REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek kredytów samochodowych spadł o jedną czwartą

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trzecim kwartale 2009 roku Polacy zaciągnęli o 25 proc. mniej kredytów na samochód niż w analogicznym okresie rok wcześniej – wynika z raportu przygotowanego przez firmy Open Finance i Samar.

Analiza danych sprzedażowych za trzeci kwartał 2009 roku jest dla kredytodawców bezlitosna. Spadki zanotowały wszystkie banki, acz warto zauważyć, że najmniej dotknęły one dwóch banków typowo samochodowych: Mercedes-Benz Bank Polska i Toyota Bank. W pierwszym przypadku sprzedaż spadła o ponad 9 proc., a w drugim o niecałe 4,5 procent. Spadek mniejszy niż 20 proc. zanotowały jeszcze RCI Bank i Lukas Bank.

REKLAMA

Rynek kredytów samochodowych w trzecim kwartale 2009 roku

Bank

Kredyty udzielone w III kw. 2009 (w mln zł)

Zmiana r/r

Kredyty udzielone w I-III kw. 2009

(w mln zł)

Zmiana r/r

Saldo kredytów na koniec III kw. 2009

(w mln zł)

Getin Bank

390,81

-20,01%

1 367,03

-12,53%

3 598,34

Santander Consumer Bank

246,36

-25,43%

1 055,75

-20,48%

2 629,23

Fiat Bank Polska

92,92

-21,22%

404,53

-22,21%

bd

Lukas

89,37

-16,42%

323,83

-20,61%

658,31

Volkswagen Bank Polska

84,24

-33,63%

469,84

-43,20%

880,39

Toyota Bank

62,60

-4,43%

194,20

-8,75%

bd

BNP Paribas Fortis

55,80

-47,10%

271,70

17,89%

662,26

Mercedes-Benz Bank Polska

48,09

-9,02%

127,00

-29,23%

350,20

RCI Bank

47,77

-13,56%

175,86

-21,08%

243,18

Raiffeisen Bank

17,83

-51,55%

110,88

-34,98%

215,49

Źródło: Open Finance, banki.

Najwięcej straciły z kolei Raiffeisen Bank Polska (-51,55 proc.) i BNP Paribas Fortis (-47,1 proc.). Zmiana wielkości sprzedaży w pozostałych bankach zawiera się w przedziale od -20 do -34 proc.

REKLAMA

Z raportu Open Finance i Samaru wynika, że w trzecim kwartale banki sprzedały kredyty samochodowe na 1,14 mld zł, podczas gdy rok temu w analogicznym okresie było to 1,49 mld zł. Spadła także liczba kredytów – z 41 do 31 tysięcy. Niestety, w zestawieniu nie mogliśmy uwzględnić GE Money Banku, który odmówił podania danych, udostępniając jedynie saldo kredytów na koniec trzeciego kwartału 2009 roku. Jego wysokość (1,2 mld zł) pozwala sądzić, że GE należy do rynkowej czołówki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rynek kredytów samochodowych ma dwóch zdecydowanych liderów: Getin Bank (34,4 proc. udziału w trzecim kwartale) i Santander Consumer Bank (21,7 proc.). Oprócz tej dwójki udział żadnego z graczy nie przekracza 10 proc. Warto jednak zauważyć, że Santander jest zdecydowanym liderem w kredytowaniu samochodów nowych, a Getin – używanych.

W zestawieniu obejmującym kredyty na nowe auta w trzecim kwartale br., liderem jest Santander z ponad 25-proc. udziałem w rynku. Getin Bank i Fiat Bank Polska miały po 14 proc., a Volkswagen Bank Polska nieco ponad 12 procent.

Rynek kredytów samochodowych w III kw. 2009 roku – samochody nowe

Bank

Kredyty udzielone

w III kw. 2009 (w mln zł)

Zmiana r/r

Santander Consumer Bank

153,04

-16,73%

Getin Bank

86,65

-22,21%

Fiat Bank Polska

85,10

-23,07%

Volkswagen Bank Polska

74,33

-35,08%

Lukas Bank

62,28

9,23%

Źródło: Open Finance

Jeszcze ciekawej wygląda ranking banków finansujących sprzedaż aut używanych. Prowadzący Getin Bank ma aż 59,6-proc. udział, Santander zajmuje drugie miejsce z 18,3-proc. udziałem, a trzeci BNP Paribas Fortis wykroił 10,6 proc. rynkowego tortu. Poza Lukas Bankiem (5,3 proc.) żadna inna instytucja nie przekroczyła 5-proc. progu.

Rynek kredytów samochodowych w III kw. 2009 roku - samochody używane

Bank

Kredyty udzielone

w III kw. 2009 (w mln zł)

Zmiana r/r

Getin Bank

304,16

-19,36%

Santander Consumer Bank

93,32

-36,34%

BNP Paribas Fortis

54,13

-46,23%

Lukas Bank

27,08

-45,73%

Volkswagen Bank Polska

9,91

-20,28%

Źródło: Open Finance

REKLAMA

Sprzedażkredytów samochodowych w trzecim kwartale zdeterminowało ogólne zaostrzeniepolityki kredytowej przez banki. Widać to także po ofertach banków: trudniejjest obecnie o kredyt z ratą balonową (np. 50/50), promocyjne oprocentowania sąteraz rzadkością i – podobnie jak w kredytach hipotecznych – wzrosły wymaganiaco do wkładu własnego klienta.

Zdrugiej strony, z informacji Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samarwynika, że liczba rejestrowanych aut w ciągu trzech kwartałów w stosunku doubiegłego roku zmniejszyła się o 24 proc.

Taknaprawdę oba czynniki sprowadzają się do jednego słowa: kryzys. Banki nadalobawiają się nagłego pogorszenia portfeli kredytowych i w kwestii pożyczaniapieniędzy działają ostrożnie, a klienci (zarówno indywidualni jak i firmy) bojąsię zmienić samochód, bo nie są pewni swojej sytuacji.

Wczwartym kwartale dealerzy będą wyprzedawać samochody z rocznika 2009, powinnyna tym zyskać banki specjalizujące się w finansowaniu nowych aut, więc główniebanki typowo samochodowe. Dla podziału rynkowego tortu duże znaczenie mieć będąumowy podpisywane przez dealerów z instytucjami finansowymi. GE Money Bank porozumiałsię z KIA Motors Polska, a Getin Bank z General Motors (Chevrolet i Opel).

Kalkulator rat kredytu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA