REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na własny biznes - sklep z kosmetykami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lokal o powierzchni 30-50 metrów kw. w dobrej lokalizacji, kilkadziesiąt tysięcy złotych kapitału i można założyć własny sklep z kosmetykami.


REKLAMA

REKLAMA

Sklepów takich jest w Polsce ok. 8,5 tys. Jeżeli doda się jeszcze stoiska w hipermarketach czy mniejszych sieciach handlowych, np. typu Groszek, to spokojnie można uznać, że klienci mają do dyspozycji ok. 10 tys. tego rodzaju placówek, a z kioskami Ruchu nawet więcej. Jedne sprzedają kosmetyki, innym towarzyszy salon kosmetyczny, a bardzo często można w nich nabyć oprócz perfum, kremów, pudrów czy pomadek także proszki do prania, płyny do płukania i mycia naczyń oraz inne środki czystości.


W niewielkich miejscowościach tylko taki sklep ma rację bytu. Ale i tam właściciel placówki, najlepiej położonej przy głównej ulicy, powinien dysponować lokalem o powierzchni 30-50 mkw. wraz z niewielkim zapleczem. Odpowiednia aranżacja lokalu, np. umiejętnie dobrane oświetlenie, szklane gabloty plus zatowarowanie - to wydatki rzędu kilkudziesięciu tys. zł. Ale warto, jeżeli w okolicy nie ma podobnej placówki, bo Polacy w miarę bogacenia się, zgodnie z trendami europejskimi, będą wydawać coraz więcej na kosmetyki.


Sklep z gabinetem

REKLAMA


Konkurencja na pewno będzie rosła. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest posiadanie obok sklepu gabinetu kosmetycznego. Taki podwójny interes prowadzi pani Małgorzata w w podpoznańskiej miejscowości. Jest z wykształcenia kosmetyczką, a w prowadzeniu interesu pomaga jej mąż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Jeszcze dwa lata temu pracowałam dla kogoś, ale uznaliśmy z mężem, że własny interes będzie lepszy. Wzięliśmy 150 tys. zł kredytu pod hipotekę na dom i urządziliśmy sklep wraz z gabinetem. Na początku było trudno, ale ogłoszenia w lokalnej prasie oraz strona w internecie zrobiły swoje. Jesteśmy konkurencyjni cenowo z placówkami w Poznaniu, bo oczyszczenie skóry kosztuje tylko 46 zł, a makijaż ślubny (próby gratis) 74 zł. Bardzo często klientki kupują kosmetyki z naszego sklepu. Trzeba tylko zdobyć ich zaufanie. Widocznie je mam, bo z gabinetu korzystają klientki z poprzedniej pracy. Powoli więc wychodzimy na prostą - podkreśla.


Franczyza czy ajencja


W branży kosmetycznej panuje ostra konkurencja, a ponad 50 proc. rynku zdominowały międzynarodowe koncerny. Producenci krajowi skoncentrowali się raczej na wypełnianiu nisz rynkowych, a dystrybutorzy (hurtownie) postawili na bogatą ofertę i efektywne działania marketingowe. Dlatego tworzą sieci sklepów, które oplatają całą Polskę, głównie duże miasta, chociaż sieci Nicole (wody toaletowe) wystarczają miasta powyżej 20 tys. mieszkańców. Uczestnikiem każdej sieci można zostać jako ajent albo franczyzobiorca.


Przykładem może być działalność firmy Pachnidło Trading, która od 2005 roku rozwija sieć sklepów AromaBar. Zdaniem Agnieszki Michalak, przy wyborze kandydatów na franczyzobiorców liczy się powierzchnia handlowa, którą potencjalny franczyzobiorca posiada lub chce wynająć. Powinna wynosić 25-50 mkw.


- Nasze sklepy mogą być otwierane w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w najlepszych punktach handlowych, w dobrym centrum handlowym lub centrum miasta w ciągu handlowym - podkreśla.


Wysokość inwestycji w zależności od powierzchni i stanu lokalu waha się od 50 do 100 tys. zł. Firma pomaga przy aranżacji i umeblowaniu lokalu oraz otwarciu sklepu.


- Opłata wstępna za przystąpienie do sieci - 5 tys. zł, a comiesięczna opłata na promocję sklepu to 4 proc. od obrotu netto (bez VAT), ale płatne dopiero po roku funkcjonowania sklepu - dodaje.


Yves Rocher stawia na miasta


Francuska firma działa w Polsce od 1990 roku i ma już 65 sklepów (29 w systemie franczyzy). Docelowo sieć powinna liczyć 80-85 placówek. Podstawowym kryterium przy otwarciu sklepu jest ilość mieszkańców w mieście i lokalizacja - centrum handlowe, główna ulica.


- Stawiamy na miasta od 100 tys. mieszkańców, ale nie te największe. Interesują nas ośrodki średniej wielkości. Franczyzobiorca musi dysponować lokalem o powierzchni 45-50 mkw., a jeśli ma być sklep z gabinetem, to o 15 mkw. więcej. Koszt otwarcia salonu franczyzowego wynosi 150-200 tys. zł (lokal, aranżacja, pierwsze zatowarowanie). Jeśli jest to ajencja, wystarczy 100 tys. zł (pierwsze zatowarowanie). Wydatki na remont lokalu i przystosowanie do standardów sieci wynoszą 1,2-1,5 tys. zł mkw. Nie pobieramy opłaty wstępnej ani bieżącej. Jest zawarta w marży pobieranej przy sprzedaży naszych kosmetyków. Wspieramy za to system promocji oferując stałym klientom sklepów bony i kupony na kosmetyki oraz usługi w gabinetach - mówi Kamila Wójcicka.


SKLEP AJENCYJNY

Sklepy ajencyjne nie wymagają dużego zaangażowania środków finansowych. Towar i kasa fiskalna należą do właściciela sieci, partner inwestuje jedynie z sprzęt komputerowy, oprogramowanie, reklamę zewnętrzną i wewnętrzną lokalu oraz meble sklepowe. W sumie ok. 25 tys. zł. Dodatkowo pokrywa koszty remontu lokalu.


Natomiast franczyzobiorca wnosi comiesięczną opłatę w wysokości od 1 proc. do nawet kilka proc. obrotów placówki. Fundusz marketingowy z reguły jest stały i waha się w granicach 300-1000 zł miesięcznie. W zamian za przystąpienie do sieci franczyzodawca oferuje szkolenie, podstawy księgowości i promocję, a przede wszystkim dostęp do towaru.


ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA