REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na własny biznes - sklep z kosmetykami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lokal o powierzchni 30-50 metrów kw. w dobrej lokalizacji, kilkadziesiąt tysięcy złotych kapitału i można założyć własny sklep z kosmetykami.


REKLAMA

REKLAMA

Sklepów takich jest w Polsce ok. 8,5 tys. Jeżeli doda się jeszcze stoiska w hipermarketach czy mniejszych sieciach handlowych, np. typu Groszek, to spokojnie można uznać, że klienci mają do dyspozycji ok. 10 tys. tego rodzaju placówek, a z kioskami Ruchu nawet więcej. Jedne sprzedają kosmetyki, innym towarzyszy salon kosmetyczny, a bardzo często można w nich nabyć oprócz perfum, kremów, pudrów czy pomadek także proszki do prania, płyny do płukania i mycia naczyń oraz inne środki czystości.


W niewielkich miejscowościach tylko taki sklep ma rację bytu. Ale i tam właściciel placówki, najlepiej położonej przy głównej ulicy, powinien dysponować lokalem o powierzchni 30-50 mkw. wraz z niewielkim zapleczem. Odpowiednia aranżacja lokalu, np. umiejętnie dobrane oświetlenie, szklane gabloty plus zatowarowanie - to wydatki rzędu kilkudziesięciu tys. zł. Ale warto, jeżeli w okolicy nie ma podobnej placówki, bo Polacy w miarę bogacenia się, zgodnie z trendami europejskimi, będą wydawać coraz więcej na kosmetyki.


Sklep z gabinetem


Konkurencja na pewno będzie rosła. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest posiadanie obok sklepu gabinetu kosmetycznego. Taki podwójny interes prowadzi pani Małgorzata w w podpoznańskiej miejscowości. Jest z wykształcenia kosmetyczką, a w prowadzeniu interesu pomaga jej mąż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Jeszcze dwa lata temu pracowałam dla kogoś, ale uznaliśmy z mężem, że własny interes będzie lepszy. Wzięliśmy 150 tys. zł kredytu pod hipotekę na dom i urządziliśmy sklep wraz z gabinetem. Na początku było trudno, ale ogłoszenia w lokalnej prasie oraz strona w internecie zrobiły swoje. Jesteśmy konkurencyjni cenowo z placówkami w Poznaniu, bo oczyszczenie skóry kosztuje tylko 46 zł, a makijaż ślubny (próby gratis) 74 zł. Bardzo często klientki kupują kosmetyki z naszego sklepu. Trzeba tylko zdobyć ich zaufanie. Widocznie je mam, bo z gabinetu korzystają klientki z poprzedniej pracy. Powoli więc wychodzimy na prostą - podkreśla.


Franczyza czy ajencja

REKLAMA


W branży kosmetycznej panuje ostra konkurencja, a ponad 50 proc. rynku zdominowały międzynarodowe koncerny. Producenci krajowi skoncentrowali się raczej na wypełnianiu nisz rynkowych, a dystrybutorzy (hurtownie) postawili na bogatą ofertę i efektywne działania marketingowe. Dlatego tworzą sieci sklepów, które oplatają całą Polskę, głównie duże miasta, chociaż sieci Nicole (wody toaletowe) wystarczają miasta powyżej 20 tys. mieszkańców. Uczestnikiem każdej sieci można zostać jako ajent albo franczyzobiorca.


Przykładem może być działalność firmy Pachnidło Trading, która od 2005 roku rozwija sieć sklepów AromaBar. Zdaniem Agnieszki Michalak, przy wyborze kandydatów na franczyzobiorców liczy się powierzchnia handlowa, którą potencjalny franczyzobiorca posiada lub chce wynająć. Powinna wynosić 25-50 mkw.


- Nasze sklepy mogą być otwierane w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w najlepszych punktach handlowych, w dobrym centrum handlowym lub centrum miasta w ciągu handlowym - podkreśla.


Wysokość inwestycji w zależności od powierzchni i stanu lokalu waha się od 50 do 100 tys. zł. Firma pomaga przy aranżacji i umeblowaniu lokalu oraz otwarciu sklepu.


- Opłata wstępna za przystąpienie do sieci - 5 tys. zł, a comiesięczna opłata na promocję sklepu to 4 proc. od obrotu netto (bez VAT), ale płatne dopiero po roku funkcjonowania sklepu - dodaje.


Yves Rocher stawia na miasta


Francuska firma działa w Polsce od 1990 roku i ma już 65 sklepów (29 w systemie franczyzy). Docelowo sieć powinna liczyć 80-85 placówek. Podstawowym kryterium przy otwarciu sklepu jest ilość mieszkańców w mieście i lokalizacja - centrum handlowe, główna ulica.


- Stawiamy na miasta od 100 tys. mieszkańców, ale nie te największe. Interesują nas ośrodki średniej wielkości. Franczyzobiorca musi dysponować lokalem o powierzchni 45-50 mkw., a jeśli ma być sklep z gabinetem, to o 15 mkw. więcej. Koszt otwarcia salonu franczyzowego wynosi 150-200 tys. zł (lokal, aranżacja, pierwsze zatowarowanie). Jeśli jest to ajencja, wystarczy 100 tys. zł (pierwsze zatowarowanie). Wydatki na remont lokalu i przystosowanie do standardów sieci wynoszą 1,2-1,5 tys. zł mkw. Nie pobieramy opłaty wstępnej ani bieżącej. Jest zawarta w marży pobieranej przy sprzedaży naszych kosmetyków. Wspieramy za to system promocji oferując stałym klientom sklepów bony i kupony na kosmetyki oraz usługi w gabinetach - mówi Kamila Wójcicka.


SKLEP AJENCYJNY

Sklepy ajencyjne nie wymagają dużego zaangażowania środków finansowych. Towar i kasa fiskalna należą do właściciela sieci, partner inwestuje jedynie z sprzęt komputerowy, oprogramowanie, reklamę zewnętrzną i wewnętrzną lokalu oraz meble sklepowe. W sumie ok. 25 tys. zł. Dodatkowo pokrywa koszty remontu lokalu.


Natomiast franczyzobiorca wnosi comiesięczną opłatę w wysokości od 1 proc. do nawet kilka proc. obrotów placówki. Fundusz marketingowy z reguły jest stały i waha się w granicach 300-1000 zł miesięcznie. W zamian za przystąpienie do sieci franczyzodawca oferuje szkolenie, podstawy księgowości i promocję, a przede wszystkim dostęp do towaru.


ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA