REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma wyróżnia przedsiębiorcę na rynku

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca działa pod firmą, która go wyróżnia. Nie może ona wprowadzać konsumentów w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu i miejsca jego działalności oraz źródeł zaopatrzenia.

Przedsiębiorca ma prawo do ochrony swojej firmy, czyli nazwy, pod którą prowadzi działalność gospodarczą lub zawodową i występuje w obrocie gospodarczym. Musi ją jednak określić w taki sposób, aby wyróżniała go na rynku. Nie może też wprowadzać w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu oraz miejsca jego działalności, a także źródeł zaopatrzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca sam ustala nazwę swojej firmy. Powinna ona składać się z określenia, które indywidualizuje przedsiębiorcę, oraz z różnych dodatków fakultatywnych. Jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną, to firmą jest jego imię i nazwisko. Do firmy może też włączyć pseudonim oraz określenia wskazujące na przedmiot działalności i miejsce jej prowadzenia. Imienia i nazwiska nie może jednak zastąpić pseudonimem, ani zamiast imienia używać tylko pierwszej litery.

Gdy firma zawiera nazwiska wspólników, to po utracie członkostwa przez wspólnika jego nazwisko może zostać w nazwie, tylko gdy wyrazi na to zgodę na piśmie. Natomiast w razie śmierci wspólnika taką zgodę na piśmie powinni wyrazić jego małżonek i dzieci.

REKLAMA

Natomiast przedsiębiorca, który jest osobą prawną, jako firmy używa nazwy i określa w niej formę prawną podaną w całości lub w skrócie. Może też posługiwać się skrótem firmy. Na przykład zamiast określenia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może posługiwać się skrótem sp. z o.o. Oprócz tego nazwa osoby prawnej może wskazywać także przedmiot jej działalności, siedzibę oraz inne określenia dowolnie obrane. Nazwa może zawierać nawet nazwisko albo pseudonim osoby fizycznej, pod warunkiem że ukazuje to związek tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorstwa. Osoba ta musi jednak wyrazić zgodę na piśmie na zamieszczenie swojego nazwiska albo pseudonimu, gdyby zaś już nie żyła, to taką zgodę musi wyrazić jej małżonek albo dzieci.

Firmę ujawnia się w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej. Gdyby uległa zmianie, to również tę zmianę należy ujawnić w rejestrze, do którego jest lub będzie wpisany przedsiębiorca. Jednak osoba prawna, która przekształca się na przykład ze spółki jawnej w spółkę z o.o., ma prawo zachować dotychczasową nazwę, ale powinna zmienić określenie wskazujące na jej formę prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca może posiadać oddziały. Nie może jednak wówczas dla określenia oddziału używać takiego samego oznaczenia jak dla firmy, ponieważ wprowadzałoby to w błąd co do jego tożsamości. Dlatego nazwa oddziału musi zawierać firmę przedsiębiorcy w pełnym brzmieniu oraz określać siedzibę oddziału.

Osoba, która nabyła przedsiębiorstwo, ma prawo prowadzić je pod dotychczasową nazwą, pod warunkiem że umieści dodatek wskazujący na firmę lub nazwisko nabywcy. Strony mogą jednak umówić się inaczej.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA