REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieć rozwiązywania problemów na wewnętrznym rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jn
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Unijny rynek wewnętrzny, do którego należy Polska, gwarantuje zwykłym ludziom i przedsiębiorstwom wiele praw. Jeśli są niewłaściwie stosowane, o pomoc można poprosić SOLVIT.

Czym jest SOLVIT?

REKLAMA

SOLVIT jest internetową siecią rozwiązywania problemów, w ramach której państwa członkowskie UE współpracują ze sobą, żeby rozwiązać problemy wynikające z niewłaściwego stosowania prawa UE z zakresu rynku wewnętrznego przez organy administracji publicznej. System funkcjonuje w oparciu o sieć Centrów SOLVIT utworzonych przez państwa członkowskie oraz Norwegię, Islandię i Liechtenstein w strukturach administracji krajowej. Centra SOLVIT zajmują się skargami pochodzącymi od obywateli i przedsiębiorców i muszą znaleźć rozwiązanie problemu w ciągu 10 tygodni. SOLVIT działa bezpłatnie.

Komisja Europejska zapewnia sieci SOLVIT właściwą infrastrukturę oraz, jeżeli trzeba, oferuje pomoc w szybszym rozwiązaniu problemu. Komisja przekazuje też do sieci niektóre ze skarg formalnych, jeśli sądzi, że skarga może być rozwiązana bez podejmowania formalnych działań prawnych.

Dlaczego SOLVIT?

REKLAMA

Unijny rynek wewnętrzny oferuje obywatelom i przedsiębiorstwom wiele możliwości. Można przeprowadzić się do innego kraju UE, żeby tam studiować, podjąć pracę lub dołączyć do partnera albo miło spędzać czas po przejściu na emeryturę. Można także założyć firmę, sprzedawać swoje produkty lub świadczyć usługi w innym kraju członkowskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zazwyczaj rynek funkcjonuje prawidłowo, ale czasami mogą się pojawić błędy lub problemy z interpretacją praw przysługujących osobom i podmiotom gospodarczym. Ludzie mogą mieć kłopoty np. z otrzymaniem zezwolenia na pobyt, z odmową uznania dyplomu lub kwalifikacji zawodowych, z rejestracją samochodu, z prawami pracowniczymi, z zabezpieczeniem społecznym, z podatkami lub z prawem do głosowania. Przedsiębiorstwo może z kolei napotkać przeszkody natury administracyjnej, związane z dodatkowymi wymogami krajowymi w odniesieniu do produktów już wprowadzonych do obrotu w innym kraju członkowskim, czy problemy z otrzymaniem zwrotu podatku VAT.

Jeżeli problemy nie wynikają z braku wiedzy o prawach, tylko z bezskutecznego ich egzekwowania, można poprosić o pomoc sieć SOLVIT.

Jak to działa?

REKLAMA

Po przedstawieniu sprawy SOLVIT Centrum SOLVIT w kraju wnioskodawcy (zwane Zgłaszającym Centrum SOLVIT) najpierw analizuje i sprawdza informacje zawarte we wniosku, aby upewnić się, że problem rzeczywiście dotyczy niewłaściwego stosowania przepisów rynku wewnętrznego oraz że wszystkie niezbędne informacje zostały przekazane. Następnie wprowadza sprawę do internetowej bazy danych, co pozwala przekazać ją automatycznie do Centrum SOLVIT w kraju członkowskim, w którym wystąpił dany problem (zwanego Prowadzącym Centrum SOLVIT)

Prowadzące Centrum SOLVIT potwierdza w ciągu tygodnia, czy zajmie się daną sprawą. Odpowiedź zależy głownie od tego, czy uzna, że dana sprawa jest uzasadniona oraz jakie jest prawdopodobieństwo jej praktycznego rozwiązania, ponieważ w niektórych sprawach nie tylko zastosowanie przepisu, ale i sam przepis może stanowić problem. Jeżeli rozwiązanie danego problemu wymaga uchylenia określonego przepisu, taka sprawa może trwać wiele miesięcy lub nawet dłużej i może wymagać formalnych działań prawnych. W takim przypadku SOLVIT niewiele może pomóc, chociaż państwo członkowskie, które zgodziło się zmienić kwestionowany przepis, może również odstąpić od jego stosowania.

Oba Centra SOLVIT współpracują ze sobą, próbując rozwiązać problem, a wnioskodawca jest informowany przez krajowe Centrum SOLVIT o postępach sprawy i zaproponowanym rozwiązaniu.

Sieć jest alternatywnym mechanizmem rozwiązywania konfliktów. Działa o wiele szybciej niż w przypadku składania formalnych skarg. Wnioskodawca nie ma obowiązku zaakceptowania proponowanego rozwiązania, ale nie ma również możliwości jego formalnego zakwestionowania w ramach SOLVIT. Jeżeli jednak dany problem pozostaje nierozwiązany lub zaproponowane rozwiązanie nie jest satysfakcjonujące dla wnioskodawcy, może on wejść na ścieżkę sądową w kraju lub wnieść formalną skargę do Komisji Europejskiej.

Kiedy można liczyć na pomoc?

SOLVIT zajmuje się w zasadzie każdym problemem o charakterze transgranicznym między przedsiębiorstwem lub obywatelem z jednej strony a organem krajowej administracji publicznej z drugiej, który dotyczy ewentualnego niewłaściwego stosowania prawa UE. Dotychczas zajmował się przede wszystkim:

• uznawaniem kwalifikacji zawodowych i dyplomów,

• dostępem do edukacji,

• zezwoleniami na pobyt,

• prawem do głosowania,

• zabezpieczeniem społecznym,

• prawami pracowniczymi,

• prawami jazdy,

• rejestracją pojazdów silnikowych,

• kontrolami granicznymi,

• dostępem produktów do rynku,

• dostępem do rynku usług,

• podjęciem działalności na własny rachunek,

• zamówieniami publicznymi,

• podatkami,

• swobodnym przepływem kapitału lub płatności.

Przedstawiona lista nie jest wyczerpująca, a SOLVIT rozpatruje każdą sprawę, która spełnia wskazane powyżej kryteria.

Ponieważ sieć jest nieformalnym sposobem rozwiązywania problemów, nie można skorzystać z tej formy pomocy, kiedy zostały już wszczęte formalne procedury prawne. Poza tym SOLVIT nie zajmuje się problemami występującymi w relacjach między dwoma przedsiębiorstwami lub między konsumentem a przedsiębiorstwem.

Czego można oczekiwać?

Centra SOLVIT zgodziły się podporządkować swoje działania pewnym istotnym standardom jakości przy rozwiązywaniu problemów. W oparciu o nie można oczekiwać, że:

• można skontaktować się z Centrum SOLVIT drogą telefoniczną, pocztą elektroniczną lub poprzez faks w czasie godzin pracy biura i otrzymać niezwłocznie odpowiedź na swoje pytania;

• jeśli sprawa dotyczy niestosowania prawa obowiązującego na wewnętrznym rynku, Centrum SOLVIT przeprowadzi wstępną analizę sprawy i powiadomi zgłaszającą osobę/firmę w najkrótszym z możliwych terminów, czy może być wprowadzona do systemu SOLVIT;

• jeśli sprawa trafi do internetowego systemu SOLVIT, z Centrum SOLVIT zainteresowany otrzyma informację;

• od momentu, kiedy Centrum SOLVIT w kraju, w którym pojawił się problem, zdecyduje się przyjąć sprawę i podjąć próbę jej rozwiązania, rozpoczyna się bieg terminu przedstawienia rozwiązania (10 tygodni);

• jeśli rozwiązanie zostało znalezione, zgłaszający problem zostanie poinformowany, co należy zrobić, żeby w najlepszy sposób z tego skorzystać;

• jeżeli mimo wysiłków ze strony sieci SOLVIT nie udało się znaleźć rozwiązania, Centrum SOLVIT pomoże znaleźć inną drogę, która doprowadzi do rozwiązania problemu.

jn

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA