REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CEIDG 2012/2013: będzie wykreślenie wpisu zmarłego przedsiębiorcy bez decyzji ministra

Milewski Marcin
CEIDG 2012/2013
CEIDG 2012/2013

REKLAMA

REKLAMA

Wpis zmarłego przedsiębiorcy będzie wykreślony z CEIDG bez decyzji wydanej przez ministra gospodarki. Resort gospodarki przygotowuje zmiany do zasad funkcjonowania CEIDG.

Na etapie uzgodnień w Rządowym Centrum Legislacji znalazł się projekt założeń do ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Przygotowywane nowe przepisy mają uprościć  funkcjonowanie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

REKLAMA

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to centralny rejestr przedsiębiorców, który od 1 lipca 2011 roku zastąpił Ewidencję Działalności Gospodarczej. Jednym z głównych powodów wprowadzenia nowej ewidencji było umożliwienie obywatelom zakładania firmy za pośrednictwem internetu. Oficjalnie 1 stycznia 2012 roku zakończyło się przenoszenie przez gminy dotychczasowych wpisów przedsiębiorców z EDG do CEIDG. Wniosek EDG-1 został zastąpiony formularzem CEIDG-1, który przyszli (lub obecni) przedsiębiorcy mogą wypełnić on-line.

Wykreślenie wpisu

Dotychczas obowiązujące przepisy nie pozwalają na usunięcie danych zawartych w CEIDG (poza ustawowo przewidzianymi wyjątkami), a wykreślenie wpisu nie oznacza usunięcia danych z ewidencji.

Wykreślenie wpisu następuje obecnie z urzędu, na podstawie decyzji ministra gospodarki. Dzieje się tak, w przypadku:

  • gdy prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę;
  • wpisania do rejestru przedsiębiorców jednoosobowej spółki kapitałowej powstałej wskutek przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą;
  • stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej;
  • niezłożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem okresu 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  • utraty przez przedsiębiorcę cudzoziemca uprawnień do wykonywania działalności gospodarczej;
  • gdy został dokonany z naruszeniem prawa.

O zaistnieniu wymienionych zdarzeń ministra informują organy administracji za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej CEIDG, niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykreślenie wpisu zmarłego przedsiębiorcy

REKLAMA

Przygotowywana nowelizacja ma wprowadzić zmiany do zasad dokonywania wykreślenia wpisu z CEIDG w przypadku, gdy miałoby ono nastąpić z powodu śmierci przedsiębiorcy. Wszystko dlatego, że dotychczasowy tryb zakładający wydanie decyzji administracyjnej przez ministra gospodarki nie uwzględnia tego, że takie wykreślenie jest rezultatem czynników nieodwracalnych i sprowadza się do stwierdzenia faktu, który wywołał nieodwracalne skutki.

Zmiany miałyby polegać na modyfikacji reguł usuwania wpisów w wypadku stwierdzenia zgonu przedsiębiorcy - decyzję administracyjną zastąpi czynność materialno-techniczna, czyli wykreślenie dokonane przez pracownika urzędu.

Projekt nie przewiduje zmiany trybu wykreślenia w innych przypadkach niż śmierć przedsiębiorcy.

Polecamy: Jak wypełnić formularz CEIDG-1?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA