REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kredyt konsumencki na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube
W kredytach konsumenckich zaszły rewolucyjne zmiany.
W kredytach konsumenckich zaszły rewolucyjne zmiany.

REKLAMA

REKLAMA

O kredycie konsumenckim zrobiło się głośno w związku z nowymi regulacjami prawnymi. Stosując się do dyrektywy europejskiej, ustawodawca zmienił zasady, regulujące kredyty konsumenckie. Na terenie Unii Europejskiej ma obowiązywać ujednolicone prawo, eliminujące nieścisłości w kredytach konsumenckich.

Wśród najważniejszych zmian wprowadzanych w życie wraz z nową Ustawą o kredycie konsumenckim wymienić należy przede wszystkim:

REKLAMA

  • zgodnie z nową ustawą, górną kwotą kredytu konsumenckiego będzie 255 550 zł (w Ustawie z 2001 roku górną kwotą było 80 000 zł);
  • rygorom nowej Ustawy o kredycie konsumenckim (UKK) podlegać będą także kredyty zabezpieczone hipotecznie;
  • bez podawania przyczyny będzie można teraz odstąpić od umowy kredytowej w okresie 14 dni (a nie jak w poprzedniej Ustawie z 2011 roku tylko 10);
  • wprowadzenie szeregu obowiązkowych informacji na temat kredytu – m.in. całkowitej kwoty do zapłaty, całkowitych kosztów, które muszą zostać wyjaśnione i przedstawione w formie pisemnej klientowi – tzw. asysty przedkontraktowej oraz formularza informacyjnego;
  • obowiązkowe przekazanie klientowi informacji zwrotnej na temat powodów odmowy udzielenia kredytu oraz tego, w jakich bazach klient został zweryfikowany;
  • do podmiotów uprawnionych do korzystania z bazy Biura Informacji Kredytowej poza bankami dołączą od 18 grudnia 2011 roku także pozostałe instytucje kredytowe.

Najlepsze oferty pożyczek i kredytów gotówkowych! Sprawdź porównanie!

Jakie zagrożenia niesie nowa ustawa?

  • zlikwidowane zostanie ograniczenie, ustalone na poziomie 5% maksymalnego pułapu wszystkich opłat i prowizji, związanych z udzieleniem kredytu. Od 18 grudnia opłaty i prowizje związane z udzieleniem kredytu mogą osiągać dowolny poziom. Na całe szczęście w zakresie odsetek wciąż obowiązuje maksimum - czterokrotność stopy procentowej kredytu lombardowego NBP (aktualnie nie więcej niż 24%);
  • bank będzie mógł żądać od klienta odsetek za okres, w którym dysponował środkami z kredytu, a od umowy odstąpił (dotychczas bez opłat);
  • wprowadzona zostaje możliwość pobrania przez bank opłaty za wcześniejszą spłatę kredytu w wysokości nie większej niż 1% spłacanej kwoty – jednak tylko dla kredytów ze stałym oprocentowaniem oraz gdy w ciągu roku kwota spłat przekroczy równowartość trzykrotności średniej krajowej pensji (czyli około 10 000 zł).

Polecamy serwis: Lokaty

Czy zmiany są korzystne dla kredytobiorców?

Zmiany wprowadzane nową Ustawą o kredycie konsumenckim z założenia miały przyczynić się do zwiększenia porównywalności oferty (wskutek wprowadzenia standaryzowanego formularza informacyjnego), lepszego zrozumienia ofert kredytowych przez klientów (poprzez asystę przedkontraktową, wykonywaną przez doradcę z klientem) oraz zwiększony zakres kredytów, które będą podlegały ochronie prawnej. Jednak jednocześnie wprowadzono szereg zmian, które są niekoniecznie korzystne, z punktu widzenia klienta – m.in. płatne odstąpienie od umowy, w niektórych przypadkach opłatę za wcześniejszą spłatę, a przede wszystkim – zniesienie progu 5% maksymalnych opłat i prowizji, związanych z zawarciem umowy –niestety może to skutkować wzrostem ceny i tak drogich już w większości pożyczek i kredytów, dostępnych na polskim rynku.

Eksperci TotalMoeny.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA