REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy występując z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol, należy dołączyć nowe zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marzena Kotecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jest producentem wyrobów akcyzowych - wina. Występując pierwszy raz z wnioskiem o wydanie znaków akcyzy - banderol, załączyliśmy zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach odprowadzanych do budżetu państwa - VAT i dochodowym. Czy teraz, występując z kolejnym wnioskiem, znowu musimy przedkładać zaświadczenie i czy tak będzie za każdym razem?

 

REKLAMA


RADA


Jeżeli podatnik występuje z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie załącza zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie. Musi jednak złożyć oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Jeśli jednak upłynęły 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku z zaświadczeniem, wówczas trzeba złożyć aktualne zaświadczenie.


UZASADNIENIE


Wnioskodawca, składając wniosek o wydanie banderol, załącza odpowiednio:

1) zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego i właściwego naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju o niezaleganiu w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;

3) kopię potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

4) kopię zezwolenia albo koncesji na produkcję, rozlewanie, pakowanie, import, nabycie wewnątrzwspólnotowe lub obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia albo koncesji na podstawie odrębnych przepisów;

5) kopię umowy zawartej przez importera lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego z podmiotem zagranicznym na import lub nabycie wyrobów akcyzowych;

6) kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;

7) kopię zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, działalności zarejestrowanego handlowca, działalności niezarejestrowanego handlowca, na dokonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego na terytorium kraju;

8) kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 86 ust. 4 ustawy, potwierdzoną przez naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju.

REKLAMA


Dokumenty wymienione w pkt 2-8 są okazywane jednorazowo w oryginale właściwemu w sprawach znaków akcyzy naczelnikowi urzędu celnego przy składaniu wniosku. Natomiast zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku.


W takim przypadku jak u Czytelnika, gdy wnioskodawca składa kolejny wniosek, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie jest wymagane składanie kolejnego aktualnego zaświadczenia. Ważność zachowuje poprzednie. Ustawodawca mówi jednak o pewnym warunku. Mianowicie warunkiem tym jest, że wnioskodawca złoży oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Nie dotyczy to informacji zawartych w dokumentach, których termin ważności upłynął zgodnie z przepisami regulującymi ich wydawanie.


Dopiero jeśli podatnik występuje z kolejnym wnioskiem po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia poprzedniego wniosku, wymagane jest złożenie aktualnego zaświadczenie.


Ważne!

Wnioskodawca występujący z wnioskiem o wydanie banderol przedkłada kolejne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, gdy występuje z kolejnym wnioskiem po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia poprzedniego wniosku.


Czytelnik nie podaje informacji, czy występuje z kolejnym wnioskiem po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia pierwszego wniosku, czy też w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku.


W zależności od tego, jak wygląda faktyczna sytuacja Czytelnika, znajdą zastosowanie zasady opisane powyżej.

REKLAMA


Podsumowując, należy stwierdzić, że jeżeli podatnik występowałby z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie załącza zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie. Musi jednak złożyć oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Jeśli jednak okres 3 miesięcy upłynął od złożenia poprzedniego wnioski z zaświadczeniem, wówczas musi złożyć aktualne zaświadczenie.


Stanowisko takie potwierdzają również organy celne. W decyzji Dyrektora Izby Celnej w Łodzi z 31 maja 2007 r. nr 360000-PA-9118-1/2007/AG czytamy, iż nie należy składać nowego zaświadczenia, gdy podatnik występuje z kolejnym wnioskiem w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego. Ponadto w uzasadnieniu decyzji czytamy, że: „nadejście kolejnego terminu płatności podatku nie musi powodować powstania zaległości podatkowej, jeśli podatek zostanie uiszczony w terminie, tym samym w takim przypadku zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach nie przestaje być aktualne. Jeśli więc zaległość podatkowa w podatkach dochodowym i VAT nie powstała do dnia składania kolejnego wniosku w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku i wnioskodawca złoży zgodne z tym stanem faktycznym stosowne oświadczenie, należy przyjąć, że dopełniony został obowiązek wynikający z ogólnej zasady wyrażonej w zacytowanym wyżej przepisie”.


- z § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - Dz.U. Nr 80, poz. 742; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 242; poz. 2040

 z § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - Dz.U. Nr 80, poz. 742; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 242; poz. 2040


Marzena Kotecka

ekspert w zakresie akcyzy

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA