REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarka rośnie zgodnie z planem

REKLAMA

REKLAMA

Na 1,7 proc. oszacował Główny Urząd Statystyczny tempo wzrostu gospodarczego naszego kraju w ubiegłym roku. Ta wielkość nie stanowi zaskoczenia. Ekonomiści spodziewali się, że może ona wynieść od 1,4 do 2 proc. a wypadkowa ich prognoz wynosiła 1,6 proc.

W porównaniu do 2008 roku, gdy PKB zwiększył się o 5 proc., to spory spadek tempa wzrostu. Jednak na tle większości krajów nie tylko Europy, ale i świata, Polska plasuje się w ścisłej i bardzo nielicznej czołówce gospodarek, które nie zanotowały spadku. W tym roku tę pozycję będzie utrzymać nieco trudniej, ale wszystko wskazuje na to, że pozytywne tendencje będą kontynuowane, a według najbardziej optymistycznych prognoz, PKB może wzrosnąć nawet o 3 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew obawom i powszechnemu przekonaniu o głębokiej zapaści, bardzo dobrze radziło sobie budownictwo. Wartość dodana, wypracowana przez ten sektor zwiększyła się aż o 4,7 proc. i w największym stopniu „dołożyła się” do wzrostu PKB. Na drugim miejscu pod tym względem znalazły się usługi, gdzie wzrost wartości dodanej sięgnął 2,5 proc. Najsłabiej wypadł sektor przemysłowy, w którym wzrost wyniósł 1,1 proc.

Nieznacznie, bo tylko o 0,3 proc. zmniejszyły się inwestycje. To ich spadek powinien martwić najbardziej, choć był niewielki. W 2008 r. nakłady na inwestycje zwiększyły się o 8,2 proc. Jak wynika z licznych, publikowanych ostatnio badań koniunktury i opinii przedsiębiorców, na dynamiczny wzrost wydatków inwestycyjnych nie ma raczej co liczyć w tym roku. To zaś nie będzie sprzyjało tworzeniu nowych miejsc pracy.

Mimo to, poprawiają się nastroje konsumentów. Z analiz GUS wynika, że wskaźnik ufności konsumenckiej rośnie już trzeci kwartał z rzędu i w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku wyniósł -19,2 punktu. Wciąż ma wartość ujemną, ale poprawa jest widoczna i świadczy, że także z konsumentami spowolnienie gospodarcze obeszło się stosunkowo łagodnie.

Także prognozy na przyszłość są w tym zakresie korzystne. Polepszanie się nastrojów konsumentów to dobry znak dla gospodarki. Wskazuje bowiem, że nie boimy się negatywnych skutków kryzysu i nie dostrzegamy wyraźnych zagrożeń dla naszych budżetów. Dobre nastroje podtrzymują konsumpcję, co działa pobudzająco na gospodarkę. Spożycie indywidualne wzrosło w ubiegłym roku o 2,3 proc. (w 2008 r. zwiększyło się o 5,9 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Inwestycje.wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA