REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedno okienko dla przedsiębiorcy a ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Zawiślak-Szatańska
"Jedno okienko" a Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynasz, zawieszasz lub wznawiasz wykonywanie pozarolniczej działalności w ramach "jednego okienka"? Sprawdź jakie dokumenty sporządzi za Ciebie ZUS.

Obowiązujące od 31.03.2009 r. zmiany przepisów wprowadzające tzw. jedno okienko sprawiły, że przedsiębiorcy nie muszą osobiście informować każdego z urzędów z osobna o rozpoczęciu i zawieszaniu działalności. Jednak oprócz rejestracji tych faktów w ZUS, których dokona za płatnika urząd, istnieją obowiązki w zakresie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i rozliczania składek. Nie we wszystkich urząd wyręczy płatnika składek.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej przez osobę fizyczną lub spółkę cywilną

1. Osoby fizyczne, rozpoczynające wykonywanie działalności gospodarczej jednoosobowo albo w formie spółki cywilnej wypełniają w organie ewidencyjnym wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej EDG-1.

2. Na jego podstawie ZUS zaewidencjonuje taką osobę jako płatnika składek i sporządzi:
· pierwszorazowe zgłoszenie płatnika składek - ZUS ZFA,
· w oparciu o wypełnioną część EDG-RB - dokument dot. Rachunku bankowego ZUS ZBA,
· na podstawie części EDG-MW dokument o adresach prowadzonej działalności ZUS ZAA.

3. Osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności musi samodzielnie dokonać zgłoszenia do ubezpieczeń w ZUS. W tym celu składa formularz ZUS ZUA – jeżeli podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu lub ZUS ZZA – jeżeli zgłasza się jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego. Dokumenty te trzeba przekazać do ZUS w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia podlegania ubezpieczeniom w formie elektronicznej (po opatrzeniu bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) lub papierowej (w jednostce organizacyjnej ZUS lub drogą pocztową).

REKLAMA

4. Przedsiębiorca ma obowiązek również przekazywać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe (miesięczne raporty imienne ZUS RCA/RZA/RSA oraz sumujące je deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA) za wszelkie zatrudnione osoby, w stosunku do których istnieje obowiązek ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Ubezpieczenia zdrowotne

Zmiany danych

1. O wszelkich zmianach dotyczących informacji podanych we wpisie do ewidencji przedsiębiorca informuje organ ewidencyjny.

2. Na podstawie zmiany otrzymanej od organu ewidencyjnego ZUS sporządza za płatnika składek odpowiednio zgłoszenie zmiany danych ewidencyjnych płatnika na dokumencie ZUS ZFA lub zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika na dokumencie ZUS ZIPA.

3. Zmiany lub korekty danych dotyczących rachunków bankowych przedsiębiorca musi dokonać samodzielnie, przekazując do ZUS formularz ZUS ZBA.

4. W sytuacji zmiany danych osoby ubezpieczonej występujących na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA przedsiębiorca musi sam dokonać zmiany zgłoszenia do ubezpieczeń.

Zobacz: Firma a ubezpieczenie

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej

1. Osoba prowadząca działalność zawiadamia organ ewidencyjny o zawieszeniu.
2. ZUS otrzymuje od organu kopię wpisu o zawieszeniu i sporządza dokumenty ubezpieczeniowe:

  • wyrejestrowanie płatnika składek (formularz ZUS ZWPA),
  • wyrejestrowanie z ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność gospodarczą (formularz ZUS ZWUA)
  • oraz ewentualnie zgłoszonych członków rodziny osoby prowadzącej działalność (formularz ZUS ZCNA),
  • wyrejestrowanie z ubezpieczeń osób współpracujących (formularz ZUS ZWUA) i członków rodziny osób współpracujących (formularz ZUS ZCNA).

3. ZUS powiadomi płatnika składek (ewentualnie osoby współpracujące) o wszystkich sporządzonych z urzędu dokumentach ubezpieczeniowych.

ZUS nie wyrejestruje płatnika składek jeśli nadal zatrudnia on osoby w zakresie dopuszczalnym przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, za które ma obowiązek składania dokumentów ubezpieczeniowych (np. zleceniobiorców). 

Jeśli płatnik zgłosi zawieszenie, a nie wyrejestruje z ubezpieczeń osób będących pracownikami w rozumieniu Kodeksu Pracy, wówczas ZUS powiadomi organ ewidencyjny oraz płatnika składek o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w celu ustalenia, czy faktycznie nastąpiło zawieszenie działalności.

Wznowienie wykonywania działalności gospodarczej

1. Przedsiębiorca zgłasza w organie ewidencyjnym wznowienie wykonywania działalności.
2. ZUS po otrzymaniu od organu ewidencyjnego kopii wpisu o wznowieniu sporządza dokumenty ubezpieczeniowe, jeśli zgłoszenie nastąpiło po wcześniejszym zawieszeniu działalności:

  • zgłoszenie płatnika składek ZUS ZFA, zgłoszenie do ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność, odpowiednio na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA - zgodnie z podleganiem ubezpieczeniom, wskazanym w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.

Jeżeli w okresie zawieszenia działalności zmienił się sposób podlegania ubezpieczeniom lub kodu tytułu ubezpieczenia osoby prowadzącej działalność, do złożenia dokumentów zgłoszeniowych do ubezpieczeń zobowiązany jest płatnik składek.

3. ZUS zawiadamia płatnika składek o sporządzonych dokumentach zgłoszeniowych.
4. Osoba prowadząca działalność, a więc płatnik składek musi złożyć dokumenty zgłoszeniowe za wszystkie osoby podlegające ponownie ubezpieczeniom (np. za osoby współpracujące, zatrudnianych) jak i członków rodziny.
5. Po wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej płatnik składek zobowiązany jest do złożenia deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA lub imiennych raportów miesięcznych za siebie i zgłaszane osoby za miesiąc, w trakcie którego nastąpi wznowienie prowadzenia działalności oraz miesiące następne.

Jeżeli zgłoszony do ubezpieczeń jest tylko płatnik i ewentualnie osoby współpracujące, należy złożyć deklarację/raporty za miesiąc w trakcie którego wznowiono działalność oraz za następny pełny miesiąc, w którym zostanie zadeklarowana na ubezpieczenia społeczne kwota w wysokości nie niższej niż najniższa podstawa wymiaru składek. Wtedy na podstawie złożonych dokumentów rozliczeniowych, w których zostaną prawidłowo rozliczone należne składki od zadeklarowanych na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne kwot za pełny miesiąc, Zakład będzie mógł sporządzać dokumenty rozliczeniowe za kolejne miesiące.

Zobacz serwis: Tytuły ubezpieczeń

Likwidacja działalności – wykreślenie wpisu

1. Przedsiębiorca składa wniosek EDG – 1 jako zawiadomienie o zaprzestaniu działalności gospodarczej.

2. ZUS po otrzymaniu kopii decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji od organu ewidencyjnego sporządza z urzędu dokument ZUS ZWPA.

3. Płatnik składek ma obowiązek wyrejestrować wszystkie osoby ubezpieczone, za pomocą formularzy ZUS ZWUA.

Zgłoszenie, zawieszenie lub wznowienie działalności przez spółkę w Krajowym Rejestrze Sądowym

W takich okolicznościach to spółka dodatkowo wypełnia dokumenty zgłoszeniowe lub wyrejestrowujące, zmieniające lub korygujące dane spółki jako płatnika składek: ZUS ZPA, ZAA, ZBA, ZIPA, ZWPA, a te są przekazywane przez sąd do odpowiedniej jednostki ZUS (zgodnie z adresem siedziby spółki).

Wspólnicy spółki komandytowej, jawnej, partnerskiej i jednoosobowej spółki z o.o. rejestrują się jako odrębni płatnicy w ZUS. Mogą tego dokonać za pośrednictwem sądu rejestrowego. Składają odpowiednio zgłoszenie/wyrejestrowanie siebie jako płatnika składek na własne ubezpieczenia na formularzu ZUS ZFA, ZUS ZWPA, ZUS ZIPA z własnymi odrębnymi danymi identyfikacyjnymi: NIP i PESEL.

W konsekwencji, wspólnicy spółek muszą również sami zgłosić się do ZUS jako osoby ubezpieczone. W tym celu składają zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych/ubezpieczenia zdrowotnego formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA, w formie papierowej lub elektronicznie.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 19 grudnia 2008r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97)
Ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1318)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA