REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w procedurze odwoławczej

Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których wnioski o środki unijne odrzucono lub, ze względu na wyczerpanie funduszy, pomocy nie przyznano, mogą odwołać się od wyników konkursów.

11 sierpnia 2009 r. zmieniły się zasady odwoływania się od wyników konkursów o środki z programów operacyjnych. Obowiązują one dla wszystkich konkursów ogłaszanych od 20 grudnia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszą wprowadzoną zmianą jest rozszerzenie katalogu uprawnionych do wnoszenia odwołania. Do tej pory mógł to zrobić tylko przedsiębiorca, którego wniosek w postępowaniu konkursowym został odrzucony. Teraz z prawa do odwołania będą mogli skorzystać także ci przedsiębiorcy, których projekt:

• przeszedł pozytywnie wszystkie etapy oceny, ale nie został zakwalifikowany do dofinansowania ze względu na wyczerpanie puli środków przewidzianych w ramach danego konkursu;

• został umieszczony na tzw. liście rezerwowej lub liście rankingowej na pozycji, która uniemożliwia podpisanie z takim wnioskodawcą umowy o dofinansowanie.

REKLAMA

Zmieniła się także weryfikacja projektów po pozytywnej weryfikacji odwołania. Wcześniej taki projekt w całości podlegał ponownej weryfikacji. Od 11 sierpnia br. ponownie analizowane będą jedynie te elementy oceny pierwotnej projektu, które były przedmiotem odwołania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura odwoławcza

W zależności od programu operacyjnego odwołanie może być w formie protestu albo wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Zakres przedmiotowy odwołania może dotyczyć zarówno oceny formalnej, jak i merytorycznej.

Szczegółowe zasady przyjmowania i rozpatrywania odwołań (terminy, tryb itd.) różnią się w zależności od programu operacyjnego (to instytucje zarządzające programami operacyjnymi określają system odwoławczy). Przy czym zazwyczaj ma ono charakter dwustopniowy. Pierwszym etapem jest odwołanie się do instytucji, która przeprowadziła konkurs, albo do instytucji wdrażającej (np. do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, regionalnej instytucji finansującej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), a w razie negatywnej decyzji - w drugim etapie - do Instytucji Pośredniczącej albo Instytucji Zarządzającej danym programem operacyjnym (np. do Ministerstwa Gospodarki albo urzędów marszałkowskich).

Odwołanie rozpatruje z zasady ta sama instytucja, która uprzednio prowadziła konkurs i dokonywała oceny projektu. Musi jednak wyznaczyć do tego innych pracowników niż ci, którzy brali udział w pierwszej ocenie. Ponownej ocenie podlegają tylko te elementy wniosku, które były przedmiotem odwołania.

O wynikach procedury odwoławczej, na etapie pierwszego lub drugiego stopnia, przedsiębiorca jest informowany pisemnie. Informacja ta powinna zawierać dane na temat kryteriów niespełnionych przez przedsiębiorcę lub punktacji przyznanej za spełnianie poszczególnych kryteriów oceny wraz z uzasadnieniem. W informacji powinno znaleźć się także pouczenie o możliwości odwołania się od wyników procedury odwoławczej, które musi zawierać:

• termin, w jakim można się odwołać;

• sposób wniesienia odwołania;

• nazwę instytucji, do której można się odwołać.

Nierozpatrywane są odwołania wnoszone:

1) po terminie;

2) niezgodnie z trybem przewidzianym dla danego programu operacyjnego;

3) do niewłaściwej instytucji.

Zasady składania i rozpatrywania odwołań dla poszczególnych programów operacyjnych zawiera ich dokumentacja programowa.

 

Odwołanie w PO Innowacyjna Gospodarka

W przypadku PO Innowacyjna Gospodarka przedsiębiorca, któremu negatywnie oceniono projekt składa protest, zawierający:

• dane przedsiębiorcy;

• tytuł projektu i numer wniosku o dofinansowanie projektu;

• wyczerpujące określenie zarzutów odnośnie przeprowadzonej oceny wniosku o dofinansowanie projektu ze wskazaniem, w jakim zakresie, zdaniem przedsiębiorcy, ocena została przeprowadzona w sposób nieprawidłowy.

Przedsiębiorca powinien przedstawić uzasadnione zarzuty dotyczące poprawności procedury oceny wniosków. Wskazane błędy mogą polegać m.in. na:

1) nieuważnym przeanalizowaniu wniosku o dofinansowanie (np. pominięte zostały istotne elementy wniosku, niewłaściwie zinterpretowano wskazane w nim okoliczności lub załączone dokumenty itp.);

2) niewłaściwym podliczeniu punktów;

3) rozbieżności w punktacji przyznanej przez poszczególnych członków komisji konkursowej (jeżeli rozbieżność jest większa niż 6 pkt);

4) niewłaściwej ocenie projektu z innych, niedających się zdefiniować w sposób obiektywny, przyczyn.

Protest składa się do instytucji odpowiedzialnej za ocenę projektu (w zależności od priorytetu i działania będzie to RIF (jeśli została wyznaczona w danym działaniu) albo do Instytucji Wdrażającej dla działania albo Instytucji Pośredniczącej (jeśli w danym działaniu nie wyznaczono Instytucji Wdrażającej).

Protest należy złożyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o wynikach oceny wniosku. Rozpatrzenie protestu trwa 30 dni.

Jeżeli protest zostanie rozpatrzony negatywnie, przedsiębiorca ma prawo odwołać się do Instytucji Pośredniczącej, a jeżeli dla danego działania jej nie wyznaczono - Instytucji Zarządzającej.

Na złożenie odwołania przedsiębiorca ma 7 dni od dnia otrzymania informacji o negatywnym rozpatrzeniu protestu. Odwołanie musi mieć formę pisemną i dotyczyć kwestii będących uprzednio przedmiotem protestu.

Odwołanie do sądu

Negatywne rozpatrzenie odwołania przedsiębiorcy w drugim etapie przez Instytucję Pośredniczącą albo Zarządzającą nie kończy możliwości podważenia wyników konkursu. Przedsiębiorca może bowiem zaskarżyć także negatywną ocenę projektu do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Skargę do WSA należy złożyć w ciągu 14 dni od otrzymania informacji o ostatecznym odrzuceniu odwołania. Do skargi należy dołączyć:

• wniosek o dofinansowanie wraz z informacją o ocenie projektu oraz

• kopie wniesionych odwołań i ich rozstrzygnięć.

Sąd powinien wydać decyzje w sprawie w ciągu 30 dni.

Jeżeli WSA stwierdzi, że ocenę projektu przeprowadzono niewłaściwie, to przekaże sprawę do ponownego rozpatrzenia Instytucji Pośredniczącej albo Zarządzającej.

Jeżeli WSA nie uzna skargi, przedsiębiorcy przysługuje jeszcze prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skargę kasacyjną może złożyć także Instytucja Pośrednicząca albo Zarządzająca.

Skargę kasacyjną do NSA trzeba złożyć w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji WSA. Termin rozpatrzenia sprawy przez NSA wynosi również 30 dni.

Decyzja NSA jest ostateczna.

Anna Wiśniewska

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA