REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej wydatków na badania i rozwój firm

REKLAMA

REKLAMA

Europejskie firmy zwiększają nakłady na badania i rozwój. Janez Potočnik, unijny komisarz ds. nauki widzi w tym szansę nie tylko na wyjście z kryzysu, ale także na wzmocnienie gospodarek krajów unijnych.

Pomimo kryzysu gospodarczego w 2008 roku europejskie firmy wydały na badania i rozwój średnio o 8,1 proc. więcej niż w roku 2007 – poinformowało biuro prasowe Komisji Europejskiej. Przez dwa lata z rzędu następował mniej więcej taki sam wzrost procentowy.

REKLAMA

Firmy amerykańskie i japońskie, które są naszymi największymi rywalami pod względem wydatków na badania i rozwój również zwiększyły wydatki na tworzenie nowych produktów, lecz w ich przypadku wzrost (odpowiednio 5,7 proc i 4,4 proc.) nie był aż tak wysoki.

To drugi rok z rzędu, w którym stopa wzrostu wydatków na badania i rozwój w firmach europejskich była wyższa niż w firmach amerykańskich. To również czwarty rok z rzędu, kiedy UE wyprzedza firmy japońskie.

REKLAMA

Nakłady na badania i rozwój mają podstawowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności w globalnej gospodarce. Janez Potočnik, unijny komisarz ds. nauki zaznacza, że jest to najlepsza strategia, dzięki której gospodarka wyjdzie z kryzysu wzmocniona.

W rankingu dotyczącym nakładów na badania i rozwój w 2009 roku uwzględniono około 2 tys. firm (1 tys. z UE, a pozostałe głównie z Japonii i USA), które wydają na ten cel 80 proc. światowych nakładów firm..

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwie firmy z UE – niemiecki Volkswagen oraz fińska Nokia znalazły się w pierwszej dziesiątce największych inwestorów. Trafiło tam również pięć firm z USA, w tym Microsoft, General Motors i Pfizer. Największym inwestorem na świecie jest japońska Toyota, która przeznaczyła na ten cel 7,61 mld euro.

Choć europejskie firmy inwestują w badania i rozwój w szybszym tempie niż ich amerykańscy czy japońscy konkurenci, ich realne wydatki na ten cel pozostają niższe.

Europejskie inwestycje wyrażone jako procent sprzedaży wyniosły w 2008 roku 2,7 proc. W przypadku USA i Japonii było to odpowiednio 4,5 i 3,4 proc. Są to podobne wyniki jak w roku 2007.

Amerykańskie firmy zwiększyły swoją przewagę nad UE w sektorach wymagających szczególnie intensywnych wydatków na badania – w sektorze farmaceutycznym, biotechnologii oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Jednak nakłady na energię ze źródeł alternatywnych rosną, a największymi inwestorami są firmy europejskie.

W skali światowej inwestycje w badania i rozwój wzrosły o 6,9 proc., czyli mniej niż w roku 2007 (9 proc.) i 2006 (10 proc).

KE podkreśla, że firmy z krajów o gwałtownie rozwijającej się gospodarce mają niewielki udział w całości inwestycji, ale i to się zmienia. Chiny wydały w zeszłym roku na ten cel o 40 proc. więcej niż w 2007 roku, Indie o 27,3 proc., z kolei Tajwan o 25,1 proc.

KE/IN

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA