REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie z Programu LIFE – nowe możliwości rozwoju eko-biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowanie z Programu LIFE – nowe możliwości rozwoju eko-biznesu
Dofinansowanie z Programu LIFE – nowe możliwości rozwoju eko-biznesu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona środowiska może stać się punktem wyjścia do prowadzenia biznesu albo mieć pozytywny wpływ na jego rozwój. Projekty zrealizowane przy wsparciu finansowanym Programu LIFE są tego doskonałym przykładem. Trwa nabór do Inkubatora wniosków LIFE, który zwiększa szanse przedsiębiorców, by sięgnąć po to dofinasowanie.

Inkubator wniosków LIFE

W bieżącym roku rozpoczęła się nowa perspektywa finansowa 2021-2027 Komisji Europejskiej (KE), co oznacza również kolejną odsłonę i kolejne fundusze z Programu LIFE. Jest to zarządzany przez KE instrument finansowy, który umożliwia m.in. testowanie innowacyjnych technologii i rozwiązań prośrodowiskowych, a także szerokie ich upowszechnianie. Stwarza to wyjątkowe szanse dla przedsiębiorców i może stać się impulsem do rozwoju biznesu w innowacyjny, a dodatkowo przyjazny środowisku sposób. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, czyli Krajowy Punkt Kontaktowy Programu LIFE, zachęca przedsiębiorców do sięgania po finasowanie w obecnej perspektywie i stawianie na innowacyjny eko-biznes.

REKLAMA

REKLAMA

Temat został szeroko zaprezentowany na webinarium Programu LIFE pt. „LIFE i biznes – inkubator sukcesu”, zorganizowanym przez NFOŚiGW i Ministerstwo Aktywów Państwowych z udziałem beneficjentów Programu LIFE i monitora przedstawiciel instytucji monitorującej NEEMO.

Podczas spotkania omówiono możliwości dofinansowania projektów biznesowych, w zakresie ochrony środowiska i klimatu, w nowej perspektywie finansowej. Pokazano także przykłady zrealizowanych z sukcesem inwestycji. Był to pilotażowy projekt innowacyjnej instalacji zgazowania odpadów, realizowany przez firmę Investeko SA. „Program LIFE to element strategii rozwoju naszej firmy, głównie dlatego, że bardzo dobrze odpowiada na bieżące potrzeby rynkowe i potrzeby biznesu. To dynamiczny model finasowania także małych przedsiębiorstw” – podsumował Prezes InvestEko SA Arkadiusz Primus.

Kolejnym wyjątkowym projektem była pilotażowa instalacja firmy FLUKAR Sp. z o.o. do przetwarzania odpadów polimerowych, do produkcji emulsji asfaltowych. „Wejście na rynki zagraniczne – rumuński i bułgarski – w 2020 r. z naszymi produktami z recyklingu dla drogownictwa, w tym o przedłużonej żywotności, dzięki wkomponowanym polimerom z odpadów plastikowych, to był dla nas kolejny duży krok, możliwy dzięki dofinansowaniu z Programu LIFE” – podkreślał Prezes firmy FLUKAR Sp. z o.o. Paweł Szeregowicz.

Program LIFE - na co można otrzymać dofinansowanie?

REKLAMA

Program LIFE to wyjątkowy w skali Europy instrument finansowy, który może pomagać odnieść sukces w biznesie, także przez wsparcie „rozpowszechnienia” innowacyjnych rozwiązań służących poprawie stanu środowiska i klimatu, czyli sfinansowania działań służących wypromowaniu i komercjalizacji, danej technologii lub rozwiązania, na szeroką skalę w Unii Europejskiej. Jednym z ważnych wymogów stawianych beneficjentom jest osiągnięcie maksymalnego efektu środowiskowego wdrażanego rozwiązania. Oznacza to, że poza przetestowaniem technologii, instalacji lub rozwiązania o określonych parametrach technicznych, oczekuje się także zapewnienia ich powielenia i zastosowanie w całej Europie. To z jednej strony szybkie i skuteczne testowanie prośrodowiskowych produktów czy rozwiązań w warunkach zbliżonych do ich normalnego użytkowania, z drugiej wspieranie procesu wprowadzania na rynek opracowanych innowacji. Dla każdego przedsiębiorcy takie połączenie celów rozwojowych z promocyjnymi jest nie do przecenienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach Programu LIFE podejmowane przez przedsiębiorców działania muszą dotyczyć innowacyjnych rozwiązań prośrodowiskowych. Zakres zainteresowania KE obejmuje szeroką tematykę, jednak w nowej perspektywie szczególne miejsce zajmą rozwiązania wspierające rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym i poprawę jakości życia, a także projekty służące łagodzeniu zmian klimatu i adaptację do nich.

Warto podkreślić, że projekty mogą być realizowane samodzielnie lub w konsorcjach, wykorzystujących połączony potencjał i możliwości różnych typów organizacji, np. firm oraz podmiotów publicznych lub organizacji pozarządowych. W ten sposób można zoptymalizować realizację projektu, stwarzając warunki jak w inkubatorze do rozwoju innowacji biznesowych.

Projekty o potencjale rynkowym mogą liczyć także na wsparcie w ramach inicjatywy „Close To Market”. Powołany przez Komisję Europejską zespół z bogatym doświadczeniem biznesowym i finansowym wspiera projekty LIFE m.in. przez doradztwo w zakresie tworzenia biznesplanu oraz innych działań związanych z przygotowaniem do komercjalizacji.

Inkubator biznesu

W ramach Programu LIFE można nie tylko przetestować innowacyjną technologię, czy rozwiązanie, ale również przygotować je do pełnej komercjalizacji oraz wypromować w Polsce i za granicą, co może mieć przełożenie na zwiększenie konkurencyjności firmy na rynku krajowym i zagranicznym.

NFOŚiGW oferuje potencjalnym beneficjentom szerokie wsparcie w całym procesie aplikowania o środki LIFE. Dzięki montażowi finansowemu środków z Programu LIFE (60%) i NFOŚiGW (35%) można liczyć na dofinansowanie w formie dotacji nawet do 95% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, a wsparcie KE nie jest traktowane jako pomoc publiczna. Dodatkowo Narodowy Fundusz od 22 kwietnia kontynuuje pomoc w ramach Inkubatora wniosków LIFE, udostępniając środki na przygotowanie projektów i wniosków (w bieżącym naborze nawet do 80 tys. zł), a także wspiera potencjalnych beneficjentów merytorycznie w formie szkoleń i konsultacji. Zwłaszcza dla projektów biznesowych cenne jest oferowane przez NFOŚiGW narzędzie „Find your partner for LIFE”, dzięki któremu mogą powstawać konsorcja projektowe, zwiększające potencjał realizacyjny i szanse na komercyjny sukces.

Źródło: NFOSiGW

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA