Czarna lista praktyk wprowadzających w błąd – cz. 2
REKLAMA
REKLAMA
W poprzedniej części artykułu przedstawione zostało pierwsze osiem zachowań, które są bezwzględnie zakazane na mocy art. 7 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwych praktyk rynkowych.
REKLAMA
Zobacz też: Czarna praktyk wprowadzających w błąd - cz. 1
Przyjrzyjmy się pozostałym.
- twierdzenie lub wywoływanie wrażenia, że sprzedaż produktu jest zgodna z prawem, jeżeli jest to niezgodne z prawdą – dotyczy to np. sytuacji, kiedy sprzedający sugeruje, że tzw. miękkie narkotyki są dozwolone;
- prezentowanie uprawnień przysługujących konsumentom z mocy prawa, jako cechy wyróżniającej ofertę przedsiębiorcy – najpopularniejszą sytuacją odzwierciadlającą ten przepis jest informowanie klienta, że sklep internetowy jako jeden z nielicznych oferuje możliwość zwrotu towaru – takie uprawnienie przysługuje konsumentom z mocy ustawy;
- kryptoreklama, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta – przepis ten ma na celu zapobieganie reklamie ukrytej;
- przedstawianie nierzetelnych informacji dotyczących rodzaju i stopnia ryzyka, na jakie będzie narażone bezpieczeństwo osobiste konsumenta lub jego rodziny, w przypadku gdy nie nabędzie produktu – przykładem są reklamy oferujące szczepionki i wyraźny przekaz, że bez tej szczepionki dziecko jest realnie narażone na bardzo poważne komplikacje zdrowotne;
- reklamowanie produktu podobnego do produktu innego przedsiębiorcy w sposób celowo sugerujący konsumentowi, że produkt ten został wykonany przez tego samego przedsiębiorcę, jeżeli jest to niezgodne z prawdą – ustawodawca chciał uniemożliwić przedsiębiorcom korzystanie z cudzego wizerunku i renomy;
- zakładanie, prowadzenie lub propagowanie systemów promocyjnych typu piramida, w ramach których konsument wykonuje świadczenie w zamian za możliwość otrzymania korzyści materialnych, które są uzależnione przede wszystkim od wprowadzenia innych konsumentów do systemu, a nie od sprzedaży lub konsumpcji produktów;
- twierdzenie, że przedsiębiorca wkrótce zakończy działalność lub zmieni miejsce jej wykonywania, jeżeli jest to niezgodne z prawdą;
- twierdzenie, że nabycie produktu jest w stanie zwiększyć szansę na wygraną w grach losowych- gry losowe z założenia są zależne tylko od przypadku, zatem niedopuszczalne są obietnice o zwiększonych szansach na wygraną;
- twierdzenie, że produkt jest w stanie leczyć choroby, zaburzenia lub wady rozwojowe, jeżeli jest to niezgodne z prawdą – dotyczy to nawet tabletek odchudzających;
- przekazywanie nierzetelnych informacji dotyczących warunków rynkowych lub dostępności produktu, z zamiarem nakłonienia konsumenta do zakupu produktu na warunkach mniej korzystnych niż warunki rynkowe;
- twierdzenie, w ramach praktyki rynkowej, że organizowany jest konkurs lub promocja z nagrodami, a następnie nieprzyznanie opisanych nagród lub ich odpowiedniego ekwiwalentu – przepis ten ściśle łączy się z instytucją przyrzeczenia publicznego, uregulowaną w Kodeksie Cywilnym prezentowanie produktu jako "gratis", "darmowy", "bezpłatny" lub w podobny sposób, jeżeli konsument musi uiścić jakąkolwiek należność, z wyjątkiem bezpośrednich kosztów związanych z odpowiedzią na praktykę rynkową, odbiorem lub dostarczeniem produktu;
- umieszczanie w materiałach marketingowych faktury lub podobnego dokumentu, sugerującego obowiązek zapłaty, który wywołuje u konsumenta wrażenie, że już zamówił reklamowany produkt, mimo że tego nie zrobił;
- twierdzenie lub stwarzanie wrażenia, że sprzedawca nie działa w celu związanym z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, lub podawanie się za konsumenta, jeżeli jest to niezgodne z prawdą;
- wywoływanie u konsumenta wrażenia, że usługi serwisowe dotyczące danego produktu są dostępne w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie, w którym produkt ten został sprzedany, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.
Polecamy serwis: ABC małej firmy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.