REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na własny biznes - sklep z kosmetykami

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lokal o powierzchni 30-50 metrów kw. w dobrej lokalizacji, kilkadziesiąt tysięcy złotych kapitału i można założyć własny sklep z kosmetykami.


REKLAMA

REKLAMA

Sklepów takich jest w Polsce ok. 8,5 tys. Jeżeli doda się jeszcze stoiska w hipermarketach czy mniejszych sieciach handlowych, np. typu Groszek, to spokojnie można uznać, że klienci mają do dyspozycji ok. 10 tys. tego rodzaju placówek, a z kioskami Ruchu nawet więcej. Jedne sprzedają kosmetyki, innym towarzyszy salon kosmetyczny, a bardzo często można w nich nabyć oprócz perfum, kremów, pudrów czy pomadek także proszki do prania, płyny do płukania i mycia naczyń oraz inne środki czystości.


W niewielkich miejscowościach tylko taki sklep ma rację bytu. Ale i tam właściciel placówki, najlepiej położonej przy głównej ulicy, powinien dysponować lokalem o powierzchni 30-50 mkw. wraz z niewielkim zapleczem. Odpowiednia aranżacja lokalu, np. umiejętnie dobrane oświetlenie, szklane gabloty plus zatowarowanie - to wydatki rzędu kilkudziesięciu tys. zł. Ale warto, jeżeli w okolicy nie ma podobnej placówki, bo Polacy w miarę bogacenia się, zgodnie z trendami europejskimi, będą wydawać coraz więcej na kosmetyki.


Sklep z gabinetem

REKLAMA


Konkurencja na pewno będzie rosła. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest posiadanie obok sklepu gabinetu kosmetycznego. Taki podwójny interes prowadzi pani Małgorzata w w podpoznańskiej miejscowości. Jest z wykształcenia kosmetyczką, a w prowadzeniu interesu pomaga jej mąż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Jeszcze dwa lata temu pracowałam dla kogoś, ale uznaliśmy z mężem, że własny interes będzie lepszy. Wzięliśmy 150 tys. zł kredytu pod hipotekę na dom i urządziliśmy sklep wraz z gabinetem. Na początku było trudno, ale ogłoszenia w lokalnej prasie oraz strona w internecie zrobiły swoje. Jesteśmy konkurencyjni cenowo z placówkami w Poznaniu, bo oczyszczenie skóry kosztuje tylko 46 zł, a makijaż ślubny (próby gratis) 74 zł. Bardzo często klientki kupują kosmetyki z naszego sklepu. Trzeba tylko zdobyć ich zaufanie. Widocznie je mam, bo z gabinetu korzystają klientki z poprzedniej pracy. Powoli więc wychodzimy na prostą - podkreśla.


Franczyza czy ajencja


W branży kosmetycznej panuje ostra konkurencja, a ponad 50 proc. rynku zdominowały międzynarodowe koncerny. Producenci krajowi skoncentrowali się raczej na wypełnianiu nisz rynkowych, a dystrybutorzy (hurtownie) postawili na bogatą ofertę i efektywne działania marketingowe. Dlatego tworzą sieci sklepów, które oplatają całą Polskę, głównie duże miasta, chociaż sieci Nicole (wody toaletowe) wystarczają miasta powyżej 20 tys. mieszkańców. Uczestnikiem każdej sieci można zostać jako ajent albo franczyzobiorca.


Przykładem może być działalność firmy Pachnidło Trading, która od 2005 roku rozwija sieć sklepów AromaBar. Zdaniem Agnieszki Michalak, przy wyborze kandydatów na franczyzobiorców liczy się powierzchnia handlowa, którą potencjalny franczyzobiorca posiada lub chce wynająć. Powinna wynosić 25-50 mkw.


- Nasze sklepy mogą być otwierane w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w najlepszych punktach handlowych, w dobrym centrum handlowym lub centrum miasta w ciągu handlowym - podkreśla.


Wysokość inwestycji w zależności od powierzchni i stanu lokalu waha się od 50 do 100 tys. zł. Firma pomaga przy aranżacji i umeblowaniu lokalu oraz otwarciu sklepu.


- Opłata wstępna za przystąpienie do sieci - 5 tys. zł, a comiesięczna opłata na promocję sklepu to 4 proc. od obrotu netto (bez VAT), ale płatne dopiero po roku funkcjonowania sklepu - dodaje.


Yves Rocher stawia na miasta


Francuska firma działa w Polsce od 1990 roku i ma już 65 sklepów (29 w systemie franczyzy). Docelowo sieć powinna liczyć 80-85 placówek. Podstawowym kryterium przy otwarciu sklepu jest ilość mieszkańców w mieście i lokalizacja - centrum handlowe, główna ulica.


- Stawiamy na miasta od 100 tys. mieszkańców, ale nie te największe. Interesują nas ośrodki średniej wielkości. Franczyzobiorca musi dysponować lokalem o powierzchni 45-50 mkw., a jeśli ma być sklep z gabinetem, to o 15 mkw. więcej. Koszt otwarcia salonu franczyzowego wynosi 150-200 tys. zł (lokal, aranżacja, pierwsze zatowarowanie). Jeśli jest to ajencja, wystarczy 100 tys. zł (pierwsze zatowarowanie). Wydatki na remont lokalu i przystosowanie do standardów sieci wynoszą 1,2-1,5 tys. zł mkw. Nie pobieramy opłaty wstępnej ani bieżącej. Jest zawarta w marży pobieranej przy sprzedaży naszych kosmetyków. Wspieramy za to system promocji oferując stałym klientom sklepów bony i kupony na kosmetyki oraz usługi w gabinetach - mówi Kamila Wójcicka.


SKLEP AJENCYJNY

Sklepy ajencyjne nie wymagają dużego zaangażowania środków finansowych. Towar i kasa fiskalna należą do właściciela sieci, partner inwestuje jedynie z sprzęt komputerowy, oprogramowanie, reklamę zewnętrzną i wewnętrzną lokalu oraz meble sklepowe. W sumie ok. 25 tys. zł. Dodatkowo pokrywa koszty remontu lokalu.


Natomiast franczyzobiorca wnosi comiesięczną opłatę w wysokości od 1 proc. do nawet kilka proc. obrotów placówki. Fundusz marketingowy z reguły jest stały i waha się w granicach 300-1000 zł miesięcznie. W zamian za przystąpienie do sieci franczyzodawca oferuje szkolenie, podstawy księgowości i promocję, a przede wszystkim dostęp do towaru.


ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA