REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawdziwy Lider

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

W dobie nieustających wyzwań, to właśnie umiejętności przywódcze naszych liderów są najsilniej wystawione na próbę. Każdy kryzys stanowi egzamin ich siły oraz magnetyzmu. Beata Drzazga – przedsiębiorca wizjoner, konsultant biznesowy i prelegent na konferencjach związanych z przywództwem i biznesem, opowiada czy urodzony lider to mit czy rzeczywistość.

Stworzyła pani największą w Polsce firmę świadczącą usługi opieki długoterminowej. Jakie cechy powinien posiadać lider, aby stworzyć takiego giganta w branży tak trudnej jak sektor zdrowia?

REKLAMA

Niewątpliwie, powinien to być lider, który ceni ludzi, nie lęka się wyzwań, aspiruje do ciągłego rozwoju i tworzenia. Gdy skoncentrujemy te elementy, istnieje duża szansa na sukces. Należy również pamiętać o roli, jaką odgrywają ludzie, których angażujemy do współpracy - ich lojalność, identyfikacja z firmą również wpływają na jej triumf. Lider powinien również nauczyć swoich ludzi samodzielnego radzenia sobie, nie tylko dostarczać gotowych rozwiązań. Zgodnie z pewnym powiedzeniem, jeśli chcesz, by twoi pracownicy z pasją zbudowali łódź, naucz ich miłości do morza. Jeżeli pracownik zrozumie i pokocha misję oraz wizję firmy, w której będzie brał udział, zaangażuje się w nią i stworzy coś naprawdę niezwykłego. Już na wstępie można ocenić, czy dana osoba chce podążać tą samą ścieżką. Ważną cechą dobrego lidera jest umiejętność dobrania odpowiedniego zespołu. Wszyscy ludzie są różni - niektórzy nadają się do twórczej pracy, inni do wykonywania konkretnych zadań. Oba typy są potrzebne, lecz lider musi wiedzieć, kogo potrzebuje więcej i gdzie umieścić poszczególnych ludzi. Istotne jest, by lider potrafił przekonać ludzi do swojej wizji i nauczył ich, jak mają nadążyć za nim. Rynek często daje możliwości rozwoju, ale czasem zewnętrzne ograniczenia. Brak odpowiednich osób może stanowić przeszkodę. Dobry lider musi umieć budować, prowadzić i motywować zespół. Musi również być wzorem dla swoich pracowników, wykazując odpowiedzialność, sumienność i ciekawość świata. Lider powinien szanować wiedzę swojego zespołu i być dla nich dostępny. Lider nie jest wszystkowiedzący, dlatego otacza się ludźmi, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach. Istotna jest też pokora lidera, który zdaje sobie sprawę, że każdy członek zespołu wnosi coś wartościowego do projektu. Każdy jest cenny jako jednostka, ale jeszcze cenniejszy jako część zespołu.

Czy różne gałęzie biznesu wymagają różnych typów liderów?

Wszystkie dziedziny biznesu wymagają podobnych cech lidera, jednak w zależności od konkretnego sektora, powinno się dobierać odpowiednich specjalistów. Jeżeli lider posiada umiejętności zarządzania, będzie w stanie efektywnie kierować firmą w każdej branży. Kluczem jest jednak zatrudnienie odpowiednich specjalistów - osób o zróżnicowanej wiedzy i kompetencjach adekwatnych do specyfiki danej branży.

Jakie cechy powinien posiadać lider, by był szanowany i słuchany przez innych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liderzy, którzy cieszą się szacunkiem, to przede wszystkim osoby etyczne, szanujące innych - zarówno pracowników, jak i klientów czy partnerów biznesowych. Szanowany lider to ten, który kieruje się wartościami. Szacunku nie da się wymusić - zasługuje się na niego swoją postawą. Liderzy, których słuchamy, cieszą się naszym szacunkiem. Z kolei liderzy, którzy łamią zasady etyki, nie szanują innych i są aroganccy, mogą być słuchani, ale z innych powodów - na przykład ze strachu. W moim przekonaniu, relacje z pracownikami powinny być budowane w taki sposób, aby po opuszczeniu firmy mówili o niej tylko dobre rzeczy. Reputacja głoszona przez naszych pracowników jest najlepszą rekomendacją naszych umiejętności przywódczych.

Czy zdolności przywódcze są cechą wrodzoną, czy można je nabyć?

REKLAMA

Jestem przekonana, że zdolności przywódcze są talentem, z którym się rodzimy. Oczywiście, istnieją liczne szkoły, kursy, które mogą nauczyć nas umiejętności przywódczych. Niemniej jednak, uważam, że liderzy, którzy zdobyli swoje umiejętności w ten sposób, nie wydają się być autentyczni. W moim odczuciu dobry lider powinien posiadać charyzmę, co jest cechą, której nie da się nauczyć.

Przez wiele lat prowadziła pani zespół liczący ponad 3250 osób, z których znaczna część pozostała z panią na wiele lat. Jakie zasady przyświecały pani jako liderce w tym procesie?

Najważniejszą zasadą jest autentyczność, bycie sobą oraz posiadanie i przestrzeganie pewnych wartości. Tylko wtedy relacje z pracownikami stają się niemalże przyjacielskie, niezależnie od ich stanowiska. Nagrodą za tę autentyczność jest lojalność pracowników. W sytuacjach, kiedy warunki nie pozwalają na lepsze wynagrodzenie, pracownicy wiedzą, że jeśli tylko będzie taka możliwość, ich wysiłek zostanie odpowiednio wynagrodzony. Więź z zespołem buduje się latami, konsekwentnie. Warto doceniać swoich pracowników, inwestować w ich rozwój i wynagradzać ich zaangażowanie. Wtedy gdy nadchodzą trudne czasy, można mieć pewność, że nie opuszczą okrętu, ale pozostaną na pokładzie, by przetrwać burzę i ratować łódź.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA