REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości z pośrednikiem czy bez

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Kosińska
Marta Kosińska
ekspert rynku nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż mieszkania nie jest prosta. Niektóre osoby decydują się na skorzystanie z pośrednika, aby załatwił wszystkie sprawy, a inne starają się sprzedać nieruchomość samodzielnie. Co kieruje obiema grupami? Jakie są główne powodu nie korzystania z usług agencji pośrednictwa? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Właściciele wolą sprzedać bezpośrednio

REKLAMA

Sprzedaż nieruchomości w obecnych warunkach rynkowych nie należy do łatwych przedsięwzięć. W 2007 roku wystarczyło zamieścić ogłoszenie w jednym serwisie internetowym lub w prasie i po kilku dniach można było podpisywać umowę. Teraz potrzeba na to kilkunastu tygodni, a nawet miesięcy oraz szeregu zabiegów marketingowych. Proces sprzedaży jest czasochłonny i często skomplikowany, ale mimo to 50% osób ankietowanych przez serwis Szybko.pl deklaruje, iż podejmie się sprzedaży samodzielnie. 44% decyduje się od razu na pomoc agencji pośrednictwa, a 6% nie ma sprecyzowanych planów.

Chcą zaoszczędzić i nie ufają pośrednikom

Głównym powodem podjęcia decyzji o samodzielnej sprzedaży jest oszczędność. 89% ankietowanych osób, które rezygnują z usług pośrednika jako główny powód podają chęć uniknięcia płacenia prowizji od transakcji. Wysokość prowizji nie jest regulowana przepisami. Zwyczajowa wysokość to około 3 proc. wartości transakcji, jeżeli pośrednik zawiera umowę z dwiema stronami. Przy umowie na wyłączność, najczęściej jednostronnej prowizja bywa wyższa, ale też nie zawsze. Kwota rzędu kilkunastu tysięcy, którą sprzedający musi wydać na wynagrodzenie pośrednika, jest rzeczywiście wysokim wydatkiem. Należy jednak pamiętać, że prowizja podlega negocjacji, a w umowie pośrednictwa powinniśmy precyzyjnie określić wymagania, które stawiamy agentowi.

Polecamy także: Tanie mieszkanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniądze to główny choć nie jedyny powód niechęci do pośredników. W przypadku dużych pieniędzy, które wchodzą w grę przy sprzedaży nieruchomości, dużą rolę odgrywa czynnik psychologiczny. 51% osób zadeklarowało, iż chce samodzielnie kontrolować proces sprzedaży, a 44% przyznaje się do braku zaufania do osób trzecich.

Jednak ostatecznie płacą agentowi kilka tysięcy

REKLAMA

Choć współpracę z pośrednikami, od samego początku procesu sprzedaży, deklaruje 44% ankietowanych, to w większości przypadków ostatecznie sprzedający angażuje agenta. Świadczy o tym chociażby odsetek ofert bezpośrednich w serwisach internetowych. Bezpośrednie oferty sprzedaży mieszkań (na przykładzie Warszawy) stanowią 1,4% wszystkich ofert w przypadku serwisu Szybko.pl, na stronie gratka.pl jest ich 0,09%, a w przypadku oferty.net i domiporta.pl ten odsetek wynosi ok. 0,7%. Problemy i długi czas potrzebny na zawarcie transakcji sprzedaży skłaniają ostatecznie właścicieli do zatrudnienia pośrednika.

Oszczędność czasu i bezpieczeństwo transakcji to dwa zasadnicze powody, dla których jesteśmy skłonni poświęcić kilka lub kilkanaście tysięcy z przychodu za sprzedaż nieruchomości. 79% ankietowanych chętnie uniknie załatwiania części formalności oraz wizyt w sądach i urzędach. 61% osób, które decydują się na zatrudnienie pośrednika, z radością zrezygnuje z prezentowania swojej nieruchomości.

Polecamy: ABC Inwestowania

Ankieta wykazuje, że osoby, które świadomie współpracują z pośrednikiem wiedzą, że profesjonalny, licencjonowany pośrednik gwarantuje im bezpieczeństwo transakcji, zarówno dzięki swojej znajomości rynku, jak i ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, które pokrywa szkody w przypadku zawarcia wadliwej umowy sprzedaży. Dodatkowo 1/3 badanych przyznaje, że nie wie jak przygotować nieruchomość na sprzedaż, ani jakie dokumenty są niezbędne aby doprowadzić do transakcji kupna-sprzedaży, a następnie ją zamknąć.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA