Rynek kredytów samochodowych spadł o jedną czwartą

REKLAMA
REKLAMA
Analiza danych sprzedażowych za trzeci kwartał 2009 roku jest dla kredytodawców bezlitosna. Spadki zanotowały wszystkie banki, acz warto zauważyć, że najmniej dotknęły one dwóch banków typowo samochodowych: Mercedes-Benz Bank Polska i Toyota Bank. W pierwszym przypadku sprzedaż spadła o ponad 9 proc., a w drugim o niecałe 4,5 procent. Spadek mniejszy niż 20 proc. zanotowały jeszcze RCI Bank i Lukas Bank.
REKLAMA
Rynek kredytów samochodowych w trzecim kwartale 2009 roku
Bank | Kredyty udzielone w III kw. 2009 (w mln zł) | Zmiana r/r | Kredyty udzielone w I-III kw. 2009 (w mln zł) | Zmiana r/r | Saldo kredytów na koniec III kw. 2009 (w mln zł) |
Getin Bank | 390,81 | -20,01% | 1 367,03 | -12,53% | 3 598,34 |
Santander Consumer Bank | 246,36 | -25,43% | 1 055,75 | -20,48% | 2 629,23 |
Fiat Bank Polska | 92,92 | -21,22% | 404,53 | -22,21% | bd |
Lukas | 89,37 | -16,42% | 323,83 | -20,61% | 658,31 |
Volkswagen Bank Polska | 84,24 | -33,63% | 469,84 | -43,20% | 880,39 |
Toyota Bank | 62,60 | -4,43% | 194,20 | -8,75% | bd |
BNP Paribas Fortis | 55,80 | -47,10% | 271,70 | 17,89% | 662,26 |
Mercedes-Benz Bank Polska | 48,09 | -9,02% | 127,00 | -29,23% | 350,20 |
RCI Bank | 47,77 | -13,56% | 175,86 | -21,08% | 243,18 |
Raiffeisen Bank | 17,83 | -51,55% | 110,88 | -34,98% | 215,49 |
Źródło: Open Finance, banki.
Najwięcej straciły z kolei Raiffeisen Bank Polska (-51,55 proc.) i BNP Paribas Fortis (-47,1 proc.). Zmiana wielkości sprzedaży w pozostałych bankach zawiera się w przedziale od -20 do -34 proc.
REKLAMA
Z raportu Open Finance i Samaru wynika, że w trzecim kwartale banki sprzedały kredyty samochodowe na 1,14 mld zł, podczas gdy rok temu w analogicznym okresie było to 1,49 mld zł. Spadła także liczba kredytów – z 41 do 31 tysięcy. Niestety, w zestawieniu nie mogliśmy uwzględnić GE Money Banku, który odmówił podania danych, udostępniając jedynie saldo kredytów na koniec trzeciego kwartału 2009 roku. Jego wysokość (1,2 mld zł) pozwala sądzić, że GE należy do rynkowej czołówki.
Rynek kredytów samochodowych ma dwóch zdecydowanych liderów: Getin Bank (34,4 proc. udziału w trzecim kwartale) i Santander Consumer Bank (21,7 proc.). Oprócz tej dwójki udział żadnego z graczy nie przekracza 10 proc. Warto jednak zauważyć, że Santander jest zdecydowanym liderem w kredytowaniu samochodów nowych, a Getin – używanych.
W zestawieniu obejmującym kredyty na nowe auta w trzecim kwartale br., liderem jest Santander z ponad 25-proc. udziałem w rynku. Getin Bank i Fiat Bank Polska miały po 14 proc., a Volkswagen Bank Polska nieco ponad 12 procent.
Rynek kredytów samochodowych w III kw. 2009 roku – samochody nowe
Bank | Kredyty udzielone w III kw. 2009 (w mln zł) | Zmiana r/r |
Santander Consumer Bank | 153,04 | -16,73% |
Getin Bank | 86,65 | -22,21% |
Fiat Bank Polska | 85,10 | -23,07% |
Volkswagen Bank Polska | 74,33 | -35,08% |
Lukas Bank | 62,28 | 9,23% |
Źródło: Open Finance
Jeszcze ciekawej wygląda ranking banków finansujących sprzedaż aut używanych. Prowadzący Getin Bank ma aż 59,6-proc. udział, Santander zajmuje drugie miejsce z 18,3-proc. udziałem, a trzeci BNP Paribas Fortis wykroił 10,6 proc. rynkowego tortu. Poza Lukas Bankiem (5,3 proc.) żadna inna instytucja nie przekroczyła 5-proc. progu.
Rynek kredytów samochodowych w III kw. 2009 roku - samochody używane
Bank | Kredyty udzielone w III kw. 2009 (w mln zł) | Zmiana r/r |
Getin Bank | 304,16 | -19,36% |
Santander Consumer Bank | 93,32 | -36,34% |
BNP Paribas Fortis | 54,13 | -46,23% |
Lukas Bank | 27,08 | -45,73% |
Volkswagen Bank Polska | 9,91 | -20,28% |
Źródło: Open Finance
REKLAMA
Sprzedażkredytów samochodowych w trzecim kwartale zdeterminowało ogólne zaostrzeniepolityki kredytowej przez banki. Widać to także po ofertach banków: trudniejjest obecnie o kredyt z ratą balonową (np. 50/50), promocyjne oprocentowania sąteraz rzadkością i – podobnie jak w kredytach hipotecznych – wzrosły wymaganiaco do wkładu własnego klienta.
Zdrugiej strony, z informacji Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samarwynika, że liczba rejestrowanych aut w ciągu trzech kwartałów w stosunku doubiegłego roku zmniejszyła się o 24 proc.
Taknaprawdę oba czynniki sprowadzają się do jednego słowa: kryzys. Banki nadalobawiają się nagłego pogorszenia portfeli kredytowych i w kwestii pożyczaniapieniędzy działają ostrożnie, a klienci (zarówno indywidualni jak i firmy) bojąsię zmienić samochód, bo nie są pewni swojej sytuacji.
Wczwartym kwartale dealerzy będą wyprzedawać samochody z rocznika 2009, powinnyna tym zyskać banki specjalizujące się w finansowaniu nowych aut, więc główniebanki typowo samochodowe. Dla podziału rynkowego tortu duże znaczenie mieć będąumowy podpisywane przez dealerów z instytucjami finansowymi. GE Money Bank porozumiałsię z KIA Motors Polska, a Getin Bank z General Motors (Chevrolet i Opel).
REKLAMA
REKLAMA