REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma wyróżnia przedsiębiorcę na rynku

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca działa pod firmą, która go wyróżnia. Nie może ona wprowadzać konsumentów w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu i miejsca jego działalności oraz źródeł zaopatrzenia.

Przedsiębiorca ma prawo do ochrony swojej firmy, czyli nazwy, pod którą prowadzi działalność gospodarczą lub zawodową i występuje w obrocie gospodarczym. Musi ją jednak określić w taki sposób, aby wyróżniała go na rynku. Nie może też wprowadzać w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu oraz miejsca jego działalności, a także źródeł zaopatrzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca sam ustala nazwę swojej firmy. Powinna ona składać się z określenia, które indywidualizuje przedsiębiorcę, oraz z różnych dodatków fakultatywnych. Jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną, to firmą jest jego imię i nazwisko. Do firmy może też włączyć pseudonim oraz określenia wskazujące na przedmiot działalności i miejsce jej prowadzenia. Imienia i nazwiska nie może jednak zastąpić pseudonimem, ani zamiast imienia używać tylko pierwszej litery.

Gdy firma zawiera nazwiska wspólników, to po utracie członkostwa przez wspólnika jego nazwisko może zostać w nazwie, tylko gdy wyrazi na to zgodę na piśmie. Natomiast w razie śmierci wspólnika taką zgodę na piśmie powinni wyrazić jego małżonek i dzieci.

REKLAMA

Natomiast przedsiębiorca, który jest osobą prawną, jako firmy używa nazwy i określa w niej formę prawną podaną w całości lub w skrócie. Może też posługiwać się skrótem firmy. Na przykład zamiast określenia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może posługiwać się skrótem sp. z o.o. Oprócz tego nazwa osoby prawnej może wskazywać także przedmiot jej działalności, siedzibę oraz inne określenia dowolnie obrane. Nazwa może zawierać nawet nazwisko albo pseudonim osoby fizycznej, pod warunkiem że ukazuje to związek tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorstwa. Osoba ta musi jednak wyrazić zgodę na piśmie na zamieszczenie swojego nazwiska albo pseudonimu, gdyby zaś już nie żyła, to taką zgodę musi wyrazić jej małżonek albo dzieci.

Firmę ujawnia się w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej. Gdyby uległa zmianie, to również tę zmianę należy ujawnić w rejestrze, do którego jest lub będzie wpisany przedsiębiorca. Jednak osoba prawna, która przekształca się na przykład ze spółki jawnej w spółkę z o.o., ma prawo zachować dotychczasową nazwę, ale powinna zmienić określenie wskazujące na jej formę prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca może posiadać oddziały. Nie może jednak wówczas dla określenia oddziału używać takiego samego oznaczenia jak dla firmy, ponieważ wprowadzałoby to w błąd co do jego tożsamości. Dlatego nazwa oddziału musi zawierać firmę przedsiębiorcy w pełnym brzmieniu oraz określać siedzibę oddziału.

Osoba, która nabyła przedsiębiorstwo, ma prawo prowadzić je pod dotychczasową nazwą, pod warunkiem że umieści dodatek wskazujący na firmę lub nazwisko nabywcy. Strony mogą jednak umówić się inaczej.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA