REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej wydatków na badania i rozwój firm

REKLAMA

REKLAMA

Europejskie firmy zwiększają nakłady na badania i rozwój. Janez Potočnik, unijny komisarz ds. nauki widzi w tym szansę nie tylko na wyjście z kryzysu, ale także na wzmocnienie gospodarek krajów unijnych.

Pomimo kryzysu gospodarczego w 2008 roku europejskie firmy wydały na badania i rozwój średnio o 8,1 proc. więcej niż w roku 2007 – poinformowało biuro prasowe Komisji Europejskiej. Przez dwa lata z rzędu następował mniej więcej taki sam wzrost procentowy.

REKLAMA

Firmy amerykańskie i japońskie, które są naszymi największymi rywalami pod względem wydatków na badania i rozwój również zwiększyły wydatki na tworzenie nowych produktów, lecz w ich przypadku wzrost (odpowiednio 5,7 proc i 4,4 proc.) nie był aż tak wysoki.

To drugi rok z rzędu, w którym stopa wzrostu wydatków na badania i rozwój w firmach europejskich była wyższa niż w firmach amerykańskich. To również czwarty rok z rzędu, kiedy UE wyprzedza firmy japońskie.

REKLAMA

Nakłady na badania i rozwój mają podstawowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności w globalnej gospodarce. Janez Potočnik, unijny komisarz ds. nauki zaznacza, że jest to najlepsza strategia, dzięki której gospodarka wyjdzie z kryzysu wzmocniona.

W rankingu dotyczącym nakładów na badania i rozwój w 2009 roku uwzględniono około 2 tys. firm (1 tys. z UE, a pozostałe głównie z Japonii i USA), które wydają na ten cel 80 proc. światowych nakładów firm..

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwie firmy z UE – niemiecki Volkswagen oraz fińska Nokia znalazły się w pierwszej dziesiątce największych inwestorów. Trafiło tam również pięć firm z USA, w tym Microsoft, General Motors i Pfizer. Największym inwestorem na świecie jest japońska Toyota, która przeznaczyła na ten cel 7,61 mld euro.

Choć europejskie firmy inwestują w badania i rozwój w szybszym tempie niż ich amerykańscy czy japońscy konkurenci, ich realne wydatki na ten cel pozostają niższe.

Europejskie inwestycje wyrażone jako procent sprzedaży wyniosły w 2008 roku 2,7 proc. W przypadku USA i Japonii było to odpowiednio 4,5 i 3,4 proc. Są to podobne wyniki jak w roku 2007.

Amerykańskie firmy zwiększyły swoją przewagę nad UE w sektorach wymagających szczególnie intensywnych wydatków na badania – w sektorze farmaceutycznym, biotechnologii oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Jednak nakłady na energię ze źródeł alternatywnych rosną, a największymi inwestorami są firmy europejskie.

W skali światowej inwestycje w badania i rozwój wzrosły o 6,9 proc., czyli mniej niż w roku 2007 (9 proc.) i 2006 (10 proc).

KE podkreśla, że firmy z krajów o gwałtownie rozwijającej się gospodarce mają niewielki udział w całości inwestycji, ale i to się zmienia. Chiny wydały w zeszłym roku na ten cel o 40 proc. więcej niż w 2007 roku, Indie o 27,3 proc., z kolei Tajwan o 25,1 proc.

KE/IN

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA