REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawdziwy Lider

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

W dobie nieustających wyzwań, to właśnie umiejętności przywódcze naszych liderów są najsilniej wystawione na próbę. Każdy kryzys stanowi egzamin ich siły oraz magnetyzmu. Beata Drzazga – przedsiębiorca wizjoner, konsultant biznesowy i prelegent na konferencjach związanych z przywództwem i biznesem, opowiada czy urodzony lider to mit czy rzeczywistość.

Stworzyła pani największą w Polsce firmę świadczącą usługi opieki długoterminowej. Jakie cechy powinien posiadać lider, aby stworzyć takiego giganta w branży tak trudnej jak sektor zdrowia?

REKLAMA

REKLAMA

Niewątpliwie, powinien to być lider, który ceni ludzi, nie lęka się wyzwań, aspiruje do ciągłego rozwoju i tworzenia. Gdy skoncentrujemy te elementy, istnieje duża szansa na sukces. Należy również pamiętać o roli, jaką odgrywają ludzie, których angażujemy do współpracy - ich lojalność, identyfikacja z firmą również wpływają na jej triumf. Lider powinien również nauczyć swoich ludzi samodzielnego radzenia sobie, nie tylko dostarczać gotowych rozwiązań. Zgodnie z pewnym powiedzeniem, jeśli chcesz, by twoi pracownicy z pasją zbudowali łódź, naucz ich miłości do morza. Jeżeli pracownik zrozumie i pokocha misję oraz wizję firmy, w której będzie brał udział, zaangażuje się w nią i stworzy coś naprawdę niezwykłego. Już na wstępie można ocenić, czy dana osoba chce podążać tą samą ścieżką. Ważną cechą dobrego lidera jest umiejętność dobrania odpowiedniego zespołu. Wszyscy ludzie są różni - niektórzy nadają się do twórczej pracy, inni do wykonywania konkretnych zadań. Oba typy są potrzebne, lecz lider musi wiedzieć, kogo potrzebuje więcej i gdzie umieścić poszczególnych ludzi. Istotne jest, by lider potrafił przekonać ludzi do swojej wizji i nauczył ich, jak mają nadążyć za nim. Rynek często daje możliwości rozwoju, ale czasem zewnętrzne ograniczenia. Brak odpowiednich osób może stanowić przeszkodę. Dobry lider musi umieć budować, prowadzić i motywować zespół. Musi również być wzorem dla swoich pracowników, wykazując odpowiedzialność, sumienność i ciekawość świata. Lider powinien szanować wiedzę swojego zespołu i być dla nich dostępny. Lider nie jest wszystkowiedzący, dlatego otacza się ludźmi, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach. Istotna jest też pokora lidera, który zdaje sobie sprawę, że każdy członek zespołu wnosi coś wartościowego do projektu. Każdy jest cenny jako jednostka, ale jeszcze cenniejszy jako część zespołu.

Czy różne gałęzie biznesu wymagają różnych typów liderów?

Wszystkie dziedziny biznesu wymagają podobnych cech lidera, jednak w zależności od konkretnego sektora, powinno się dobierać odpowiednich specjalistów. Jeżeli lider posiada umiejętności zarządzania, będzie w stanie efektywnie kierować firmą w każdej branży. Kluczem jest jednak zatrudnienie odpowiednich specjalistów - osób o zróżnicowanej wiedzy i kompetencjach adekwatnych do specyfiki danej branży.

REKLAMA

Jakie cechy powinien posiadać lider, by był szanowany i słuchany przez innych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liderzy, którzy cieszą się szacunkiem, to przede wszystkim osoby etyczne, szanujące innych - zarówno pracowników, jak i klientów czy partnerów biznesowych. Szanowany lider to ten, który kieruje się wartościami. Szacunku nie da się wymusić - zasługuje się na niego swoją postawą. Liderzy, których słuchamy, cieszą się naszym szacunkiem. Z kolei liderzy, którzy łamią zasady etyki, nie szanują innych i są aroganccy, mogą być słuchani, ale z innych powodów - na przykład ze strachu. W moim przekonaniu, relacje z pracownikami powinny być budowane w taki sposób, aby po opuszczeniu firmy mówili o niej tylko dobre rzeczy. Reputacja głoszona przez naszych pracowników jest najlepszą rekomendacją naszych umiejętności przywódczych.

Czy zdolności przywódcze są cechą wrodzoną, czy można je nabyć?

Jestem przekonana, że zdolności przywódcze są talentem, z którym się rodzimy. Oczywiście, istnieją liczne szkoły, kursy, które mogą nauczyć nas umiejętności przywódczych. Niemniej jednak, uważam, że liderzy, którzy zdobyli swoje umiejętności w ten sposób, nie wydają się być autentyczni. W moim odczuciu dobry lider powinien posiadać charyzmę, co jest cechą, której nie da się nauczyć.

Przez wiele lat prowadziła pani zespół liczący ponad 3250 osób, z których znaczna część pozostała z panią na wiele lat. Jakie zasady przyświecały pani jako liderce w tym procesie?

Najważniejszą zasadą jest autentyczność, bycie sobą oraz posiadanie i przestrzeganie pewnych wartości. Tylko wtedy relacje z pracownikami stają się niemalże przyjacielskie, niezależnie od ich stanowiska. Nagrodą za tę autentyczność jest lojalność pracowników. W sytuacjach, kiedy warunki nie pozwalają na lepsze wynagrodzenie, pracownicy wiedzą, że jeśli tylko będzie taka możliwość, ich wysiłek zostanie odpowiednio wynagrodzony. Więź z zespołem buduje się latami, konsekwentnie. Warto doceniać swoich pracowników, inwestować w ich rozwój i wynagradzać ich zaangażowanie. Wtedy gdy nadchodzą trudne czasy, można mieć pewność, że nie opuszczą okrętu, ale pozostaną na pokładzie, by przetrwać burzę i ratować łódź.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA