Zmiany w procedurze odwoławczej
REKLAMA
REKLAMA
11 sierpnia 2009 r. zmieniły się zasady odwoływania się od wyników konkursów o środki z programów operacyjnych. Obowiązują one dla wszystkich konkursów ogłaszanych od 20 grudnia 2008 r.
REKLAMA
Najważniejszą wprowadzoną zmianą jest rozszerzenie katalogu uprawnionych do wnoszenia odwołania. Do tej pory mógł to zrobić tylko przedsiębiorca, którego wniosek w postępowaniu konkursowym został odrzucony. Teraz z prawa do odwołania będą mogli skorzystać także ci przedsiębiorcy, których projekt:
• przeszedł pozytywnie wszystkie etapy oceny, ale nie został zakwalifikowany do dofinansowania ze względu na wyczerpanie puli środków przewidzianych w ramach danego konkursu;
• został umieszczony na tzw. liście rezerwowej lub liście rankingowej na pozycji, która uniemożliwia podpisanie z takim wnioskodawcą umowy o dofinansowanie.
Zmieniła się także weryfikacja projektów po pozytywnej weryfikacji odwołania. Wcześniej taki projekt w całości podlegał ponownej weryfikacji. Od 11 sierpnia br. ponownie analizowane będą jedynie te elementy oceny pierwotnej projektu, które były przedmiotem odwołania.
Procedura odwoławcza
W zależności od programu operacyjnego odwołanie może być w formie protestu albo wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Zakres przedmiotowy odwołania może dotyczyć zarówno oceny formalnej, jak i merytorycznej.
REKLAMA
Szczegółowe zasady przyjmowania i rozpatrywania odwołań (terminy, tryb itd.) różnią się w zależności od programu operacyjnego (to instytucje zarządzające programami operacyjnymi określają system odwoławczy). Przy czym zazwyczaj ma ono charakter dwustopniowy. Pierwszym etapem jest odwołanie się do instytucji, która przeprowadziła konkurs, albo do instytucji wdrażającej (np. do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, regionalnej instytucji finansującej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), a w razie negatywnej decyzji - w drugim etapie - do Instytucji Pośredniczącej albo Instytucji Zarządzającej danym programem operacyjnym (np. do Ministerstwa Gospodarki albo urzędów marszałkowskich).
Odwołanie rozpatruje z zasady ta sama instytucja, która uprzednio prowadziła konkurs i dokonywała oceny projektu. Musi jednak wyznaczyć do tego innych pracowników niż ci, którzy brali udział w pierwszej ocenie. Ponownej ocenie podlegają tylko te elementy wniosku, które były przedmiotem odwołania.
O wynikach procedury odwoławczej, na etapie pierwszego lub drugiego stopnia, przedsiębiorca jest informowany pisemnie. Informacja ta powinna zawierać dane na temat kryteriów niespełnionych przez przedsiębiorcę lub punktacji przyznanej za spełnianie poszczególnych kryteriów oceny wraz z uzasadnieniem. W informacji powinno znaleźć się także pouczenie o możliwości odwołania się od wyników procedury odwoławczej, które musi zawierać:
• termin, w jakim można się odwołać;
• sposób wniesienia odwołania;
• nazwę instytucji, do której można się odwołać.
Nierozpatrywane są odwołania wnoszone:
1) po terminie;
2) niezgodnie z trybem przewidzianym dla danego programu operacyjnego;
3) do niewłaściwej instytucji.
Zasady składania i rozpatrywania odwołań dla poszczególnych programów operacyjnych zawiera ich dokumentacja programowa.
Odwołanie w PO Innowacyjna Gospodarka
W przypadku PO Innowacyjna Gospodarka przedsiębiorca, któremu negatywnie oceniono projekt składa protest, zawierający:
• dane przedsiębiorcy;
• tytuł projektu i numer wniosku o dofinansowanie projektu;
• wyczerpujące określenie zarzutów odnośnie przeprowadzonej oceny wniosku o dofinansowanie projektu ze wskazaniem, w jakim zakresie, zdaniem przedsiębiorcy, ocena została przeprowadzona w sposób nieprawidłowy.
Przedsiębiorca powinien przedstawić uzasadnione zarzuty dotyczące poprawności procedury oceny wniosków. Wskazane błędy mogą polegać m.in. na:
1) nieuważnym przeanalizowaniu wniosku o dofinansowanie (np. pominięte zostały istotne elementy wniosku, niewłaściwie zinterpretowano wskazane w nim okoliczności lub załączone dokumenty itp.);
2) niewłaściwym podliczeniu punktów;
3) rozbieżności w punktacji przyznanej przez poszczególnych członków komisji konkursowej (jeżeli rozbieżność jest większa niż 6 pkt);
4) niewłaściwej ocenie projektu z innych, niedających się zdefiniować w sposób obiektywny, przyczyn.
Protest składa się do instytucji odpowiedzialnej za ocenę projektu (w zależności od priorytetu i działania będzie to RIF (jeśli została wyznaczona w danym działaniu) albo do Instytucji Wdrażającej dla działania albo Instytucji Pośredniczącej (jeśli w danym działaniu nie wyznaczono Instytucji Wdrażającej).
Protest należy złożyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o wynikach oceny wniosku. Rozpatrzenie protestu trwa 30 dni.
Jeżeli protest zostanie rozpatrzony negatywnie, przedsiębiorca ma prawo odwołać się do Instytucji Pośredniczącej, a jeżeli dla danego działania jej nie wyznaczono - Instytucji Zarządzającej.
Na złożenie odwołania przedsiębiorca ma 7 dni od dnia otrzymania informacji o negatywnym rozpatrzeniu protestu. Odwołanie musi mieć formę pisemną i dotyczyć kwestii będących uprzednio przedmiotem protestu.
Odwołanie do sądu
Negatywne rozpatrzenie odwołania przedsiębiorcy w drugim etapie przez Instytucję Pośredniczącą albo Zarządzającą nie kończy możliwości podważenia wyników konkursu. Przedsiębiorca może bowiem zaskarżyć także negatywną ocenę projektu do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Skargę do WSA należy złożyć w ciągu 14 dni od otrzymania informacji o ostatecznym odrzuceniu odwołania. Do skargi należy dołączyć:
• wniosek o dofinansowanie wraz z informacją o ocenie projektu oraz
• kopie wniesionych odwołań i ich rozstrzygnięć.
Sąd powinien wydać decyzje w sprawie w ciągu 30 dni.
Jeżeli WSA stwierdzi, że ocenę projektu przeprowadzono niewłaściwie, to przekaże sprawę do ponownego rozpatrzenia Instytucji Pośredniczącej albo Zarządzającej.
Jeżeli WSA nie uzna skargi, przedsiębiorcy przysługuje jeszcze prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skargę kasacyjną może złożyć także Instytucja Pośrednicząca albo Zarządzająca.
Skargę kasacyjną do NSA trzeba złożyć w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji WSA. Termin rozpatrzenia sprawy przez NSA wynosi również 30 dni.
Decyzja NSA jest ostateczna.
Anna Wiśniewska
REKLAMA
REKLAMA