REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w procedurze odwoławczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których wnioski o środki unijne odrzucono lub, ze względu na wyczerpanie funduszy, pomocy nie przyznano, mogą odwołać się od wyników konkursów.

11 sierpnia 2009 r. zmieniły się zasady odwoływania się od wyników konkursów o środki z programów operacyjnych. Obowiązują one dla wszystkich konkursów ogłaszanych od 20 grudnia 2008 r.

REKLAMA

Najważniejszą wprowadzoną zmianą jest rozszerzenie katalogu uprawnionych do wnoszenia odwołania. Do tej pory mógł to zrobić tylko przedsiębiorca, którego wniosek w postępowaniu konkursowym został odrzucony. Teraz z prawa do odwołania będą mogli skorzystać także ci przedsiębiorcy, których projekt:

• przeszedł pozytywnie wszystkie etapy oceny, ale nie został zakwalifikowany do dofinansowania ze względu na wyczerpanie puli środków przewidzianych w ramach danego konkursu;

• został umieszczony na tzw. liście rezerwowej lub liście rankingowej na pozycji, która uniemożliwia podpisanie z takim wnioskodawcą umowy o dofinansowanie.

Zmieniła się także weryfikacja projektów po pozytywnej weryfikacji odwołania. Wcześniej taki projekt w całości podlegał ponownej weryfikacji. Od 11 sierpnia br. ponownie analizowane będą jedynie te elementy oceny pierwotnej projektu, które były przedmiotem odwołania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura odwoławcza

W zależności od programu operacyjnego odwołanie może być w formie protestu albo wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Zakres przedmiotowy odwołania może dotyczyć zarówno oceny formalnej, jak i merytorycznej.

REKLAMA

Szczegółowe zasady przyjmowania i rozpatrywania odwołań (terminy, tryb itd.) różnią się w zależności od programu operacyjnego (to instytucje zarządzające programami operacyjnymi określają system odwoławczy). Przy czym zazwyczaj ma ono charakter dwustopniowy. Pierwszym etapem jest odwołanie się do instytucji, która przeprowadziła konkurs, albo do instytucji wdrażającej (np. do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, regionalnej instytucji finansującej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), a w razie negatywnej decyzji - w drugim etapie - do Instytucji Pośredniczącej albo Instytucji Zarządzającej danym programem operacyjnym (np. do Ministerstwa Gospodarki albo urzędów marszałkowskich).

Odwołanie rozpatruje z zasady ta sama instytucja, która uprzednio prowadziła konkurs i dokonywała oceny projektu. Musi jednak wyznaczyć do tego innych pracowników niż ci, którzy brali udział w pierwszej ocenie. Ponownej ocenie podlegają tylko te elementy wniosku, które były przedmiotem odwołania.

O wynikach procedury odwoławczej, na etapie pierwszego lub drugiego stopnia, przedsiębiorca jest informowany pisemnie. Informacja ta powinna zawierać dane na temat kryteriów niespełnionych przez przedsiębiorcę lub punktacji przyznanej za spełnianie poszczególnych kryteriów oceny wraz z uzasadnieniem. W informacji powinno znaleźć się także pouczenie o możliwości odwołania się od wyników procedury odwoławczej, które musi zawierać:

• termin, w jakim można się odwołać;

• sposób wniesienia odwołania;

• nazwę instytucji, do której można się odwołać.

Nierozpatrywane są odwołania wnoszone:

1) po terminie;

2) niezgodnie z trybem przewidzianym dla danego programu operacyjnego;

3) do niewłaściwej instytucji.

Zasady składania i rozpatrywania odwołań dla poszczególnych programów operacyjnych zawiera ich dokumentacja programowa.

 

Odwołanie w PO Innowacyjna Gospodarka

W przypadku PO Innowacyjna Gospodarka przedsiębiorca, któremu negatywnie oceniono projekt składa protest, zawierający:

• dane przedsiębiorcy;

• tytuł projektu i numer wniosku o dofinansowanie projektu;

• wyczerpujące określenie zarzutów odnośnie przeprowadzonej oceny wniosku o dofinansowanie projektu ze wskazaniem, w jakim zakresie, zdaniem przedsiębiorcy, ocena została przeprowadzona w sposób nieprawidłowy.

Przedsiębiorca powinien przedstawić uzasadnione zarzuty dotyczące poprawności procedury oceny wniosków. Wskazane błędy mogą polegać m.in. na:

1) nieuważnym przeanalizowaniu wniosku o dofinansowanie (np. pominięte zostały istotne elementy wniosku, niewłaściwie zinterpretowano wskazane w nim okoliczności lub załączone dokumenty itp.);

2) niewłaściwym podliczeniu punktów;

3) rozbieżności w punktacji przyznanej przez poszczególnych członków komisji konkursowej (jeżeli rozbieżność jest większa niż 6 pkt);

4) niewłaściwej ocenie projektu z innych, niedających się zdefiniować w sposób obiektywny, przyczyn.

Protest składa się do instytucji odpowiedzialnej za ocenę projektu (w zależności od priorytetu i działania będzie to RIF (jeśli została wyznaczona w danym działaniu) albo do Instytucji Wdrażającej dla działania albo Instytucji Pośredniczącej (jeśli w danym działaniu nie wyznaczono Instytucji Wdrażającej).

Protest należy złożyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o wynikach oceny wniosku. Rozpatrzenie protestu trwa 30 dni.

Jeżeli protest zostanie rozpatrzony negatywnie, przedsiębiorca ma prawo odwołać się do Instytucji Pośredniczącej, a jeżeli dla danego działania jej nie wyznaczono - Instytucji Zarządzającej.

Na złożenie odwołania przedsiębiorca ma 7 dni od dnia otrzymania informacji o negatywnym rozpatrzeniu protestu. Odwołanie musi mieć formę pisemną i dotyczyć kwestii będących uprzednio przedmiotem protestu.

Odwołanie do sądu

Negatywne rozpatrzenie odwołania przedsiębiorcy w drugim etapie przez Instytucję Pośredniczącą albo Zarządzającą nie kończy możliwości podważenia wyników konkursu. Przedsiębiorca może bowiem zaskarżyć także negatywną ocenę projektu do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Skargę do WSA należy złożyć w ciągu 14 dni od otrzymania informacji o ostatecznym odrzuceniu odwołania. Do skargi należy dołączyć:

• wniosek o dofinansowanie wraz z informacją o ocenie projektu oraz

• kopie wniesionych odwołań i ich rozstrzygnięć.

Sąd powinien wydać decyzje w sprawie w ciągu 30 dni.

Jeżeli WSA stwierdzi, że ocenę projektu przeprowadzono niewłaściwie, to przekaże sprawę do ponownego rozpatrzenia Instytucji Pośredniczącej albo Zarządzającej.

Jeżeli WSA nie uzna skargi, przedsiębiorcy przysługuje jeszcze prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skargę kasacyjną może złożyć także Instytucja Pośrednicząca albo Zarządzająca.

Skargę kasacyjną do NSA trzeba złożyć w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji WSA. Termin rozpatrzenia sprawy przez NSA wynosi również 30 dni.

Decyzja NSA jest ostateczna.

Anna Wiśniewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

REKLAMA

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA