REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje na zapewnienie ochrony własności przemysłowej

Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trybie ciągłym trwa nadal nabór wniosków o dotacje na zapewnienie ochrony własności przemysłowej. Wnioski będą przyjmowane aż do wyczerpania środków przewidzianych na dofinansowanie projektów na 2009 r. albo do 30 grudnia 2009 r.

Bez ochrony prawnej wynalazków i innowacji przedsiębiorstwom nie będzie opłacało się inwestować w opracowywania i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Niestety, mimo że prawo polskie i międzynarodowe zapewnia ochronę własności przemysłowej, jest ono bardzo rzadko wykorzystywane przez polskie firmy. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu kosztów. Środki unijne mają więc pomóc w upowszechnieniu ochrony prawnej, a tym samym przyczynić się do zwiększenia opłacalności działalności innowacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Pomoc na zapewnienie ochrony własności przemysłowej pochodzi z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet V „Dyfuzja innowacji”, Działanie 5.4 „Zarządzanie własnością intelektualną”, Poddziałania 5.4.1. „Wsparcie na uzyskanie/realizację ochrony własności przemysłowej”.

Celem poddziałania jest poprawa efektywności funkcjonowania rynku innowacji i przepływu rozwiązań innowacyjnych poprzez upowszechnianie stosowania prawa własności intelektualnej, w szczególności poprzez uzyskiwanie ochrony własności przemysłowej.

O wsparcie z poddziałania 5.4.1 mogą ubiegać się mikro, mali oraz średni przedsiębiorcy.

Rodzaje wspieranych projektów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze środków poddzialania 5.4.1 wspierane będą 2 typy projektów:

1) uzyskanie ochrony własności przemysłowej, gdzie dofinansowywane będą koszty:

● przygotowania zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego przez zawodowego pełnomocnika, który zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju jest uprawniony do występowania przed właściwym organem ochrony własności przemysłowej;

● zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego do właściwego organu w celu uzyskania ochrony przyznawanej przez krajowe, regionalne lub międzynarodowe organy ochrony własności przemysłowej;

● prowadzenia postępowania przed właściwym krajowym, regionalnym lub międzynarodowym organem udzielającym ochrony prawnej;

2) realizację ochrony własności przemysłowej, gdzie dofinansowywane będą koszty związane ze wszczęciem i prowadzeniem postępowania w zakresie unieważnienia patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy albo prawa z rejestracji lub postępowania w zakresie stwierdzenia wygaśnięcia patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy albo prawa z rejestracji.

 

Wysokość dotacji

Na realizację poddzialania 5.4.1. w 2009 r. przeznaczono ponad 23 mln zł. Wysokość dotacji dla jednego projektu nie może być niższa niż 2 tys. zł i nie może przekroczyć 400 tys. zł. Jednocześnie intensywność pomocy na uzyskanie ochrony własności przemysłowej nie może być wyższa niż:

w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy

- 70 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, jeżeli wynalazek, wzór użytkowy lub wzór przemysłowy powstał w wyniku prowadzonych badań przemysłowych,

- 45% wydatków kwalifikujących, się do objęcia wsparciem, jeżeli wynalazek, wzór użytkowy lub wzór przemysłowy powstał w wyniku prowadzonych prac rozwojowych;

w przypadku średniego przedsiębiorcy

60% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, jeżeli wynalazek, wzór użytkowy lub wzór przemysłowy powstał w wyniku prowadzonych badań przemysłowych,

35% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, jeżeli wynalazek, wzór użytkowy lub wzór przemysłowy powstał w wyniku prowadzonych prac rozwojowych.

Natomiast intensywność wsparcia na realizację ochrony własności przemysłowej nie może przekroczyć:

● w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy - 45% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,

● w przypadku średniego przedsiębiorcy - 35% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

REKLAMA

Wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem uzyskania ochrony prawa własności przemysłowej muszą być poniesione nie później niż do dnia uzyskania prawa własności przemysłowej oraz pod warunkiem dokonania zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego.

Wydatki kwalifikujące się do pomocy publicznej na pokrycie kosztów realizacji ochrony własności przemysłowej muszą być poniesione nie później niż do dnia zakończenia postępowania oraz pod warunkiem udokumentowania wszczęcia postępowania w zakresie unieważnienia lub stwierdzenia wygaśnięcia patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy albo prawa z rejestracji, założonego we wniosku o udzielenie wsparcia.

Procedura konkursowa

Wnioski należy składać osobiście lub przesyłać pocztą (przesyłka polecona) bądź kurierem na adres:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

ul. Pańska 81/83

00-834 Warszawa

Na kopercie z wnioskiem należy napisać: Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania 5.4.1 PO IG, pełną nazwę przedsiębiorcy i jego adres.

Wzór wniosku, instrukcja jego wypełnienia oraz lista niezbędnych załączników znajduje się na stronie internetowej www.parp.gov.pl.

Anna Wiśniewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA