REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości z pośrednikiem czy bez

Marta Kosińska
Marta Kosińska
ekspert rynku nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż mieszkania nie jest prosta. Niektóre osoby decydują się na skorzystanie z pośrednika, aby załatwił wszystkie sprawy, a inne starają się sprzedać nieruchomość samodzielnie. Co kieruje obiema grupami? Jakie są główne powodu nie korzystania z usług agencji pośrednictwa? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Właściciele wolą sprzedać bezpośrednio

REKLAMA

Sprzedaż nieruchomości w obecnych warunkach rynkowych nie należy do łatwych przedsięwzięć. W 2007 roku wystarczyło zamieścić ogłoszenie w jednym serwisie internetowym lub w prasie i po kilku dniach można było podpisywać umowę. Teraz potrzeba na to kilkunastu tygodni, a nawet miesięcy oraz szeregu zabiegów marketingowych. Proces sprzedaży jest czasochłonny i często skomplikowany, ale mimo to 50% osób ankietowanych przez serwis Szybko.pl deklaruje, iż podejmie się sprzedaży samodzielnie. 44% decyduje się od razu na pomoc agencji pośrednictwa, a 6% nie ma sprecyzowanych planów.

Chcą zaoszczędzić i nie ufają pośrednikom

Głównym powodem podjęcia decyzji o samodzielnej sprzedaży jest oszczędność. 89% ankietowanych osób, które rezygnują z usług pośrednika jako główny powód podają chęć uniknięcia płacenia prowizji od transakcji. Wysokość prowizji nie jest regulowana przepisami. Zwyczajowa wysokość to około 3 proc. wartości transakcji, jeżeli pośrednik zawiera umowę z dwiema stronami. Przy umowie na wyłączność, najczęściej jednostronnej prowizja bywa wyższa, ale też nie zawsze. Kwota rzędu kilkunastu tysięcy, którą sprzedający musi wydać na wynagrodzenie pośrednika, jest rzeczywiście wysokim wydatkiem. Należy jednak pamiętać, że prowizja podlega negocjacji, a w umowie pośrednictwa powinniśmy precyzyjnie określić wymagania, które stawiamy agentowi.

Polecamy także: Tanie mieszkanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniądze to główny choć nie jedyny powód niechęci do pośredników. W przypadku dużych pieniędzy, które wchodzą w grę przy sprzedaży nieruchomości, dużą rolę odgrywa czynnik psychologiczny. 51% osób zadeklarowało, iż chce samodzielnie kontrolować proces sprzedaży, a 44% przyznaje się do braku zaufania do osób trzecich.

Jednak ostatecznie płacą agentowi kilka tysięcy

REKLAMA

Choć współpracę z pośrednikami, od samego początku procesu sprzedaży, deklaruje 44% ankietowanych, to w większości przypadków ostatecznie sprzedający angażuje agenta. Świadczy o tym chociażby odsetek ofert bezpośrednich w serwisach internetowych. Bezpośrednie oferty sprzedaży mieszkań (na przykładzie Warszawy) stanowią 1,4% wszystkich ofert w przypadku serwisu Szybko.pl, na stronie gratka.pl jest ich 0,09%, a w przypadku oferty.net i domiporta.pl ten odsetek wynosi ok. 0,7%. Problemy i długi czas potrzebny na zawarcie transakcji sprzedaży skłaniają ostatecznie właścicieli do zatrudnienia pośrednika.

Oszczędność czasu i bezpieczeństwo transakcji to dwa zasadnicze powody, dla których jesteśmy skłonni poświęcić kilka lub kilkanaście tysięcy z przychodu za sprzedaż nieruchomości. 79% ankietowanych chętnie uniknie załatwiania części formalności oraz wizyt w sądach i urzędach. 61% osób, które decydują się na zatrudnienie pośrednika, z radością zrezygnuje z prezentowania swojej nieruchomości.

Polecamy: ABC Inwestowania

Ankieta wykazuje, że osoby, które świadomie współpracują z pośrednikiem wiedzą, że profesjonalny, licencjonowany pośrednik gwarantuje im bezpieczeństwo transakcji, zarówno dzięki swojej znajomości rynku, jak i ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, które pokrywa szkody w przypadku zawarcia wadliwej umowy sprzedaży. Dodatkowo 1/3 badanych przyznaje, że nie wie jak przygotować nieruchomość na sprzedaż, ani jakie dokumenty są niezbędne aby doprowadzić do transakcji kupna-sprzedaży, a następnie ją zamknąć.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA