REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawdziwy Lider

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

W dobie nieustających wyzwań, to właśnie umiejętności przywódcze naszych liderów są najsilniej wystawione na próbę. Każdy kryzys stanowi egzamin ich siły oraz magnetyzmu. Beata Drzazga – przedsiębiorca wizjoner, konsultant biznesowy i prelegent na konferencjach związanych z przywództwem i biznesem, opowiada czy urodzony lider to mit czy rzeczywistość.

Stworzyła pani największą w Polsce firmę świadczącą usługi opieki długoterminowej. Jakie cechy powinien posiadać lider, aby stworzyć takiego giganta w branży tak trudnej jak sektor zdrowia?

REKLAMA

Niewątpliwie, powinien to być lider, który ceni ludzi, nie lęka się wyzwań, aspiruje do ciągłego rozwoju i tworzenia. Gdy skoncentrujemy te elementy, istnieje duża szansa na sukces. Należy również pamiętać o roli, jaką odgrywają ludzie, których angażujemy do współpracy - ich lojalność, identyfikacja z firmą również wpływają na jej triumf. Lider powinien również nauczyć swoich ludzi samodzielnego radzenia sobie, nie tylko dostarczać gotowych rozwiązań. Zgodnie z pewnym powiedzeniem, jeśli chcesz, by twoi pracownicy z pasją zbudowali łódź, naucz ich miłości do morza. Jeżeli pracownik zrozumie i pokocha misję oraz wizję firmy, w której będzie brał udział, zaangażuje się w nią i stworzy coś naprawdę niezwykłego. Już na wstępie można ocenić, czy dana osoba chce podążać tą samą ścieżką. Ważną cechą dobrego lidera jest umiejętność dobrania odpowiedniego zespołu. Wszyscy ludzie są różni - niektórzy nadają się do twórczej pracy, inni do wykonywania konkretnych zadań. Oba typy są potrzebne, lecz lider musi wiedzieć, kogo potrzebuje więcej i gdzie umieścić poszczególnych ludzi. Istotne jest, by lider potrafił przekonać ludzi do swojej wizji i nauczył ich, jak mają nadążyć za nim. Rynek często daje możliwości rozwoju, ale czasem zewnętrzne ograniczenia. Brak odpowiednich osób może stanowić przeszkodę. Dobry lider musi umieć budować, prowadzić i motywować zespół. Musi również być wzorem dla swoich pracowników, wykazując odpowiedzialność, sumienność i ciekawość świata. Lider powinien szanować wiedzę swojego zespołu i być dla nich dostępny. Lider nie jest wszystkowiedzący, dlatego otacza się ludźmi, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach. Istotna jest też pokora lidera, który zdaje sobie sprawę, że każdy członek zespołu wnosi coś wartościowego do projektu. Każdy jest cenny jako jednostka, ale jeszcze cenniejszy jako część zespołu.

Czy różne gałęzie biznesu wymagają różnych typów liderów?

Wszystkie dziedziny biznesu wymagają podobnych cech lidera, jednak w zależności od konkretnego sektora, powinno się dobierać odpowiednich specjalistów. Jeżeli lider posiada umiejętności zarządzania, będzie w stanie efektywnie kierować firmą w każdej branży. Kluczem jest jednak zatrudnienie odpowiednich specjalistów - osób o zróżnicowanej wiedzy i kompetencjach adekwatnych do specyfiki danej branży.

Jakie cechy powinien posiadać lider, by był szanowany i słuchany przez innych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liderzy, którzy cieszą się szacunkiem, to przede wszystkim osoby etyczne, szanujące innych - zarówno pracowników, jak i klientów czy partnerów biznesowych. Szanowany lider to ten, który kieruje się wartościami. Szacunku nie da się wymusić - zasługuje się na niego swoją postawą. Liderzy, których słuchamy, cieszą się naszym szacunkiem. Z kolei liderzy, którzy łamią zasady etyki, nie szanują innych i są aroganccy, mogą być słuchani, ale z innych powodów - na przykład ze strachu. W moim przekonaniu, relacje z pracownikami powinny być budowane w taki sposób, aby po opuszczeniu firmy mówili o niej tylko dobre rzeczy. Reputacja głoszona przez naszych pracowników jest najlepszą rekomendacją naszych umiejętności przywódczych.

Czy zdolności przywódcze są cechą wrodzoną, czy można je nabyć?

REKLAMA

Jestem przekonana, że zdolności przywódcze są talentem, z którym się rodzimy. Oczywiście, istnieją liczne szkoły, kursy, które mogą nauczyć nas umiejętności przywódczych. Niemniej jednak, uważam, że liderzy, którzy zdobyli swoje umiejętności w ten sposób, nie wydają się być autentyczni. W moim odczuciu dobry lider powinien posiadać charyzmę, co jest cechą, której nie da się nauczyć.

Przez wiele lat prowadziła pani zespół liczący ponad 3250 osób, z których znaczna część pozostała z panią na wiele lat. Jakie zasady przyświecały pani jako liderce w tym procesie?

Najważniejszą zasadą jest autentyczność, bycie sobą oraz posiadanie i przestrzeganie pewnych wartości. Tylko wtedy relacje z pracownikami stają się niemalże przyjacielskie, niezależnie od ich stanowiska. Nagrodą za tę autentyczność jest lojalność pracowników. W sytuacjach, kiedy warunki nie pozwalają na lepsze wynagrodzenie, pracownicy wiedzą, że jeśli tylko będzie taka możliwość, ich wysiłek zostanie odpowiednio wynagrodzony. Więź z zespołem buduje się latami, konsekwentnie. Warto doceniać swoich pracowników, inwestować w ich rozwój i wynagradzać ich zaangażowanie. Wtedy gdy nadchodzą trudne czasy, można mieć pewność, że nie opuszczą okrętu, ale pozostaną na pokładzie, by przetrwać burzę i ratować łódź.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA