REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści pracodawcy z zatrudnienia bezrobotnego (cz. 2)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Hal

REKLAMA

W przypadku przyjęcia bezrobotnego na staż lub do przygotowania zawodowego pracodawcy nie ponoszą w zasadzie żadnych kosztów, ponieważ bezrobotny za te okresy otrzymuje stypendium, które wypłacane jest przez starostę.


Pracodawca zainteresowany zatrudnieniem bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych powinien złożyć w powiatowymurzędzie pracy wniosek w tej sprawie.


Zasady postępowania uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 kwietnia 2007 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (DzU nr 76, poz. 510).


Ponadto do wniosku należy dołączyć:

- dokument stanowiący podstawę funkcjonowania pracodawcy (np. zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej),

- zaświadczenie o nadanie numerów REGON i NIP,

- zaświadczenie o niezaleganiu z płatnością podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,

- oświadczenie, że pracodawca nie jest w stanie likwidacji i upadłości,

- deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA za ostatnie 12 miesięcy.


Starosta informuje pracodawcę o powziętej decyzji w ciągu 30 dni od daty otrzymania wniosku.


Wspomniane wyżej rozporządzenie określa również, że prace interwencyjne nie mogą być organizowane u pracodawców będących:

- w stanie likwidacji i upadłości,

- partiami lub organizacjami politycznymi,

- posłami lub senatorami na potrzeby biur poselskich,

- organizacjami związków zawodowych - poza upoważnionymi do pośrednictwa pracy związkowych biur pracy oraz klubów pracy,

- organizacjami pracodawców - z wyjątkiem upoważnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy biur oraz klubów pracy,

- urzędami naczelnych i centralnych organów administracji państwowej,

- kościołami albo związkami wyznaniowymi,

- przedstawicielami państw obcych.


Roboty publiczne


Roboty takie mogą być organizowane przez gminy i organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką: ochrony środowiska, kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia, jak również pomocy społecznej oraz spółki wodne i ich związki. Ustawa wymaga, aby prace te były finansowane lub dofinansowane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Podmiotom organizującym roboty publiczne przysługują niżej wymienione refundacje.


Refundacja przysługuje z tytułu:

- zatrudnienia przez okres do 6 miesięcy skierowanych osób będących: bezrobotnymi w wieku powyżej 50 lat lub bezrobotnymi samotnie wychowującymi przynajmniej jedno dziecko w wieku do 7 lat. Dofinansowanie obejmuje część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, jednak nieprzekraczającej kwoty odpowiadającej iloczynowi liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełne etaty oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek od refundowanego wynagrodzenia;

 zatrudnienia przez okres do 6 miesięcy skierowanych osób będących: bezrobotnymi w wieku powyżej 50 lat lub bezrobotnymi samotnie wychowującymi przynajmniej jedno dziecko w wieku do 7 lat. Dofinansowanie obejmuje część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, jednak nieprzekraczającej kwoty odpowiadającej iloczynowi liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełne etaty oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek od refundowanego wynagrodzenia;

- zatrudnienia przez okres 12 miesięcy bezrobotnych, o których mowa wyżej - jeśli refundacja obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc.


W tym przypadku dofinansowanie obejmuje składniki, o których mowa wyżej - przy czym refundacja nie może przekroczyć przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych płac za każdego bezrobotnego;

- zatrudnienia - w wymiarze nieprzekraczającym połowy etatu - bezrobotnych do 25. roku życia lub bezrobotnych długotrwale niepracujących, skierowanych przez starostę do wykonywania przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy pracy niezwiązanej z wyuczonym zawodem. Dofinansowanie obejmuje część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości wcześniej uzgodnionej, nieprzekraczającej kwoty ustalonej jako iloczyn liczny zatrudnionych bezrobotnych i połowy minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca, łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanych poborów.


Staż i przygotowanie zawodowe


W przypadku przyjęcia bezrobotnego na staż lub do przygotowania zawodowego pracodawcy nie przysługuje refundacja, ponieważ bezrobotny za te okresy nie otrzymuje wynagrodzenia, a jedynie stypendium, które wypłacane jest przez starostę.
On też nalicza i opłaca składki na ubezpieczenia społeczne za te osoby. Tak więc dla pracodawcy jest to znaczące udogodnienie. W ten sposób pozyskuje pracownika, nie ponosząc w zasadzie żadnych kosztów.


Ważne!

Na staż mogą być skierowani bezrobotni w wieku do 25. roku życia. Długość stażu nie może przekroczyć 12 miesięcy. Zasady te stosuje się również wobec bezrobotnego, który nie ukończył 27. roku życia, przez okres 12 miesięcy od dnia określonego w dyplomie, świadectwie lub innym dokumencie potwierdzającym ukończenie szkoły wyższej.


Natomiast do przygotowania zawodowego w miejscu pracy starosta może skierować bezrobotnych:

- długotrwale niepracujących,

 długotrwale niepracujących,

- powyżej 50. roku życia,

- bez kwalifikacji zawodowych,

- samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko w wieku do 7 lat,

- niepełnosprawnych.


Przygotowanie zawodowe trwa przez okres do 6 miesięcy.


Pracodawcy zainteresowani przyjęciem bezrobotnych na staż lub do przygotowania zawodowego powinni bliżej zapoznać się z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy (DzU nr 185, poz. 1912 ze zm.).


Podmiot organizujący staż lub przygotowanie zawodowe powinien wystąpić do starosty z wnioskiem o zawarcie stosownej umowy. Istotne jest, że pracodawca może wskazać konkretną osobę, którą chciałby przyjąć na staż lub przygotowanie zawodowe.


Barbara Hal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA