REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za produkt niebezpieczny?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny.
Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny jest uregulowana przez przepisy Kodeksu cywilnego w sposób szczególny. Za produkt możemy uznać rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą, a także zwierzęta i, uwaga – energię elektryczną.

REKLAMA

Co więcej za produkt uznaje się także rzeczy w ogóle nieprzetworzone jak np. surowce naturalne czy produkty rolne, przy czym produkt niebezpieczny to każdy, który ma cechy niezapewniające bezpieczeństwa, jakiego można oczekiwać uwzględniając jego normalne użycie.

REKLAMA

Przy ocenie, że dany produkt jest niebezpieczny bierze się pod uwagę kryteria obiektywne, i oczekiwania typowego konsumenta takiego produktu, dlatego przy produktach adresowanych dla dzieci należy mieć na uwadze nie tylko prawidłowe użycie produktu, ale także częste w takich sytuacjach nieprawidłowe użytkowanie produktu. Dlatego za produkt niebezpieczny można uznać zarówno piłę motorową z uszkodzonym łańcuchem, którego konstrukcja przy prawidłowym użytkowaniu doprowadzi do niepożądanych skutków, jak i kredki przeznaczone dla dzieci, które to jednak mogą stać się produktem niebezpiecznym, właśnie przy uwzględnieniu faktu, że ich “typowy” konsument szerzej może rozumieć powszechne użycie tego produktu.

Porównaj: Czy osoba trzecia może dostać odszkodowanie?

Istotnym także z punktu widzenia podmiotów odpowiedzialnych za produkt niebezpieczny jest to, że o tym, czy produkt jest bezpieczny decydują okoliczności z chwili wprowadzenia go do obrotu, a zwłaszcza sposób zaprezentowania go na rynku oraz podane konsumentowi informacje o właściwości produktu. Zatem jeżeli dany produkt w chwili wprowadzenia go do obrotu spełnia istniejące w danym czasie techniczne standardy, nie można uznać go za niebezpieczny tylko z tego powodu, że później wprowadzono produkt podobny ulepszony.

Kto odpowiada za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny?

Krąg podmiotów odpowiedzialnych za produkt niebezpieczny jest dosyć szeroki, bowiem do osób odpowiedzialnych za szkodę powstałą przez produkt niebezpieczny, ustawa zalicza:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • producenta, który wytwarza go w zakresie swojej działalności gospodarczej – odpowiedzialność producenta powstaje z chwilą wprowadzenia produktu do obrotu w zakresie jego działalności gospodarczej;
  • wytwórcę materiału, surowca bądź części składowej produktu, chyba, że przyczyną szkody była wadliwa konstrukcja produktu lub wskazówki producenta finalnego;
  • osoby, które przez umieszczenie na produkcie swojej nazwy, znaku towarowego czy innego oznaczenia odróżniającego podają się za producenta;
  • importerzy produktów zagranicznych, którzy wprowadzili do obrotu krajowego te produkty w zakresie swojej działalności gospodarczej.

Wyżej wskazane osoby odpowiadają solidarnie i są dłużnikami solidarnymi, co oznacza, że uprawniony wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych.

Polecamy serwis: Spółki

REKLAMA

Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny, jeżeli sam nie jest w stanie (w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia go o szkodzie) wskazać producenta lub importera lub osobę od której sam nabył produkt. W tym przypadku zbywca może zostać zwolniony od odpowiedzialności jedynie, gdy wskaże producenta lub importera.

Konsument, któremu produkt niebezpieczny wyrządził szkodę zwrócił się do firmy, która mu go sprzedała. Firma, która zbyła produkt niebezpieczny stwierdziła, że nie jest producentem tego produktu i odpowiedzialności z tytułu szkody wyrządzonej przez produkt przez to nie ponosi. Czy takie zapewnienie zwalnia firmę od odpowiedzialności ? Nie. Zbywca produktu może zwolnić się od odpowiedzialności jeżeli wskaże w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia o szkodzie, producenta, importera lub osobę, od której sam nabył produkt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA