REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana towaru w ramach reklamacji i gwarancji nie jest opodatkowana VAT

Niezależnie od charakteru danej czynności (naprawa czy też wymiana) zdarzenie powyższe znajduje się poza zakresem opodatkowania VAT.
Niezależnie od charakteru danej czynności (naprawa czy też wymiana) zdarzenie powyższe znajduje się poza zakresem opodatkowania VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A dokonała sprzedaży na rzecz kontrahenta maszyny produkcyjnej. Z uwagi na wadliwość wskazanej maszyny i uznanie reklamacji nabywcy Spółka dokonuje obecnie jej wymiany na inny niewadliwy egzemplarz. Podstawą wydania towaru jest dokument WZ. Spółka powzięła wątpliwość w jaki sposób dokonać opisanej wymiany towaru. Czy ma obowiązek wystawiać fakturę korygującą i na jej podstawie korygować obrót (następnie zaś dokonać „ponownej sprzedaży”). Czy też może jest to czynność neutralna na gruncie ustawy o VAT?

REKLAMA

W przypadku transakcji krajowych wymiana towaru wadliwego na niewadliwy nie wywołuje żadnych skutków prawnych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też Spółka A nie powinna wystawiać faktury korygującej. Wymianę towarów wystarczy udokumentować jakimkolwiek magazynowym dokumentem wewnętrznym.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma prawo na podstawie ustalonych wewnętrznych procedur do rozpatrzenia reklamacji i w jej wyniku dokonania ewentualnych poprawek na wadliwym materiale, Może również dokonać całkowitej wymiany towaru wadliwego na niewadliwy. Naprawa/wymiana ta wynika często również z gwarancji udzielonej nabywcy - w danym przypadku zastosowanie znajdą przepisy Kodeksu cywilnego.

Zgodnie bowiem z art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego, w sytuacji gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

Niezależnie od charakteru danej czynności (naprawa czy też wymiana) zdarzenie powyższe znajduje się poza zakresem opodatkowania VAT. Wykonywane ww. czynności stanowi bowiem dalszą część uprzednio wykonanego pierwotnego świadczenia (sprzedaży towaru). Spółka nie dokonuje nowej sprzedaży towaru ani nie świadczy żadnej dodatkowej odpłatnej usługi. Czynności te wynikają wyłącznie z uprzednio zawartej umowy pomiędzy stronami kontraktu.

Zobacz: Czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy można zaliczyć do kosztów?

REKLAMA

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wyłącznie odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Odpłatność to nic innego jak możliwość żądania od kontrahenta zapłaty ustalonej kwoty należnej (ceny). W analizowanej sytuacji mamy do czynienia wyłącznie z naprawą towaru wadliwego lub jego wymiany na egzemplarz niewadliwy. W związku z czym, czynność taka ma charakter nieodpłatny i de facto stanowi jedynie dalszy ciąg pierwotnego świadczenia (tut. dostawy towarów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W analogiczny sposób odniósł się do sprawy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28 lutego 2005 r. (sygn. US-I-3/443-1/05), gdzie czytamy: „zasadą jest, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie dostawa towarów pod tytułem odpłatnym, a zatem kiedy jest ona realizowana pod tytułem nieodpłatnym - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydanie towaru w ramach reklamacji nie ma charakteru odpłatnej dostawy, w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wymiana, na skutek reklamacji (...) stanowi w swej istocie realizację (dalszy ciąg) sprzedaży“.

Zatem podatnik, któremu zwrócono wadliwy towar/materiał w celu dokonania poprawek nie jest zobowiązany w danej sytuacji do wystawienia faktury korygującej ani kolejnej faktury dokumentującej dostawę. Po dokonaniu naprawy towar zostanie dostarczony nabywcy w postaci wolnej od wad. Podobnie w sytuacji, gdy towar podlega wymianie. Również w tym przypadku nie można mówić o kolejnej dostawie towarów. 

Zobacz: Jak dokumentować usługi, których miejscem świadczenia jest kraj inny niż Polska?

Paweł Barnik, Karolina Gierszewska – eksperci ECDDP

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
ul. Zielony Most 8
31-351 Kraków
tel. +48 12 622 86 00
fax. +48 12 622 86 66
www.ecddp.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA