REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi / Fot. Fotolia
Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy lepsze jest wrogiem dobrego? Okazuje się, że przyzwyczajenia i nawyki w zarządzaniu potrafią ograniczać rozwój firmy. – Nie chodzi o to, żeby być zajętym, lecz żeby wytwarzać wartość – podkreśla Aneta Lech, ekspert Staufen Polska.

Które przyzwyczajenia, typowe dla małych i średnich firm w Polsce, są nieefektywne?

Aneta Lech, ekspert Staufen Polska, firmy wdrażające lean management, czyli „szczupłe zarządzanie”: – Na przykład zarządzanie za pomocą kija i marchewki. System nagród i kar jest demotywujący. Ludzie pracują wydajniej wtedy, kiedy są zadowoleni i pozytywnie zmotywowani, a nie kontrolowani i zestresowani. W tym drugim przypadku często pracują na pokaz, byle być zajętym. Zamiast stosować zasadę „im więcej sprzedasz lub zrobisz, tym więcej zarobisz”, lepiej budować w pracownikach poczucie odpowiedzialności za jakość. Przecież za to płaci klient. Wiele przyzwyczajeń i nawyków prowadzi do marnotrawstwa zasobów firmy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co i jak marnuje się w polskich firmach?

– Przede wszystkim czas. Na przykład na uzupełnianie danych i kontrolę dokumentów. Poszczególne działy czy komórki, nawet jeśli są jednoosobowe, bardzo często interesują się tylko sobą. Czas traci się także na poszukiwanie dokumentów, informacji, danych w komputerze itp. To skutek źle zorganizowanych procesów. Często zupełnie niepotrzebnie przetwarza się zbyt wiele informacji lub, przeciwnie, istotnych danych brakuje.

Jak rozwiązuje się takie problemy?

Każda firma ma swoją specyfikę, ale w ramach „szczupłego zarządzania” procesy usprawniamy przy pomocy dobrych standardów. Pozwalają oszczędzać czas i wysiłek ludzki. Dotyczy to różnych rzeczy – transportu wewnątrz firmy, współpracy z dostawcami czy procesu wytwarzania produktu. Przy czym o wszystkich takich elementach trzeba myśleć jak o jednym łańcuchu.

Zobacz również: Mikro, mały i średni przedsiębiorca - definicje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tego rodzaju usprawnienia wprowadzić w niewielkiej firmie?

– Podam przykład. Jeśli w firmie produkującej meble na zamówienie osoba przyjmująca zlecenie skompletuje wszystkie potrzebne informacje, według ustalonego standardu, to nie będzie trzeba weryfikować czy uzupełniać żadnych danych. Stolarze zajmą się wykonaniem zlecenia i nie będą tracić czasu na wyjaśnienia, na przykład jakiego koloru mają być uchwyty do szafek lub w jaki sposób ma zostać zmontowana rama do łóżka. Wydajne wykorzystanie ich czasu pracy to dla firmy wymierna korzyść. Tym bardziej, że przekłada się na szybkość wykonania zlecenia, co klienci doceniają.

Podobno nawet przestawienie kopiarki w firmie może dać wymierne korzyści?

Urządzenia używane przez wszystkich powinny stać w takich miejscach, żeby dostęp do nich był wygodny i szybki. Po co marnować czas na chodzenie do kopiarki? Optymalna organizacja przestrzeni, niezależnie od tego, czy to proces produkcyjny czy administracyjno-biurowy, to ważna część lean management. Jednak najważniejsze jest znalezienie źródeł marnotrawstwa. Może w ogóle zrezygnować z kopiowania części dokumentów?

Co jeszcze jest typowym źródłem marnotrawstwa?

– Przekonanie, że na wszystko trzeba mieć papier, że bez tego nie można wykonać żadnej czynności. Widać to często na szkoleniach, które prowadzimy dla menadżerów polskich firm, także tych średnich i małych.

Zobacz: Którzy przedsiębiorcy muszą korzystać z kas fiskalnych w 2015 r.?

Jak to wygląda?

– Uczestnicy warsztatów mają na przykład za zadanie wspólnie zoptymalizować symulowany proces. Niektórzy dostosowują zmiany do procedury obiegu dokumentów wewnątrz firmy, do której są przyzwyczajeni, a nie pod kątem wytwarzania wartości. Wykazują także dużą determinację w wytwarzaniu kopii każdego dokumentu. Uważają, że najważniejsze to mieć tzw. „podkładkę”.

Nie można przecież całkiem zrezygnować z dokumentów

– Zadajmy sobie proste pytanie: czy klienta naszej firmy interesuje, jak przepływają dokumenty wewnątrz firmy? Nie, on chce otrzymać produkt jak najwyższej jakości i jak najszybciej. W naszej działalności liczą się więc te dwa priorytety. Cały proces trzeba skonfigurować tak, by czas realizacji zlecenia był jak najkrótszy, a produkt jak najlepszy. Dokumentacja jest konieczna, ale nie przyczynia się do wytworzenia wartości. Warto ją minimalizować.

Kto w firmie powinien odpowiadać za wprowadzanie zmian?

– Wdrażania lean management polega na tym, by w poszukiwanie usprawnień zaangażować wszystkich pracowników. To nie jest jeden, centralnie sterowany i zarządzany zza biurka plan, lecz szereg działań oddolnych, opartych oczywiście o sprawdzone instrumenty, zasady
i metody.

Czy łatwo jest zaangażować pracowników niższego szczebla w proces tego rodzaju zmian?

– Każdy z nas intuicyjnie próbuje usprawnić swoją pracę, ponieważ wszystkim zależy na tym, by oszczędzać swój czas i wysiłek. Lean pozwala zrobić to w sposób systematyczny i efektywny.

Zobacz: Błędy początkujących przedsiębiorców w rozliczeniu VAT

Źródło: Staufen Polska sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA