REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową?

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
Koszty bezpośrednie potrąca się w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte związane z nimi przychody.
Koszty bezpośrednie potrąca się w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte związane z nimi przychody.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarłem umowę leasingu operacyjnego. Opłata wstępna wyniosła 160;000 zł, czy mogę wliczyć ją jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu?

TAK

REKLAMA

Z treści pytania nie wynika jaka forma księgowania została przez Pana przyjęta. Jeśli prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir) tzw. metodą memoriałową to opłata manipulacyjna jako wydatek pośrednio związany z przychodami podlega zaliczeniu do kosztów proporcjonalnie do okresu trwania umowy leasingu. Natomiast jeżeli prowadzi Pan pkpir metodą kasową, to przedmiotową opłatę należy ująć w księdze w całości jako koszt w dacie jego poniesienia.

REKLAMA

Wstępna opłata leasingowa jest kosztem pośrednim. Opłata ta nie ma bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach Spółki, jednakże jej poniesienie warunkuje możliwość korzystania z danej rzeczy, a więc warunkuje uzyskanie przychodu. Opłata wstępna, pomimo iż ponoszona jest jednorazowo, dotyczy ściśle określonego czasu trwania umowy leasingowej zawartej na czas oznaczony.

Na skutek zmian w ustawach o podatkach dochodowych, od 1 stycznia 2007 r. sposób kwalifikacji przedmiotowych kosztów zmienił się w odniesieniu do podatników prowadzących księgi rachunkowe i pkpir na takich samych zasadach jak księgi rachunkowe. Nowelizacje wprowadziły bowiem podział kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednio związane z przychodami.

Zobacz: Podatek od nieruchomości - jak ustalana jest wysokość zobowiązania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty bezpośrednie potrąca się w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte związane z nimi przychody. Koszty pośrednie są natomiast potrącane w dacie ich poniesienia a jeżeli dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, to stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

REKLAMA

Organy podatkowe w wielu wydanych przez siebie interpretacjach prezentują stanowisko, iż wstępnej opłaty leasingowej nie można bezpośrednio dopasować do konkretnych przychodów, w konsekwencji należy traktować ją jako koszt pośredni i rozliczać proporcjonalnie do okresu trwania umowy. Tytułem przykładu można przytoczyć pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 marca 2008 r., nr IP-PB3-423-75/08-2/GJ, w którym czytamy:

„(…) Opłata wstępna natomiast warunkuje rozpoczęcie realizacji umowy leasingu i jest to koszt dotyczący całej umowy i ściśle określonego czasu trwania umowy leasingu zawartej na czas oznaczony. Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2007r. podatnik zawierający umowę leasingu powinien podzielić koszt poniesienia opłaty wstępnej proporcjonalnie do całego okresu obowiązywania umowy leasingu (…)”.

Przykład

Firma prowadząca metodą memoriałową PKPIR, zawarła umowę leasingu operacyjnego na 3 lata i poniosła opłatę wstępną w wysokości 7200 zł. W takiej sytuacji firma nie może zaliczyć opłaty bezpośrednio do kosztów w momencie poniesienia, ale powinien rozliczyć ją w kosztach jako rozliczenia międzyokresowe bierne zaliczając do kosztów każdego miesiąca 200 zł (7200 zł/ 36 miesięcy).


Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku podatników prowadzących pkpir metodą kasową, w takim przypadku opłata wstępna może zostać zaliczona jednorazowo.

Również w tym przypadku organy podatkowe są zgodne i potwierdzają możliwość zaliczenia przedmiotowej opłaty jednorazowo. Takie stanowisko potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 14 maja 2008 r., nr ITPB1/415-114/08/AK, gdzie czytamy:

„(…) Z analizy stanu faktycznego wynika, że wydatki zalicza pan do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, bez względu na datę uzyskania przychodu. W konsekwencji – przy tej metodzie ewidencjonowania kosztów – nie ma pan obowiązku stosować się do dyspozycji art. 22 ust. 5c ustawy, z którego wynika, że koszty pośrednie – jeżeli dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego – stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Wydatki związane z uiszczeniem wstępnej opłaty leasingowej winien pan zewidencjonować zatem w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo, w dacie ich poniesienia (…)”.

Zobacz: Jak rozliczyć delegację zleceniobiorcy?

Przykład

Firma prowadząca metodą kasową PKPIR, zawarła umowę leasingu operacyjnego na 3 lata i poniosła opłatę wstępną w wysokości 7200 zł. W takiej sytuacji firma może zaliczyć opłatę bezpośrednio do kosztów w momencie poniesienia.


Podstawa prawna: art. 22 ust. 5b, 6 i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549


Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA