Kategorie

Przepisy drogowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nasz Czytelnik jechał drogą z pierwszeństwem i nagle z bocznej, podporządkowanej drogi wyłonił się inny samochód. Kierujący tamtym pojazdem z nieznanych przyczyn zupełnie zlekceważył znaki i wyjechał tuż przed auto naszego Czytelnika. Chcąc uniknąć wypadku, kierowca wykonał gwałtowny skręt. Dzięki temu wprawdzie nie doszło do zderzenia, ale stracił panowanie nad pojazdem. Auto dachowało, a sprawca całego incydentu spokojnie sobie odjechał. Co w takiej sytuacji zrobić?
Od pewnego czasu na ulicach miast coraz więcej jest miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych, wymalowanych na niebieskim tle. Wielu Czytelników pyta, czy to jakaś nowa moda czy też nowe wprowadzono inne zasady oznakowywania takich miejsc?
W pierwszej części artykułu omówiłem przepisy dotyczące korzystania przez rowerzystów z przejazdów rowerowych. Wykazałem, jak bardzo te przepisy są niespójne i nielogiczne. Dziś zatem postaram się podpowiedzieć, jak powinien zachowywać się na przejeździe rozsądny rowerzysta.
Dróg dla rowerów wciąż przybywa i to bardzo dobrze. Okazuje się jednak, że wielu rowerzystów nie potrafi z nich prawidłowo korzystać. Dotyczy to zwłaszcza miejsc, w których drogi te przecinają chodniki i jezdnie. Jakie zasady jazdy obowiązują na ścieżkach rowerowych?
Przejazdy dla rowerzystów są miejscem, na którym dochodzi do szczególnie niebezpiecznych sytuacji. Wynika to często z nieznajomości przepisów i braku wyobraźni, a często także rozsądku u wielu cyklistów. W dodatku przepisy regulujące pierwszeństwo na przejazdach rowerowych są zupełnie nieprzemyślane i oderwane od realiów.
Kiedy samochód może zostać odholowany? Jak się zachować, gdy widzimy jak nasz pojazd jest wywożony przez służby miejskie? Oraz, w jakiej sytuacji odholowane auto przejdzie na własność Skarbu Państwa?
6 maja prezydent podpisał ustawę zwiększającą kary za przestępstwa w ruchu drogowym. Większość nowelizacji wejdźcie w życie 14 dni po podpisaniu ustawy. Jakie będą nowe kary za przestępstwa w ruchu drogowym?
Jeżeli pasy ruchu są wyznaczone na jezdni, kierowcy nie mają zazwyczaj problemów z jazdą wytyczonym torem, z trzymaniem się swojego pasa ruchu. Gorzej, gdy pasy nie są wyznaczone. Ten problem daje się dość często zauważyć zwłaszcza na skrzyżowaniach, na których wykonuje się manewr skręcania w lewo i nie ma linii prowadzących. Wówczas zdarza się, że niektórzy tracą orientację i doprowadzają do kolizyjnych sytuacji.
Na parkingach przed wielkimi centrami handlowymi bardzo często dochodzi (niestety) do kolizji pomiędzy pojazdami. Tereny te są zazwyczaj drogami prywatnymi i tu powstaje problem odpowiedzialności za spowodowanie takiego zdarzenia. Policjanci w zasadzie nie są uprawnieni do karania kierowców, którzy spowodowali stłuczkę. Zupełnie inaczej prezentuję się sytuacja prawna, jeżeli przed wjazdem na taki parking umieszczony jest znak D-52 „Strefa ruchu”.
Wbrew pozorom nie jest tak, że na drogach wewnętrznych, czyli np. drogach osiedlowych administrowanych przez spółdzielnie, czy wspólnoty mieszkaniowe, panuje „wolna amerykanka” i nie obowiązują tam żadne przepisy ruchu. Obowiązują.
Wyprzedzanie, czyli przejeżdżanie obok uczestnika ruchu jadącego w tym samym kierunku, jest jednym z najniebezpieczniejszych manewrów. Za niewłaściwe wyprzedzanie, możemy dostać mandat. Kiedy możemy wyprzedzać?
Na temat tzw. pierwszeństwa łamanego i sygnalizacji świetlnej występujących jednocześnie na skrzyżowaniu krążą różne domorosłe teorie, niestety często błędne. Chcemy dziś przypomnieć, jak powinien postępować kierujący pojazdem na takim skrzyżowaniu.
Na pozór znaki „zakaz skręcania” i „ zakaz zawracania” nie powinny budzić żadnych wątpliwości wśród kierowców. Okazuje się jednak, że nie wszyscy wiedzą, jaki jest zakres obowiązywania zakazów wyrażonych tymi znakami i czy na przykład widząc zakaz zawracania możemy skręcić w lewo…
Na drogach zdarzają się zwężenia, na których jezdnia dwupasowa przechodzi w jezdnię o jednym pasie dla danego kierunku ruchu. Jeżeli w takiej sytuacji spotkają się dwa pojazdy i obaj kierowcy chcą wjechać na ten sam pas, często dochodzi do rozmaitych nieporozumień, a nawet kolizji.
W roku 2017 ceny za odholowanie samochodu uległy nieznacznym zmianom. Ile kosztuje teraz odholowanie samochodu przez straż miejską?
Czy sezonowa wymiana opon powinna być w Polsce obowiązkowa? Okazuje się, że aż 78% polskich kierowców opowiada się za wprowadzeniem takiego obowiązku.
Czy znak podwyższający prędkość w obszarze zabudowanym dotyczy wszystkich uczestników ruchu drogowego, czy może część pojazdów jest z tego przepisu zezwalającego na poruszanie się z wyższą prędkością wyłączona?
W drugiej części poradnika dotyczącego znaku ograniczenia prędkości poruszamy temat - co odwołuje ograniczenie prędkości. Nie zawsze jest to jasne.
W przypadku znaku ograniczenia prędkości najwięcej wątpliwości budzą wśród kierowców kwestie dotyczące zakresu obowiązywania ograniczenia prędkości. Większość wie, że obowiązuje do najbliższego skrzyżowania. W istocie tych prawideł jest znacznie więcej i dlatego chcemy je wszystkie wytłumaczyć.
Czy można skręcić w prawo na zielonej strzałce, gdy policjant kieruje ruchem? Dla wielu zmotoryzowanych problem stanowi interpretacja przepisów w przypadku, gdy na skrzyżowaniu policjant kieruje ruchem ale sygnalizacja świetlna jest włączona.
Kwestia zatrzymywania się na poboczy nie jest jednoznaczna. Kiedy wolno zatrzymać się na poboczu, a kiedy należy zatrzymać się na jezdni?
Jakie zasady i przepisy obowiązują na drodze prywatnej. Czy policjant może ukarać kierowcę mandatem za popełnienie na niej jakiegoś wykroczenia? Czy obowiązują tam przepisy dotyczące pierwszeństwa?
Większość kierowców, w przypadku gdy nie może znaleźć miejsca do zaparkowania rozważa pozostawienie auta w miejscu gdzie nie powinno się parkować pojazdu, ale z włączonymi światłami awaryjnymi. Taki postój może słono kosztować.
Kto ma pierwszeństwo w sytuacji, gdy jezdnia jest na tyle szeroka, że mimo braku linii wydzielającej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku, mogą po niej jechać dwa pojazdy obok siebie, a w pewnym momencie się zwęża do szerokości jednego samochodu?
Jakie trzeba spełnić wymogi formalne, by móc prowadzić samochód holujący ciężką przyczepę, np. transportując łódź motorową lub konie?
W jakich przypadkach nasz pojazd zostanie odholowany na zlecenie straży miejskiej lub policji? Za nieopłacenie parkowania w strefie nam to nie grozi. A kiedy?
Robi się coraz głośniej na temat wprowadzenia obowiązku posiadania karty rowerowej dla wszystkich rowerzystów. Pomysł budzi sprzeciw niektórych środowisk, ale zdrowy rozsądek nakazuje go bronić.
Czy można jeździć z zamontowanym hakiem holowniczym w przypadku, gdy nie ciągniemy przyczepy? Czy w myśl obowiązujących przepisów trzeba w takiej sytuacji hak zdemontować? A jak to jest w przypadku, gdy wyjeżdżamy za granicę?
Kiedy policjanci ruchu drogowego mogą dać pouczenie kierowcy? Czy zawsze muszą karać zmotoryzowanych mandatami? Zazwyczaj tak się tłumaczą wypisując kosztowny druk. Ale w myśl obowiązujących przepisów funkcjonariusze mogą stosować pouczenia jako środek oddziaływania wychowawczego kiedy uznają to za stosowne.
Kiedy obowiązuje zakaz jazdy ciężarówek? Czy w każdy weekend i wszystkie święta? Czy są jakieś wyjątki od reguły?
Nagradzanie kierowców za bezpieczną jazdę jaką zaproponowali twórcy aplikacji forDrivers to nowy sposób na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Czy ten ciekawy i niesztampowy pomysł na dotarcie do wyobraźni kierowców i ograniczenie liczby zdarzeń drogowych ma rację bytu w naszym kraju? Na czym dokładnie ma on polegać?
Polskie radary tylko karzą kierowców, w Szwecji jest radar, który nagradza przepisowo jeżdżących kierowców. Czy nie warto przenieść ten pomysł na polską ziemię?
Przez siedem tygodniu obowiązywania nowych przepisów odnośnie karania kierowców, policja zatrzymała już 4 885 praw jazdy osobom, które przekroczyły dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Po zaostrzeniu przepisów drogowych w tym. min. tych dotyczących prędkości, wielu kierowców zdecydowało się jeździć wolniej. Czy jednak wpłynęło to na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach?
Jeszcze droższe mandaty za przekroczenie prędkości oraz administracyjna odpowiedzialność właściciela za wykroczenia - oto nowy projekt zmian w przepisach dotyczących ruchu drogowego w Polsce.
Zgodnie z najnowszą nowelizacją przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych w Polsce powstanie więcej dróg w przekroju 2+1. To rozwiązanie popularne w Skandynawii przyczyni się m.in. do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Zmienią się m.in. przepisy dotyczące przewożenia dzieci w fotelikach oraz używania pasów bezpieczeństwa.
Spojlery na kabinach ciągników siodłowych to najbardziej widoczne elementy zabudowy ciężarówek. Jednak właściciele pojazdów często stosują również zabudowę przyczep i mniej widocznych miejsc w konstrukcji tzw. TIR-ów. Czemu ma służyć tego typu zabudowa?
Projekt nowelizacji Prawa o Ruchu Drogowym zakłada m.in. zniesienie granicy wieku 12 lat dla obowiązku przewożenia dzieci w fotelikach. Co jeszcze się zmieni?
Odebranie prawa jazdy na terenie Niemiec rodzi pewne problemy. Kara ma bowiem charakter bezterminowy i tylko w określonych warunkach można odzyskać uprawnienia do kierowania autem. Co trzeba zrobić?
Branża oponiarska naciska na rząd aby wprowadził obowiązek wymiany opon letnich na zimowe. Choć głównym uzasadnieniem jest chęć poprawy bezpieczeństwa na drogach w okresie zimy, nie trudno doszukać się w tej sprawie aspektu finansowego. Korzyści jakich mogą spodziewać się z tytułu wprowadzenia tego przepisu koncerny oponiarskie czy zakłady wulkanizacyjne są ogromne.
W razie unieruchomienia auta na drodzie koniecznie trzeba ustawić trójkąt ostrzegawczy. Jak to zrobić prawidłowo?
Wypadki na przejściach dla pieszych są zazwyczaj wynikiem brawury zarówno kierowców, jak i nierozsądnego zachowania pieszych. Okazuje się, że piesi na przejściu czują się bezpiecznie i w efekcie tracą czujność.
Wielu kierowców bagatelizuje znak zakazu zawracania i zawraca w miejscach niedozwolonych. Tymczasem takie przewinienie może słono kosztować.
W jakich sytuacjach kierowca może włączyć światła przeciwmgłowe? Czy kierujący pojazdami są zobligowani do użycia świateł przeciwmgłowych tylko w przypadkach, gdy poruszają się we mgle?
Wyjazd na narty za granicę to tylko z pozoru łatwa sprawa. Okazuje się, że w wielu państwach Europy obowiązują precyzyjne przepisy regulujące nie tylko wyposażenie pojazdu, ale i sposób transportowania nart w pojeździe.
Czy zakaz wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe dotyczy także autobusów ? Co z samochodami zarejestrowanymi jako pojazdy ciężarowe?
Jazda rowerem po chodniku jest zgodna z przepisami tylko w określonych sytuacjach. Warto o tym pamiętać, aby nie narazić się na konsekwencje karne.
Parkowanie na chodniku tyłem jest zabronione. Jak się okazuje przepis ten jest prawie nieznany kierowcom. Dlaczego?
Warto regularnie odświeżać sobie przepisy ruchu drogowego aby uniknąć niepotrzebnych mandatów i kłótni na drodze. Zwracamy uwagę na najczęściej łamane przepisy ruchu drogowego na obszarze zabudowanym.