REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słabsze nastroje na giełdzie nie muszą zaszkodzić debiutowi PGE

Krzysztof Stępień
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przeszłości niewiele spółek ze stajni Skarbu Państwa debiutowało w gorszych warunkach niż PGE. Przez ostatnie 2 tygodnie WIG stracił około 4%. Jest na zbliżonym poziomie, na jakim był tydzień wcześniej i 3 tygodnie wcześniej. Nie oznacza to jednak, że na udany pierwszy dzień notowań walorów energetycznego giganta nie ma szans.

REKLAMA

Okazuje się, że spadek notowań na warszawskiej giełdzie na 5 dni przed debiutem walorów spółki Skarbu Państwa na giełdzie, nie jest przypadkiem rzadkim. To z grubsza okres, jaki mija od zakończenia zapisów na akcje do wprowadzenia ich do obrotu giełdowego. Średnio WIG spadał w takim okresie o 0,8%. W takich warunkach debiutowało 10 firm z 18, które wzięliśmy pod uwagę. W najgorszym przypadku WIG szedł w dół o 7,8% (pojawienie się na parkiecie papierów Enei), w najlepszym zyskiwał 4,8% (debiut walorów KGHM). Ostatnie 4 przypadki pojawienia się spółek Skarbu Państwa na naszym parkiecie miało miejsce w warunkach, kiedy 5 sesji przed debiutem indeks WIG spadał. W ostatnich 6 przypadkach notowania na rynku akcji szły w dół przez 10 dni przed pierwszym notowaniem walorów firmy ze stajni Skarbu Państwa. Ten okres w uproszczeniu wyznacza koniunkturę w czasie od zbierania zapisów na akcje w ofercie publicznej do pojawiania się ich na parkiecie. 15-sesyjny horyzont odnosi się zaś do ogólnej tendencji na rynku akcji i opisuje warunki, w jakich przyszło przeprowadzać ofertę publiczną.

REKLAMA

Trudno się pokusić o tezę, że słaba koniunktura giełdowa uniemożliwia dobry debiut. Jednocześnie jednak wszystkie przypadki strat podczas pierwszych notowań miały miejsce, kiedy warunki rynkowe nie były sprzyjające. W atmosferze giełdowych zniżek na Parkiet wchodziły Polmos Białystok, Puławy, ZA Tarnów oraz Enea. Widać też wyraźnie, że w spadkowym klimacie trudniej o ponadprzeciętne przebicie na debiucie. Bank Handlowy, czy Kogeneracja są tu dobrym potwierdzeniem takiego zjawiska. Jednak przypadek Ruchu pokazuje, że możliwe jest też imponujące wejście na giełdowy parkiet mimo złych nastrojów rynkowych.

Potwierdza to, że oprócz koniunktury giełdowej z punktu widzenia debiutu istotne jest to, jakim zainteresowaniem cieszyły się walory w ofercie publicznej. A to nie zależy jedynie od trendu, w jakim poruszają się kursy, ale w bardzo dużym stopniu od atrakcyjności samej firmy i ceny, po jakiej chce uplasować papiery. Bogdanka trafiła na niesprzyjający okres, ale też tanio sprzedawała akcje. Cena emisyjna ustaliła się ponad 7% poniżej wyceny fundamentalnej, sporządzonej przez oferującego. Większe dyskonto pod tym względem oferował tylko Ciech.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA