REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w procedurze odwoławczej

Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których wnioski o środki unijne odrzucono lub, ze względu na wyczerpanie funduszy, pomocy nie przyznano, mogą odwołać się od wyników konkursów.

11 sierpnia 2009 r. zmieniły się zasady odwoływania się od wyników konkursów o środki z programów operacyjnych. Obowiązują one dla wszystkich konkursów ogłaszanych od 20 grudnia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszą wprowadzoną zmianą jest rozszerzenie katalogu uprawnionych do wnoszenia odwołania. Do tej pory mógł to zrobić tylko przedsiębiorca, którego wniosek w postępowaniu konkursowym został odrzucony. Teraz z prawa do odwołania będą mogli skorzystać także ci przedsiębiorcy, których projekt:

• przeszedł pozytywnie wszystkie etapy oceny, ale nie został zakwalifikowany do dofinansowania ze względu na wyczerpanie puli środków przewidzianych w ramach danego konkursu;

• został umieszczony na tzw. liście rezerwowej lub liście rankingowej na pozycji, która uniemożliwia podpisanie z takim wnioskodawcą umowy o dofinansowanie.

REKLAMA

Zmieniła się także weryfikacja projektów po pozytywnej weryfikacji odwołania. Wcześniej taki projekt w całości podlegał ponownej weryfikacji. Od 11 sierpnia br. ponownie analizowane będą jedynie te elementy oceny pierwotnej projektu, które były przedmiotem odwołania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura odwoławcza

W zależności od programu operacyjnego odwołanie może być w formie protestu albo wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Zakres przedmiotowy odwołania może dotyczyć zarówno oceny formalnej, jak i merytorycznej.

Szczegółowe zasady przyjmowania i rozpatrywania odwołań (terminy, tryb itd.) różnią się w zależności od programu operacyjnego (to instytucje zarządzające programami operacyjnymi określają system odwoławczy). Przy czym zazwyczaj ma ono charakter dwustopniowy. Pierwszym etapem jest odwołanie się do instytucji, która przeprowadziła konkurs, albo do instytucji wdrażającej (np. do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, regionalnej instytucji finansującej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), a w razie negatywnej decyzji - w drugim etapie - do Instytucji Pośredniczącej albo Instytucji Zarządzającej danym programem operacyjnym (np. do Ministerstwa Gospodarki albo urzędów marszałkowskich).

Odwołanie rozpatruje z zasady ta sama instytucja, która uprzednio prowadziła konkurs i dokonywała oceny projektu. Musi jednak wyznaczyć do tego innych pracowników niż ci, którzy brali udział w pierwszej ocenie. Ponownej ocenie podlegają tylko te elementy wniosku, które były przedmiotem odwołania.

O wynikach procedury odwoławczej, na etapie pierwszego lub drugiego stopnia, przedsiębiorca jest informowany pisemnie. Informacja ta powinna zawierać dane na temat kryteriów niespełnionych przez przedsiębiorcę lub punktacji przyznanej za spełnianie poszczególnych kryteriów oceny wraz z uzasadnieniem. W informacji powinno znaleźć się także pouczenie o możliwości odwołania się od wyników procedury odwoławczej, które musi zawierać:

• termin, w jakim można się odwołać;

• sposób wniesienia odwołania;

• nazwę instytucji, do której można się odwołać.

Nierozpatrywane są odwołania wnoszone:

1) po terminie;

2) niezgodnie z trybem przewidzianym dla danego programu operacyjnego;

3) do niewłaściwej instytucji.

Zasady składania i rozpatrywania odwołań dla poszczególnych programów operacyjnych zawiera ich dokumentacja programowa.

 

Odwołanie w PO Innowacyjna Gospodarka

W przypadku PO Innowacyjna Gospodarka przedsiębiorca, któremu negatywnie oceniono projekt składa protest, zawierający:

• dane przedsiębiorcy;

• tytuł projektu i numer wniosku o dofinansowanie projektu;

• wyczerpujące określenie zarzutów odnośnie przeprowadzonej oceny wniosku o dofinansowanie projektu ze wskazaniem, w jakim zakresie, zdaniem przedsiębiorcy, ocena została przeprowadzona w sposób nieprawidłowy.

Przedsiębiorca powinien przedstawić uzasadnione zarzuty dotyczące poprawności procedury oceny wniosków. Wskazane błędy mogą polegać m.in. na:

1) nieuważnym przeanalizowaniu wniosku o dofinansowanie (np. pominięte zostały istotne elementy wniosku, niewłaściwie zinterpretowano wskazane w nim okoliczności lub załączone dokumenty itp.);

2) niewłaściwym podliczeniu punktów;

3) rozbieżności w punktacji przyznanej przez poszczególnych członków komisji konkursowej (jeżeli rozbieżność jest większa niż 6 pkt);

4) niewłaściwej ocenie projektu z innych, niedających się zdefiniować w sposób obiektywny, przyczyn.

Protest składa się do instytucji odpowiedzialnej za ocenę projektu (w zależności od priorytetu i działania będzie to RIF (jeśli została wyznaczona w danym działaniu) albo do Instytucji Wdrażającej dla działania albo Instytucji Pośredniczącej (jeśli w danym działaniu nie wyznaczono Instytucji Wdrażającej).

Protest należy złożyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o wynikach oceny wniosku. Rozpatrzenie protestu trwa 30 dni.

Jeżeli protest zostanie rozpatrzony negatywnie, przedsiębiorca ma prawo odwołać się do Instytucji Pośredniczącej, a jeżeli dla danego działania jej nie wyznaczono - Instytucji Zarządzającej.

Na złożenie odwołania przedsiębiorca ma 7 dni od dnia otrzymania informacji o negatywnym rozpatrzeniu protestu. Odwołanie musi mieć formę pisemną i dotyczyć kwestii będących uprzednio przedmiotem protestu.

Odwołanie do sądu

Negatywne rozpatrzenie odwołania przedsiębiorcy w drugim etapie przez Instytucję Pośredniczącą albo Zarządzającą nie kończy możliwości podważenia wyników konkursu. Przedsiębiorca może bowiem zaskarżyć także negatywną ocenę projektu do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Skargę do WSA należy złożyć w ciągu 14 dni od otrzymania informacji o ostatecznym odrzuceniu odwołania. Do skargi należy dołączyć:

• wniosek o dofinansowanie wraz z informacją o ocenie projektu oraz

• kopie wniesionych odwołań i ich rozstrzygnięć.

Sąd powinien wydać decyzje w sprawie w ciągu 30 dni.

Jeżeli WSA stwierdzi, że ocenę projektu przeprowadzono niewłaściwie, to przekaże sprawę do ponownego rozpatrzenia Instytucji Pośredniczącej albo Zarządzającej.

Jeżeli WSA nie uzna skargi, przedsiębiorcy przysługuje jeszcze prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skargę kasacyjną może złożyć także Instytucja Pośrednicząca albo Zarządzająca.

Skargę kasacyjną do NSA trzeba złożyć w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji WSA. Termin rozpatrzenia sprawy przez NSA wynosi również 30 dni.

Decyzja NSA jest ostateczna.

Anna Wiśniewska

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA