Czy występując z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol, należy dołączyć nowe zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
RADA
Jeżeli podatnik występuje z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie załącza zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie. Musi jednak złożyć oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Jeśli jednak upłynęły 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku z zaświadczeniem, wówczas trzeba złożyć aktualne zaświadczenie.
UZASADNIENIE
Wnioskodawca, składając wniosek o wydanie banderol, załącza odpowiednio:
1) zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego i właściwego naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju o niezaleganiu w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;
2) kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
3) kopię potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
4) kopię zezwolenia albo koncesji na produkcję, rozlewanie, pakowanie, import, nabycie wewnątrzwspólnotowe lub obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia albo koncesji na podstawie odrębnych przepisów;
5) kopię umowy zawartej przez importera lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego z podmiotem zagranicznym na import lub nabycie wyrobów akcyzowych;
6) kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;
7) kopię zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, działalności zarejestrowanego handlowca, działalności niezarejestrowanego handlowca, na dokonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego na terytorium kraju;
8) kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 86 ust. 4 ustawy, potwierdzoną przez naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju.
REKLAMA
Dokumenty wymienione w pkt 2-8 są okazywane jednorazowo w oryginale właściwemu w sprawach znaków akcyzy naczelnikowi urzędu celnego przy składaniu wniosku. Natomiast zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku.
W takim przypadku jak u Czytelnika, gdy wnioskodawca składa kolejny wniosek, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie jest wymagane składanie kolejnego aktualnego zaświadczenia. Ważność zachowuje poprzednie. Ustawodawca mówi jednak o pewnym warunku. Mianowicie warunkiem tym jest, że wnioskodawca złoży oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Nie dotyczy to informacji zawartych w dokumentach, których termin ważności upłynął zgodnie z przepisami regulującymi ich wydawanie.
Dopiero jeśli podatnik występuje z kolejnym wnioskiem po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia poprzedniego wniosku, wymagane jest złożenie aktualnego zaświadczenie.
Ważne!
Wnioskodawca występujący z wnioskiem o wydanie banderol przedkłada kolejne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, gdy występuje z kolejnym wnioskiem po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia poprzedniego wniosku.
Czytelnik nie podaje informacji, czy występuje z kolejnym wnioskiem po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia pierwszego wniosku, czy też w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku.
W zależności od tego, jak wygląda faktyczna sytuacja Czytelnika, znajdą zastosowanie zasady opisane powyżej.
REKLAMA
Podsumowując, należy stwierdzić, że jeżeli podatnik występowałby z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie załącza zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie. Musi jednak złożyć oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Jeśli jednak okres 3 miesięcy upłynął od złożenia poprzedniego wnioski z zaświadczeniem, wówczas musi złożyć aktualne zaświadczenie.
Stanowisko takie potwierdzają również organy celne. W decyzji Dyrektora Izby Celnej w Łodzi z 31 maja 2007 r. nr 360000-PA-9118-1/2007/AG czytamy, iż nie należy składać nowego zaświadczenia, gdy podatnik występuje z kolejnym wnioskiem w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego. Ponadto w uzasadnieniu decyzji czytamy, że: „nadejście kolejnego terminu płatności podatku nie musi powodować powstania zaległości podatkowej, jeśli podatek zostanie uiszczony w terminie, tym samym w takim przypadku zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach nie przestaje być aktualne. Jeśli więc zaległość podatkowa w podatkach dochodowym i VAT nie powstała do dnia składania kolejnego wniosku w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku i wnioskodawca złoży zgodne z tym stanem faktycznym stosowne oświadczenie, należy przyjąć, że dopełniony został obowiązek wynikający z ogólnej zasady wyrażonej w zacytowanym wyżej przepisie”.
- z § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - Dz.U. Nr 80, poz. 742; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 242; poz. 2040
Marzena Kotecka
ekspert w zakresie akcyzy
REKLAMA
REKLAMA