REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsorcjum musi powołać pełnomocnika ubiegając się o zamówienia publiczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wykonawcy występujący wspólnie o zamówienie publiczne powinni ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu. Jeśli tego nie zrobią, ich oferta może być odrzucona.

Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o zamówienia publiczne nie tylko samodzielnie, ale także wspólnie, w formie konsorcjum. Możliwość taką przewiduje wprost art. 23 ust. 1 prawa zamówień publicznych (p.z.p.).

REKLAMA

REKLAMA

Wspólne działanie

Istotą konsorcjum jest zobowiązanie do współpracy co najmniej dwóch samodzielnych podmiotów, w celu osiągnięcia określonego celu gospodarczego. Takim celem w przypadku zamówienia publicznego jest złożenie oferty przetargowej oraz wykonanie zamówienia.

Zasady współpracy członków konsorcjum reguluje umowa (tzw. umowa konsorcjum). Wykonawcy, podpisując ją, mogą ułożyć łączący ich stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego (art. 3531 k.c.). Jeśli oferta konsorcjum zwyciężyła, zamawiający może zażądać umowy regulującej współpracę wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego.

REKLAMA

Obowiązek wykonawcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mają obowiązek ustanowienia pełnomocnika. Zakres pełnomocnictwa zależy od woli wykonawców i może obejmować umocowanie do:

• reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia bądź

• reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Pełnomocnictwo powinno mieć charakter rodzajowy, a więc powinno upoważniać do dokonywania określonych czynności. Prawidłowo umocowany pełnomocnik może w imieniu konsorcjum np.:

• zadawać pytania do specyfikacji; złożyć i podpisać ofertę,

• wnosić środki odwoławcze i ewentualnie podpisać umowę w sprawie zamówienia publicznego.

Pełnomocnictwo musi być załączone do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Jeśli konsorcjum ustanowi pełnomocnika, zamawiający nie ma obowiązku wysyłania pism do każdego z wykonawców wchodzących w skład konsorcjum, lecz na adres pełnomocnika.

Kto pełnomocnikiem

Pełnomocnikiem wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie może być jeden z członków konsorcjum lub osoba trzecia. Przepisy nie wprowadzają w tym zakresie żadnych ograniczeń. W praktyce najczęściej członkowie konsorcjum upoważniają jednego z nich do występowania w imieniu całego konsorcjum. Określa się go mianem lidera konsorcjum. Z reguły lider konsorcjum ma także najszerszy zakres odpowiedzialności za zrealizowanie zamówienia. Zdarza się, że lider konsorcjum udziela dalszego pełnomocnictwa konkretnej osobie fizycznej po to, aby dokumentów nie musiały podpisywać wszystkie osoby uprawnione do reprezentacji lidera. Aby pełnomocnik mógł udzielić dalszego pełnomocnictwa, musi mieć na to zgodę członków konsorcjum. Zgoda ta musi wyraźnie wynikać z pełnomocnictwa, a więc nie może być domniemana (UZP/ZO/ 0-2792/05).

Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych stwierdziła, że nie ma przeszkód, aby ustanowić kilku pełnomocników w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (sygn. akt. KIO/UZP 1432/07). Dozwolone jest więc, aby konsorcjum przedstawiło dwa pełnomocnictwa: jedno dla lidera oraz drugie upoważniające do reprezentowania konsorcjum konkretną osobę fizyczną. Prawo zamówień publicznych nie wprowadza odrębnej definicji pełnomocnictwa, więc w tym zakresie należy stosować przepisy kodeksu cywilnego (art. 14 p.z.p.). Z art. 107 k.c. wynika, że jeśli mocodawca ustanowił kilku pełnomocników, to każdy z nich może działać samodzielnie. Oznacza to, że ustawodawca dopuścił możliwość działania w jednej sprawie kilku pełnomocników o jednakowym zakresie umocowania. Również w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dopuszczalna jest reprezentacja wykonawcy w przetargu przez kilku jednakowo umocowanych pełnomocników (zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne).

Umowa o współpracy

Umocowanie jednego z członków konsorcjum do reprezentacji w postępowaniu o zamówienie publiczne wynika bardzo często nie z dokumentu pełnomocnictwa, lecz z umowy regulującej współpracę tych wykonawców. W takiej sytuacji należy załączyć do oferty umowę konsorcjum. Zgodnie z art. 23 ust. 4 p.z.p. zamawiający ma prawo domagać się zawarcia umowy, która będzie regulowała współpracę w ramach konsorcjum oraz jej przedstawienia, ale dopiero po wyborze oferty, a przed zawarciem umowy o zamówienie. Na etapie ubiegania się o nie przedsiębiorcy nie muszą więc zawierać takiej umowy.

PRZYKŁAD

PEŁNOMOCNIK W SPÓŁCE CYWILNEJ

Wykonawca oprotestował rozstrzygnięcie przetargu, zarzucając zamawiającemu, że nieprawidłowo uznał, że zwycięscy wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie (działający w formie spółki cywilnej) przedłożyli wraz z ofertą pełnomocnictwo dla osoby podpisującej ofertę. Zamawiający oddalił protest, więc wykonawca odwołał się do prezesa UZP. Zespół Arbitrów uwzględnił jego odwołanie. Wskazał, że status prawny zwycięskiej spółki cywilnej powoduje, że jej wspólników należy traktować jako wykonawców ubiegających się wspólnie o zamówienie publiczne. W takim przypadku należy mieć pełnomocnika do reprezentacji w przetargu. Zwycięzcy wykonawcy nie załączyli pełnomocnictwa spełniającego ustawowe wymogi, lecz aneks do umowy spółki cywilnej, z którego wynika, kto jest upoważniony do jej reprezentacji. Tymczasem aneks do umowy spółki cywilnej nie może zastąpić pełnomocnictwa do reprezentowania wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, bo można go traktować tylko jako pełnomocnictwo ogólne do podejmowania czynności zwykłego zarządu. Tymczasem z art. 23 ust. 2 prawa zamówień publicznych wynika, iż pełnomocnictwo takie powinno mieć charakter pełnomocnictwa rodzajowego, jakie jest wymagane do podejmowania czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu.

Sygn. akt UZP/ZO/0-942/07

PRZYKŁAD

PIECZĘĆ NA FORMULARZU OFERTY

Zamawiający uznał za najkorzystniejszą ofertę konsorcjum. Inny wykonawca oprotestował rozstrzygnięcie przetargu, zarzucając zmawiającemu zaniechanie wykluczenia zwycięskiego konsorcjum. Zdaniem przedsiębiorcy wybrana oferta nie powinna być traktowana jako złożona wspólnie przez dwie firmy, bo na formularzu ofertowym jest tylko pieczęć jednej i podpis osoby upoważnionej do reprezentacji. Nie wskazano, że oferta składana jest także w imieniu drugiej firmy. Zamawiający oddalił protest, wskazując, że brak pieczęci obu wykonawców w miejscu wskazanym przez zamawiającego stanowi tylko uchybienie formalne niemające wpływu na ważność oferty. Zespół arbitrów przyznał rację skarżącemu. Uznał, że wybrana oferta została złożona tylko w imieniu i na rzecz jednej z firm. Wskazuje na to treść formularza ofertowego, w którym jest oświadczenie o złożeniu oferty, akceptacja wzoru umowy i zobowiązanie do podpisania jej na warunkach specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ponadto w nagłówku formularza wpisano dane tylko jednego wykonawcy, bez wskazania, że oświadczenie to składane jest również w imieniu innego podmiotu.

Takiej oceny nie zmienia też dołączone do oferty pełnomocnictwo, bo jest oświadczeniem woli zawarcia umowy w tym postępowaniu przez konsorcjum, ale jest skierowane od jednego z potencjalnych wykonawców do drugiego z nich. Pełnomocnik powinien wskazać na formularzu oferty, że składa ją w swoim oraz cudzym imieniu, ponieważ w przeciwnym razie drugi wykonawca nie zostanie związany jej treścią.

Sygn. akt UZP/ZO/0-865/07

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA