REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprzedać nieruchomość bez podatku

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk

REKLAMA

REKLAMA

Przy sprzedaży mieszkania trzeba pamiętać o podatku od sprzedaży nieruchomości. Dobór właściwej daty sprzedaży może ochronić nas przed fiskusem. Bardzo ważna jest data nabycia nieruchomości.

Decydując się na sprzedaż nieruchomości należy dobrze zaplanować datę jej upłynnienia. Okazuje się bowiem, że możliwe jest uniknięcie kilku podatków i opłat jeżeli zachowa się terminy zwolnień. Warto więc zwrócić uwagę na regulacje podatkowe odnośnie sprzedaży nieruchomości jak również ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

REKLAMA

Podatek od odpłatnego zbycia – 5 lat zwalnia zawsze

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym funkcjonują aż trzy systemy rozliczania podatku od sprzedaży nieruchomości. Zastosowanie jednego z nich uzależnione jest od daty nabycia nieruchomości, przy czym przez nabycie ustawodawca rozumie zarówno zakup nieruchomości jak i nieodpłatne otrzymanie w drodze darowizny, zamiany, zniesienia współwłasności lub spadku.

Oprócz ulg i zwolnień, łączną dla wszystkich systemów rozliczeń z urzędem skarbowym jest zasada braku podatku od sprzedaży nieruchomości po upływie pięciu lat podatkowych od daty nabycia nieruchomości. Oznacza to, że fiskus nie pobierze za 2010 rok, żadnego podatku od sprzedaży nieruchomości nabytych przed 1 stycznia 2005 roku.

Ile więc można zaoszczędzić czekając? Fiskus do opodatkowania sprzedaży nieruchomości stosuje dwie stawki i podstawy opodatkowania. Dla nieruchomości nabytych przed 2007 rokiem obowiązuje 10% przychodu z odpłatnego zbycia, dla pozostałych transakcji sprzedaży jest to 19% dochodu (różnica między przychodem i kosztami).
Podatek od odpłatnego zbycia – 1 rok na ulgę meldunkową

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maksimum 19% wartości nieruchomości można zaoszczędzić korzystając z tzw. „ulgi meldunkowej” (w sytuacji, gdy nie ma kosztu nabycia). Prawo do niej przysługuje osobom, które nabyły nieruchomość w roku 2007 lub 2008 oraz były zameldowane w danej nieruchomości przez okres minimum 12 miesięcy przed datą sprzedaży. Nie ma tu znaczenia czy zbywca był zameldowany w nieruchomości w momencie sprzedaży. Ważne jest jedynie aby okres zameldowania był nie mniejszy niż 12 miesięcy i dotyczył czasu przed zbyciem nieruchomości.

Zobacz też serwis: Podatki

Renta planistyczna – 5 lata od uchwalenia planu

Także gmina może żądać od sprzedawcy wniesienia opłaty – renty planistycznej. Stanie się tak, jeżeli dla danego obszaru zostanie uchwalony lub zmieniony plan miejscowy w wyniku czego zmieni się przeznaczenie gruntu i wzrośnie wartość nieruchomości. Maksymalna stawka renty planistycznej to 30%. Podstawą do jej obliczenia jest natomiast wzrost wartości nieruchomości wywołany zmianą przeznaczenia gruntu. Gmina może żądać zapłacenia renty planistycznej jeżeli do sprzedaży dojdzie w okresie pięciu lat od daty wejścia w życie nowego planu miejscowego.

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA