REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy występując z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol, należy dołączyć nowe zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marzena Kotecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jest producentem wyrobów akcyzowych - wina. Występując pierwszy raz z wnioskiem o wydanie znaków akcyzy - banderol, załączyliśmy zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach odprowadzanych do budżetu państwa - VAT i dochodowym. Czy teraz, występując z kolejnym wnioskiem, znowu musimy przedkładać zaświadczenie i czy tak będzie za każdym razem?

 

REKLAMA

REKLAMA


RADA


Jeżeli podatnik występuje z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie załącza zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie. Musi jednak złożyć oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Jeśli jednak upłynęły 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku z zaświadczeniem, wówczas trzeba złożyć aktualne zaświadczenie.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Wnioskodawca, składając wniosek o wydanie banderol, załącza odpowiednio:

1) zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego i właściwego naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju o niezaleganiu w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;

3) kopię potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

4) kopię zezwolenia albo koncesji na produkcję, rozlewanie, pakowanie, import, nabycie wewnątrzwspólnotowe lub obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia albo koncesji na podstawie odrębnych przepisów;

5) kopię umowy zawartej przez importera lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego z podmiotem zagranicznym na import lub nabycie wyrobów akcyzowych;

6) kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;

7) kopię zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, działalności zarejestrowanego handlowca, działalności niezarejestrowanego handlowca, na dokonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego na terytorium kraju;

8) kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 86 ust. 4 ustawy, potwierdzoną przez naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju.


Dokumenty wymienione w pkt 2-8 są okazywane jednorazowo w oryginale właściwemu w sprawach znaków akcyzy naczelnikowi urzędu celnego przy składaniu wniosku. Natomiast zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku.


W takim przypadku jak u Czytelnika, gdy wnioskodawca składa kolejny wniosek, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie jest wymagane składanie kolejnego aktualnego zaświadczenia. Ważność zachowuje poprzednie. Ustawodawca mówi jednak o pewnym warunku. Mianowicie warunkiem tym jest, że wnioskodawca złoży oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Nie dotyczy to informacji zawartych w dokumentach, których termin ważności upłynął zgodnie z przepisami regulującymi ich wydawanie.


Dopiero jeśli podatnik występuje z kolejnym wnioskiem po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia poprzedniego wniosku, wymagane jest złożenie aktualnego zaświadczenie.


Ważne!

Wnioskodawca występujący z wnioskiem o wydanie banderol przedkłada kolejne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, gdy występuje z kolejnym wnioskiem po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia poprzedniego wniosku.


Czytelnik nie podaje informacji, czy występuje z kolejnym wnioskiem po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia pierwszego wniosku, czy też w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku.


W zależności od tego, jak wygląda faktyczna sytuacja Czytelnika, znajdą zastosowanie zasady opisane powyżej.


Podsumowując, należy stwierdzić, że jeżeli podatnik występowałby z kolejnym wnioskiem o wydanie banderol w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia poprzedniego wniosku, nie załącza zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach VAT, dochodowym i akcyzie. Musi jednak złożyć oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Jeśli jednak okres 3 miesięcy upłynął od złożenia poprzedniego wnioski z zaświadczeniem, wówczas musi złożyć aktualne zaświadczenie.


Stanowisko takie potwierdzają również organy celne. W decyzji Dyrektora Izby Celnej w Łodzi z 31 maja 2007 r. nr 360000-PA-9118-1/2007/AG czytamy, iż nie należy składać nowego zaświadczenia, gdy podatnik występuje z kolejnym wnioskiem w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego. Ponadto w uzasadnieniu decyzji czytamy, że: „nadejście kolejnego terminu płatności podatku nie musi powodować powstania zaległości podatkowej, jeśli podatek zostanie uiszczony w terminie, tym samym w takim przypadku zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach nie przestaje być aktualne. Jeśli więc zaległość podatkowa w podatkach dochodowym i VAT nie powstała do dnia składania kolejnego wniosku w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku i wnioskodawca złoży zgodne z tym stanem faktycznym stosowne oświadczenie, należy przyjąć, że dopełniony został obowiązek wynikający z ogólnej zasady wyrażonej w zacytowanym wyżej przepisie”.


- z § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - Dz.U. Nr 80, poz. 742; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 242; poz. 2040

 z § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - Dz.U. Nr 80, poz. 742; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 242; poz. 2040


Marzena Kotecka

ekspert w zakresie akcyzy

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA