Jak skutecznie wdrożyć zmianę – 8 najpopularniejszych przyczyn porażki
REKLAMA
REKLAMA
Przyczyny te są następujące:
REKLAMA
- „zimny start” – pracownicy nie są przygotowani, nie rozumieją sensu projektu zmian;
- „wszystko, co dobre, pochodzi z góry” – brak zaangażowania i włączenia pracowników w proces zmian, co powoduje, że potencjał intelektualny pracowników nie zostaje wykorzystany,
- „to pochodzi z innego podwórka” – jeżeli pomysły i propozycje przychodzą tylko odgórnie od wyższego kierownictwa lub od doradców zewnętrznych, to istnieje groźba, że pracownicy skoncentrują wysiłki tylko na udowadnianiu, że propozycje zmian nie mogą w przedsiębiorstwie funkcjonować,
Dowiedz się Ile zarabia polski menedżer?
- „źle ustawiona optyka rozwiązywania problemów” – szuka się idealnego rozwiązania problemów dla bliższej i dalszej przyszłości przedsiębiorstwa, ugruntowanie wiedzy o stanie obecnym jest na drugim planie,
- „prawda na raty” – na początku proponowanych zmian kierownictwo próbuje z powodów taktycznych uspokajać pracowników na zasadzie, że „nikomu nie będzie gorzej niż dotychczas”, nie wyjaśniając nowych wymagań do końca,
- „strategia zamierzonego zastraszania” – konsekwencją tego jest obawa pracowników o miejsce pracy, chęć przeczekania, aż niebezpieczeństwo zniknie, jednak gdy pracownicy zauważą przesadę w całym przedsięwzięciu, to w ogóle nie będą na tego typu zmiany reagować,
- „rozwiązania wyspowe” – w których zmiany powstają w poszczególnych działach przedsiębiorstwa, a w innych wszystko pozostaje po staremu,
- „luki wiarygodności” – kierownictwo ukrywa właściwe cele projektu zmian, za którymi mogą być ukryte instrumenty kontroli i sankcji. W takiej sytuacji kierownictwo traci zaufanie pracowników.
Polecamy serwis Szkolenia
Fragment pochodzi z książki „Nowoczesne koncepcje strategii orientacji na klienta” Bożeny Pawłowskiej, Justyny Witkowskiej, Lecha Nieżurawskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA