REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak najkorzystniej wycofać samochód z firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Okuniewska

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i rozliczam się na podstawie pkpir. W grudniu 2005 r. kupiliśmy z mężem samochód osobowy. Wprowadziłam go do firmy i amortyzowałam. Odliczyłam 60% VAT. Obecnie zastanawiam się nad wycofaniem tego samochodu z firmy. Będzie go używał mój mąż, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jaki sposób wycofania będzie najkorzystniejszy?

REKLAMA

REKLAMA

 


rada


Najkorzystniejsze w tym przypadku będzie przekazanie samochodu na potrzeby własne podatnika. Gdyby podatniczka chciała sprzedać samochód, w podatku dochodowym nie spowoduje to skutków, jeśli samochód zostanie sprzedany po 6 latach od momentu jego wycofania. W VAT należy dokonać korekty podatku naliczonego, odliczonego przy zakupie.

REKLAMA


uzasadnienie


Biorąc pod uwagę fakt, że samochód w dalszym ciągu będzie użytkowany, tylko już nie w działalności gospodarczej, najwłaściwsze będzie wycofanie samochodu z działalności i przekazanie go na potrzeby własne podatnika.

W podatku dochodowym zamiar
przekazania samochodu na potrzeby własne wiąże się z wycofaniem go z działalności i odnotowaniem tego w ewidencji środków trwałych. Z tą chwilą samochód przestaje być środkiem trwałym. Ostatni odpis amortyzacyjny będzie dokonany w miesiącu, w którym nastąpiło wycofanie (art. 22h ust. 1 updof). Przykładowo, jeśli wycofano samochód w lipcu, to ostatni odpis amortyzacyjny będzie w lipcu. Czynność wycofania samochodu z działalności gospodarczej nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku dochodowym. Skutki podatkowe mogą powstać jednak przy sprzedaży tego samochodu. Gdy podatniczka sprzeda samochód przed upływem 6 lat od momentu wycofania go (licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym samochód został wycofany z działalności), ma obowiązek opodatkować dochód ze sprzedaży. Dochód ze sprzedaży (lub strata) będzie stanowił dochód z działalności gospodarczej. Dochód należy ustalić, odejmując od przychodu ze zbycia niezamortyzowaną wartość samochodu. Sprzedaż samochodu po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej również będzie stanowiła przychód z działalności gospodarczej (sprzedaż przed upływem wymienionych 6 lat).


PRZYKŁAD

Podatnik 31 maja 2007 r. wycofał z działalności gospodarczej samochód, który nabył w czerwcu 2005 r. Sprzedał go 15 lipca 2007 r. i osiągnął przychód w wysokości 28 000 zł. Wartość początkowa samochodu wynosiła 45 000 zł. Dokonano odpisów amortyzacyjnych na kwotę 18 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przychód w wysokości 28 000 zł należy zaksięgować do kolumny 8 pkpir „pozostałe przychody”. Koszt w postaci niezamortyzowanej wartości samochodu w wysokości 27 000 zł należy zaksięgować w kolumnie 13 pkpir „pozostałe wydatki” (jeśli podatnik prowadzi księgę według starego wzoru, to w kolumnie 14). Dochód do opodatkowania ze sprzedaży samochodu wynosi: 28 000 zł - (45 000 zł - 18 000 zł) = 1000 zł.

W VAT
nieodpłatne przekazanie środka trwałego na potrzeby własne podatnika stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Wyjątek od tej zasady dotyczy przypadku dostawy samochodu osobowego, od którego odliczono 60% VAT, pod warunkiem że był on używany przez podatnika co najmniej pół roku (co w tym przypadku ma miejsce). Wówczas taka dostawa (tutaj: przekazanie na własne cele) korzysta ze zwolnienia z podatku. Czynność przekazania powinna być udokumentowana fakturą wewnętrzną, w której jest zastosowane zwolnienie z VAT. Wartość z faktury wewnętrznej jako obrót należy wykazać w deklaracji VAT-7.


Należy się także „rozliczyć” z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu. W przypadku środka trwałego o wartości początkowej większej niż 15 000 zł, nabytego po 1 czerwca 2005 r., od którego odliczono 60% VAT, zbytego przed upływem 5-letniego okresu korekty (dla nieruchomości jest to 10 lat), należy skorygować wartość odliczenia o 1/5 za każdy rok pozostały do końca okresu korekty (art. 91 ust. 2 ustawy o VAT). Korekty odliczenia VAT należy dokonać jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Należy to zrobić w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie samochodu na potrzeby osobiste.


PRZYKŁAD

Podatnik (z wcześniejszego przykładu) w momencie zakupu samochodu - czerwiec 2005 r. - odliczył VAT w wysokości 60%, tj. 5940 zł.


W momencie przekazania na potrzeby własne dokonuje korekty odliczenia. Należy ją ująć w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie samochodu na potrzeby osobiste. W związku z tym, że samochód został wycofany z działalności w maju 2007 r., a podatek został odliczony w czerwcu 2005 r., to podatnik za dwa lata nie musi dokonywać korekty, natomiast 3/5 odliczenia podlega korekcie.


5940 zł × 2/5 = 2376 zł

5940 zł × 3/5 = 3564 zł


Podatnik powinien zmniejszyć odliczenie VAT naliczonego w deklaracji za maj 2007 r. o kwotę 3564 zł i wykazać tę kwotę w deklaracji VAT-7.


- art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 22h ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

- art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784


Katarzyna Okuniewska

księgowa z wieloletnim doświadczeniem, ekonomista

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA