REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?
Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie.

Przewaga konkurencyjna to ostatni element trójetapowego procesu tworzenia i zarządzania kompetencjami w firmie. Przewaga to pewien obszar działalności (proces), który firma realizuje znacząco lepiej niż inni gracze rynkowi i dzięki temu odnosi korzyści w kontaktach z klientami (np. niższe ceny, szybsza obsługa, fachowa porada). Przewaga konkurencyjna odpowiada na pytanie „Co wyróżnia nas od konkurentów?”.

REKLAMA

Wiele firm zaczyna od tego właśnie pytania – i jest to podejście niewłaściwe. To dopiero trzeci, ostatni etap.

REKLAMA

Bardziej skutecznie jest zacząć od etapu pierwszego tj. określeniu działań niechcianych. Zarząd powinien zadać ogólnofirmowe pytanie „Jakie działania należy zakontraktować na zewnątrz?”, „Czego nie musimy robić?”. Ten etap nie tylko może przynieść konkretne korzyści finansowe (taniej zlecić zewnętrznym specjalistom niż utrzymywać niedociążone pracą działy czy zespoły), ale przede wszystkim skupia uwagę zarządzających na pewnej wiązce/zbiorze działań, które albo są ważne dla działalności firmy (i nie można ich zlecić obcym), albo firma wykonuje je lepiej/taniej/szybciej niż można to uzyskać na rynku.

Firma powinna przyjrzeć się następującym kompetencjom:
• kompetencje ekonomiczne: technologia, koncepcja produktu, wytwarzanie, zdolności produkcyjne, koszty produkcji, jakość produktów, marketing, spójność i odpowiedniość elementów marketingu (marketingu-mix), zaufanie w oczach klientów, dystrybucja, jakość dystrybucji, serwis posprzedażny,
• kompetencje menedżerskie: finanse, zarządzanie płynnością i gotówką, zarządzanie zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy, poziom i zmienność stopy zysku, personel, polityka wynagrodzeń, organizacja (w tym struktura), procesy decyzyjne, procesy kontroli, system porozumiewania się (komunikacji),
• kompetencje psychologiczne: zdolność przyswajania sobie przez uczestników organizacji reguł zachowań obowiązujących w jej otoczeniu.

Przeczytaj również: Jakie skutki wywołuje rezygnacja z umowy leasingu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wyciągnięciu na zewnątrz działań niechcianych, do dalszych rozważań pozostają działania/kompetencje rutynowe, które trzeba wykonywać w ramach firmy.

Drugim krokiem jest analiza tych działań pod kątem możliwości rozwoju/wzmocnienia osiąganych wyników oraz dostępności zasobów koniecznych do osiągnięcia nowego poziomu działania/kompetencji (pytanie „Co musimy posiadać, aby móc konkurować?”.

Nie we wszystkie działania warto bowiem inwestować – niektóre wymagają bowiem znacznych inwestycji, a niektóre nie oferują na tyle istotnego skoku jakościowego (nie chodzi o ilościowy skok parametrów, a o jakościową zmianę systemową) by opłacało by się nimi zajmować.

Efektem takiej analizy jest zbiór kompetencji konkurencyjnych – takich w których firma jest odpowiednio przygotowana do konkurencji z innymi firmami.

W trzecim, ostatnim etapie dochodzi do prawdziwej analizy konkurencyjnej – poszczególne kompetencje konkurencyjne są wykorzystywane jako pole porównania firmy z konkurentami rynkowymi (pytanie „Co wyróżnia nas od konkurentów?”). Analiza powinna opierać się na zdaniu klientów, bo to oni dokonują wyborów zakupowych: klienci mogą cenić inne kompetencje, a firma może z jakichś powodów stawiać na inne kompetencje.

Polecamy serwis Umowy w firmie

Na podstawie analizy na tym etapie zarząd firmy powinien wybrać jedną (maksymalnie dwie, pod warunkiem że są spójne i wykorzystują podobne zasoby) przewagę konkurencyjną i zainicjować działania zmierzające do wzmocnienia jej zarówno w wewnętrznym działaniu firmy, jak w postrzeganiu przez klientów.

Artykuł pochodzi z książki „Odkryć zarządzanie” Katarzyny Czaińskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA