REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdy faktura zawiera błędy - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Gdy faktura zawiera błędy - porada
Gdy faktura zawiera błędy - porada

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy sporządzając faktury często popełniają błędy. Faktury stanowią dowody w rozliczeniu z organami podatkowymi, więc wymagają korekty. Co zrobić, gdy faktura zawiera błędy?

Gdy faktura zawiera błędy wymagana jest jej korekta. Podatnicy, którzy wystawili lub otrzymali błędnie wypełnioną fakturę, dysponują dwoma  podstawowymi narzędziami korygującymi niewłaściwy zapis – fakturę korygującą oraz notę korygującą. Dokumenty te mają różne zastosowanie w zależności od rodzaju zaistniałej niezgodności.

REKLAMA

REKLAMA

Fakturę korygującą może wystawić tylko sprzedawca

Błędy zawarte w treści faktury VAT podatnik może poprawić za pomocą faktury korygującej. Dokument ten posiada bardzo szerokie zastosowanie ponieważ pozwala na dokonanie poprawy wszystkich danych zawartych w fakturze, zarówno formalnych, takich jak błędy w nazwach oraz adresach, a także wartościach wyrażonych liczbowo. Jest on stosowany w sytuacji, kiedy korekta dotyczy udzielenia rabatu po wystawieniu faktury pierwotnej, podwyższenia ceny po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, a także w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Elementy faktury korygującej

Elementy jakie musi zawierać faktura korygująca  zostały szczegółowo określone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należą do nich przede wszystkim numer kolejny oraz data wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery NIP sprzedawcy i nabywcy. Warto pamiętać, że dokument ten powinien określać dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury – jeżeli są wymagane.

REKLAMA

Ponadto sporządzając fakturę korygującą nie wolno pominąć nazwy towaru lub usługi objętych rabatem, kwoty i rodzaj udzielonego rabatu lub kwoty podwyższenia ceny bez podatku oraz kwoty zmniejszenia lub podwyższenia podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby faktura korygująca była kompletna, podatnik powinien pamiętać, że wymienione wyżej elementy należy podać zarówno w wysokości pomyłkowej jak i prawidłowej. Ponadto dokument ten musi zostać opatrzony sformułowaniem „Faktura korygująca” lub w skróconej wersji – „Korekta”.

Należy pamiętać, że możliwość zastosowania faktury korygującej jest zarezerwowana tylko i wyłącznie dla wystawcy błędnej faktury, a więc dla sprzedającego.

Polecamy: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Notę korygującą wystawia nabywca

Przepisy podatkowe dla nabywcy towarów lub usług, który otrzymał fakturę zawierającą błędy, przewidują możliwość wystawienia noty korygującej. Należy podkreślić, że dokument ten ma mniejsze właściwości korekcyjne błędnie sporządzonych dowodów potwierdzających dokonanie sprzedaży, ponieważ nie pozwala na zmianę wartości liczbowych ujętych w fakturze (np. ceny towaru, stawki VAT, wartości sprzedaży). Jeżeli błąd dotyczy właśnie takich danych odbiorca powinien poinformować wystawcę faktury o takim błędzie i poprosić o wystawienie faktury korygującej.

Nota nie do wszystkich błędów

Za pomocą noty korygującej, podatnik może dokonać sprostowania wszystkich informacji związanych ze sprzedawcą lub nabywcą oraz oznaczeniem towarów lub usług, będących przedmiotem transakcji. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów określają elementy, które muszą zostać zawarte w nocie korygującej.

Przede wszystkim podatnik sporządzający dokument ten musi podać numer kolejny oraz datę wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy wystawcy noty, a także wystawcy faktury, której dotyczy korekta. Ponadto należy pamiętać o poprawianych danych wraz ze wskazaniem treści informacji, która jest sprzeczna z rzeczywistością oraz treści prawidłowej.

Podatnik powinien także pamiętać, że dokument ten powinien zostać zatytułowany słowami „Nota Korygująca”.

Nota musi być zaakceptowana przez wystawcę faktury

Należy podkreślić, że najczęściej za pomocą noty dokonywane są korekty związane z pomyłkami w nazwach. Nabywający po sporządzeniu noty zobligowany jest do przesłania noty korygującej wraz z kopią do sprzedającego. Ponadto powinna ona zostać zaakceptowana przez wystawcę faktury zawierającej błędy w celu wyrażenia akceptacji dokonanych korekt.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Autor: Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA