencji podatkowych dla udziałowca, który go wnosi.

- Przychód w tym wypadku powstaje dopiero w momencie zbycia udziałów. Objęcie przez osobę fizyczną udziałów w spółce z o.o. w zamian za aport w postaci przedsiębiorstwa jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT - stwierdził Grzegorz Gniadek.

Tłumaczył także, że tego typu czynność nie podlega również opodatkowaniu VAT.

Obowiązki informacyjne

Eksperci są zgodni, mając na względzie optymalizację podatkową przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., należy zdecydować się na wniesienie aportem do spółki całego przedsiębiorstwa.

Danuta Mochol-Gumowska, doradca podatkowy DEMG Kancelaria Doradztwa Podatkowego podkreśliła, że w takiej sytuacji przedsiębiorca korzysta ze zwolnień podatkowych. Dzięki przedmiotowemu zwolnieniu w PIT wolny od podatku jest przychód w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów. Istotne jest również zwolnienie z obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego, a co za tym idzie nie powstaje obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 proc. takiego remanentu.

- Korzystne są także uregulowania w zakresie VAT. Transakcja zbycia przedsiębiorstwa w ogóle nie podlega VAT, a przedsiębiorca nie ma obowiązku korekty wcześniejszych odliczeń podatku naliczonego. Pamiętać należy o obowiązku zawiadomienia organu podatkowego o likwidacji działalności gospodarczej - podsumowała Danuta Mochol-Gumowska.

Likwidacja firmy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA