REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieć rozwiązywania problemów na wewnętrznym rynku

jn
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Unijny rynek wewnętrzny, do którego należy Polska, gwarantuje zwykłym ludziom i przedsiębiorstwom wiele praw. Jeśli są niewłaściwie stosowane, o pomoc można poprosić SOLVIT.

Czym jest SOLVIT?

REKLAMA

REKLAMA

SOLVIT jest internetową siecią rozwiązywania problemów, w ramach której państwa członkowskie UE współpracują ze sobą, żeby rozwiązać problemy wynikające z niewłaściwego stosowania prawa UE z zakresu rynku wewnętrznego przez organy administracji publicznej. System funkcjonuje w oparciu o sieć Centrów SOLVIT utworzonych przez państwa członkowskie oraz Norwegię, Islandię i Liechtenstein w strukturach administracji krajowej. Centra SOLVIT zajmują się skargami pochodzącymi od obywateli i przedsiębiorców i muszą znaleźć rozwiązanie problemu w ciągu 10 tygodni. SOLVIT działa bezpłatnie.

Komisja Europejska zapewnia sieci SOLVIT właściwą infrastrukturę oraz, jeżeli trzeba, oferuje pomoc w szybszym rozwiązaniu problemu. Komisja przekazuje też do sieci niektóre ze skarg formalnych, jeśli sądzi, że skarga może być rozwiązana bez podejmowania formalnych działań prawnych.

Dlaczego SOLVIT?

REKLAMA

Unijny rynek wewnętrzny oferuje obywatelom i przedsiębiorstwom wiele możliwości. Można przeprowadzić się do innego kraju UE, żeby tam studiować, podjąć pracę lub dołączyć do partnera albo miło spędzać czas po przejściu na emeryturę. Można także założyć firmę, sprzedawać swoje produkty lub świadczyć usługi w innym kraju członkowskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zazwyczaj rynek funkcjonuje prawidłowo, ale czasami mogą się pojawić błędy lub problemy z interpretacją praw przysługujących osobom i podmiotom gospodarczym. Ludzie mogą mieć kłopoty np. z otrzymaniem zezwolenia na pobyt, z odmową uznania dyplomu lub kwalifikacji zawodowych, z rejestracją samochodu, z prawami pracowniczymi, z zabezpieczeniem społecznym, z podatkami lub z prawem do głosowania. Przedsiębiorstwo może z kolei napotkać przeszkody natury administracyjnej, związane z dodatkowymi wymogami krajowymi w odniesieniu do produktów już wprowadzonych do obrotu w innym kraju członkowskim, czy problemy z otrzymaniem zwrotu podatku VAT.

Jeżeli problemy nie wynikają z braku wiedzy o prawach, tylko z bezskutecznego ich egzekwowania, można poprosić o pomoc sieć SOLVIT.

Jak to działa?

Po przedstawieniu sprawy SOLVIT Centrum SOLVIT w kraju wnioskodawcy (zwane Zgłaszającym Centrum SOLVIT) najpierw analizuje i sprawdza informacje zawarte we wniosku, aby upewnić się, że problem rzeczywiście dotyczy niewłaściwego stosowania przepisów rynku wewnętrznego oraz że wszystkie niezbędne informacje zostały przekazane. Następnie wprowadza sprawę do internetowej bazy danych, co pozwala przekazać ją automatycznie do Centrum SOLVIT w kraju członkowskim, w którym wystąpił dany problem (zwanego Prowadzącym Centrum SOLVIT)

Prowadzące Centrum SOLVIT potwierdza w ciągu tygodnia, czy zajmie się daną sprawą. Odpowiedź zależy głownie od tego, czy uzna, że dana sprawa jest uzasadniona oraz jakie jest prawdopodobieństwo jej praktycznego rozwiązania, ponieważ w niektórych sprawach nie tylko zastosowanie przepisu, ale i sam przepis może stanowić problem. Jeżeli rozwiązanie danego problemu wymaga uchylenia określonego przepisu, taka sprawa może trwać wiele miesięcy lub nawet dłużej i może wymagać formalnych działań prawnych. W takim przypadku SOLVIT niewiele może pomóc, chociaż państwo członkowskie, które zgodziło się zmienić kwestionowany przepis, może również odstąpić od jego stosowania.

Oba Centra SOLVIT współpracują ze sobą, próbując rozwiązać problem, a wnioskodawca jest informowany przez krajowe Centrum SOLVIT o postępach sprawy i zaproponowanym rozwiązaniu.

Sieć jest alternatywnym mechanizmem rozwiązywania konfliktów. Działa o wiele szybciej niż w przypadku składania formalnych skarg. Wnioskodawca nie ma obowiązku zaakceptowania proponowanego rozwiązania, ale nie ma również możliwości jego formalnego zakwestionowania w ramach SOLVIT. Jeżeli jednak dany problem pozostaje nierozwiązany lub zaproponowane rozwiązanie nie jest satysfakcjonujące dla wnioskodawcy, może on wejść na ścieżkę sądową w kraju lub wnieść formalną skargę do Komisji Europejskiej.

Kiedy można liczyć na pomoc?

SOLVIT zajmuje się w zasadzie każdym problemem o charakterze transgranicznym między przedsiębiorstwem lub obywatelem z jednej strony a organem krajowej administracji publicznej z drugiej, który dotyczy ewentualnego niewłaściwego stosowania prawa UE. Dotychczas zajmował się przede wszystkim:

• uznawaniem kwalifikacji zawodowych i dyplomów,

• dostępem do edukacji,

• zezwoleniami na pobyt,

• prawem do głosowania,

• zabezpieczeniem społecznym,

• prawami pracowniczymi,

• prawami jazdy,

• rejestracją pojazdów silnikowych,

• kontrolami granicznymi,

• dostępem produktów do rynku,

• dostępem do rynku usług,

• podjęciem działalności na własny rachunek,

• zamówieniami publicznymi,

• podatkami,

• swobodnym przepływem kapitału lub płatności.

Przedstawiona lista nie jest wyczerpująca, a SOLVIT rozpatruje każdą sprawę, która spełnia wskazane powyżej kryteria.

Ponieważ sieć jest nieformalnym sposobem rozwiązywania problemów, nie można skorzystać z tej formy pomocy, kiedy zostały już wszczęte formalne procedury prawne. Poza tym SOLVIT nie zajmuje się problemami występującymi w relacjach między dwoma przedsiębiorstwami lub między konsumentem a przedsiębiorstwem.

Czego można oczekiwać?

Centra SOLVIT zgodziły się podporządkować swoje działania pewnym istotnym standardom jakości przy rozwiązywaniu problemów. W oparciu o nie można oczekiwać, że:

• można skontaktować się z Centrum SOLVIT drogą telefoniczną, pocztą elektroniczną lub poprzez faks w czasie godzin pracy biura i otrzymać niezwłocznie odpowiedź na swoje pytania;

• jeśli sprawa dotyczy niestosowania prawa obowiązującego na wewnętrznym rynku, Centrum SOLVIT przeprowadzi wstępną analizę sprawy i powiadomi zgłaszającą osobę/firmę w najkrótszym z możliwych terminów, czy może być wprowadzona do systemu SOLVIT;

• jeśli sprawa trafi do internetowego systemu SOLVIT, z Centrum SOLVIT zainteresowany otrzyma informację;

• od momentu, kiedy Centrum SOLVIT w kraju, w którym pojawił się problem, zdecyduje się przyjąć sprawę i podjąć próbę jej rozwiązania, rozpoczyna się bieg terminu przedstawienia rozwiązania (10 tygodni);

• jeśli rozwiązanie zostało znalezione, zgłaszający problem zostanie poinformowany, co należy zrobić, żeby w najlepszy sposób z tego skorzystać;

• jeżeli mimo wysiłków ze strony sieci SOLVIT nie udało się znaleźć rozwiązania, Centrum SOLVIT pomoże znaleźć inną drogę, która doprowadzi do rozwiązania problemu.

jn

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA