REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej a najem lokalu użytkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska

REKLAMA

 Do końca lipca 2010 r. prowadziłam hurtownię z zabawkami dla dzieci. Byłam czynnym podatnikiem VAT. Ze względu na pogarszający się stan zdrowia 5 sierpnia 2010 r. zawiesiłam prowadzoną działalność gospodarczą. Od tego miesiąca przestałam również składać deklaracje VAT.

1 sierpnia 2010 r. zawarłam jednak umowę najmu, na mocy której oddałam w najem lokal użytkowy, w którym mieścił się mój sklep. Lokal stanowi moją własność. Rozliczenie najmu następuje w okresach miesięcznych. W urzędzie dowiedziałam się, że ze względu na fakt wynajmu lokalu użytkowego, mimo że nie prowadzę już w nim sklepu, nie powinnam zawieszać działalności gospodarczej. Powinnam również za ten okres składać deklaracje VAT i rozliczać należny podatek. Czy to prawda? Przecież nie prowadzę już dotychczasowej działalności gospodarczej.

REKLAMA

 

ODPOWIEDŹ

Uzyskane przez Panią informacje są prawidłowe. Mimo że nie prowadzi już Pani dotychczasowej działalności gospodarczej, nadal wykonuje Pani czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Usługi najmu na cele niemieszkalne nie podlegają zwolnieniu z tego podatku. W związku z tym nie powinna Pani zawieszać działalności gospodarczej. Nadal powinna Pani składać deklaracje VAT i wykazywać w nich obrót z tytułu najmu lokalu użytkowego.

WYJAŚNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika zatem, że najem jako usługa stanowi działalność gospodarczą, jeżeli jest wykonywany w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Warunek ten jest spełniony. Świadczone przez Panią usługi mają charakter ciągły i są wykonywane dla celów zarobkowych. W konsekwencji najem przez Panią posiadanego lokalu użytkowego, w którym był dotychczas prowadzony sklep, stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT. Oznacza to, że świadcząc ww. usługę najmu, nie przestała Pani być czynnym podatnikiem VAT. W związku z tym nie powinna Pani zgłaszać zawieszenia działalności na potrzeby rozliczania VAT. Nadal powinna Pani świadczone przez siebie usługi najmu dokumentować fakturami VAT oraz składać deklaracje podatkowe na potrzeby podatku od towarów i usług, a także uiszczać należny podatek.

REKLAMA

Na prawidłowość takiego postępowania wskazują również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 15 lipca 2010 r. (nr IBPP2/443-346/09/ASz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, odpowiadając na pytanie podatniczki, która zaprzestała prowadzenia działalności w formie sklepu wielobranżowego, zdecydowała się wynajmować budynek, w którym dotychczas mieścił się sklep, jednocześnie zgłaszając zawieszenie działalności na potrzeby VAT, uznał takie postępowanie za nieprawidłowe. W piśmie tym czytamy: Z powyższego wynika zatem, że co prawda Wnioskodawczyni zawiesiła swoją pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzoną w formie sklepu wielobranżowego, jednakże świadczy jednocześnie usługę najmu budynku sklepu.

Zatem, świadcząc ww. usługę najmu Wnioskodawczyni nie przestaje być podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem czynności najmu wykonywane przez nią (jako Stronę umowy najmu) stanowią odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy. A zatem w tym zakresie Wnioskodawczyni nadal jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zarejestrowany podatnik VAT czynny zobowiązany jest do dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu poprzez wystawianie faktur VAT, za wyjątkiem sytuacji, o których mowa w ww. art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz do składania miesięcznych deklaracji podatkowych i zapłaty należnego podatku.

Reasumując, w opisanej sytuacji, mimo zawieszenia swojej dotychczasowej działalności gospodarczej prowadzonej w formie sklepu wielobranżowego, Wnioskodawczyni winna świadczone przez siebie usługi najmu dokumentować fakturami VAT spełniającymi wymogi określone w § 5 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. oraz składać deklaracje podatkowe dla potrzeb podatku od towarów i usług i uiszczać należne zobowiązanie w obowiązujących ustawowo terminach, o ile w rozliczeniu danego miesiąca wystąpi podatek należny do zapłaty.

Nie może Pani w tym przypadku również korzystać ze zwolnienia. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT ze zwolnienia korzystają usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Oznacza to, że wynajem lokali użytkowych nie korzysta ze zwolnienia z VAT. Świadczone usługi są opodatkowane stawką 23% w 2011 r. (w 2010 r. 22%).

Katarzyna Wojciechowska

PODSTAWA PRAWNA

• art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 9, art. 20 ust. 6, art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 86 ust. 1, art. 97 ust. 1 oraz art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA