REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Nowe technologie uzupełniają tradycyjny monitoring i ułatwiają pracę firm ochroniarskich
Nowe technologie uzupełniają tradycyjny monitoring i ułatwiają pracę firm ochroniarskich
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy.
Inteligentne systemy bezpieczeństwa wykrywające zagrożenia, algorytmy lokalizujące potencjalnego intruza, a także drony i roboty, które pozwalają szybciej i skuteczniej monitorować duże obszary – tak wygląda technologia przyszłości w branży ochrony. W wielu firmach ma ona zastosowanie już dzisiaj.
Drony, roboty i sztuczna inteligencja nie tylko zastąpią dziesiątki tysięcy obecnych ochroniarzy, ale sprawią, że w branży znajdzie się więcej miejsc pracy dla informatyków i osób biegłych w stosowaniu nowoczesnych technologii.

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja: jak jest wykorzystywana do wykrywania zagrożeń

Wiodącym trendem w branży w najbliższych miesiącach będzie dalsze rozpowszechnienie nowoczesnego monitoringu z systemami opartymi na AI. Takie sprzęty są już w użyciu – kamery mogą zostać zaprogramowane do wykrywania różnorodnych obiektów zgodnie z potrzebami. Np. w przypadku ochrony placu budowy algorytmy wykorzystywane są do coraz skuteczniejszego wykrywania intruzów, również w trudnych nocnych warunkach.
Ponadto algorytm może na bieżąco weryfikować, czy nie dochodzi do naruszenia zasad BHP i wskazywać potencjalne sytuacje niebezpieczne, takie jak pracownik bez kasku i kamizelki lub zapalony papieros, stwarzający zagrożenie pożarowe.

– Nowoczesne systemy analizy obrazu wykorzystujące klasyfikatory obiektu oraz wspierane przez AI to doskonały sposób na podniesienie skuteczności ochrony obiektów na różnych płaszczyznach – podkreśla Michał Kalinowski, Dyrektor Działu Handlowego w Seris Konsalnet.
– Nowoczesna kamera może nie tylko rejestrować ruch, ale też od razu klasyfikować obiekty, np. ocenić, czy jest to człowiek, pojazd osobowy, ciężarowy, rower itd. Co więcej, możemy zaprogramować algorytm tak, by reagował na ruch tylko w konkretnych obszarach lub dopiero wtedy, gdy ktoś przebywa w wyznaczonej strefie przez uprzednio określony czas, co czyni rozwiązanie jeszcze bardziej elastycznym – dodaje ekspert.

Funkcje takie jak wykrywanie i śledzenie obiektów, odczytywanie tablic rejestracyjnych, rozpoznawanie biometryczne, w tym analiza twarzy, tęczówki oka, czy cech behawioralnych to tylko wierzchołek możliwości sztucznej inteligencji w branży security. Potężnym narzędziem poprawiającym skuteczność usług w branży bezpieczeństwa mogą być też roboty oparte o sztuczną inteligencję.
To zaawansowane maszyny, niekiedy przypominające czworonożne zwierzę lub małe pojazdy samobieżne, wyposażone w algorytmy uczenia maszynowego, wizję komputerową i czujniki, które umożliwiają im autonomiczne patrolowanie, wykrywanie zagrożeń i reagowanie na naruszenia bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Drony zastępują ludzi przy ochronie obiektów o dużej powierzchni

Wśród bezzałogowych narzędzi wykorzystywanych przez firmy ochroniarskie coraz częściej spotyka się także bezzałogowe statki powietrzne.
Sterowane przez człowieka drony zapewniają możliwość obserwacji lotniczej w czasie rzeczywistym, wykrywania i śledzenia intruzów, gromadzenia kluczowych informacji np. dotyczących ruchu w monitorowanym obiekcie, badania incydentów strzeleckich i oceny potencjalnych zagrożeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Chronione obszary są niekiedy bardzo rozległe. Przy dużej powierzchni konieczne jest zaangażowanie większej liczby ochroniarzy, co może być wyzwaniem szczególnie w dobie rosnących kosztów pracy ludzkiej. Drony to jeden ze sposobów na ograniczenie tych kosztów, przy jednoczesnym podniesieniu skuteczności działań ochronny – wyjaśnia Michał Kalinowski z Seris Konsalnet.
– W przypadku misji patrolowej z wykorzystaniem drona, zadania związane z nadzorem dużych obszarów mogą być realizowane znacznie szybciej i skuteczniej niż poprzez fizyczne obchody pracownika ochrony. Dron jest w stanie wcześniej wykryć sytuacje alarmowe wymagające działań prewencyjnych lub interwencyjnych w porównaniu z pracownikiem wykonującym obchód. Dotyczy to szczególnie trudno dostępnych terenów oraz warunków słabego oświetlenia, w których zdolność ludzkiego oka jest ograniczona. Drony, wyposażone w technologie takie jak kamery termowizyjne lub noktowizyjne, zapewniają większą skuteczność monitorowania w takich warunkach – dodaje ekspert.

W firmach ochroniarskich będzie coraz mniej pracy dla ludzi, ale biegli w IT o pracę martwić się nie muszą

Wdrażanie nowoczesnych narzędzi takich jak drony, roboty czy systemy AI, wiąże się z istotnymi zmianami branżowymi. W miarę wzrostu popularności tych narzędzi, będzie rosła też konieczność transferu kompetencji pracowników ochrony.

Wciąż poszukiwani będą pracownicy ze stosownymi uprawnieniami i kwalifikacjami, w tym tacy, którzy potrafią posługiwać się nowoczesnymi narzędziami i są nastawieni na rozwój w tym obszarze.
W przypadku osób programujących systemy kamer AI czy sterujących zaawansowanymi maszynami, istotne są kompetencje cyfrowe, takie jak umiejętność programowania, podstawy inżynierii i automatyki oraz zdolność do pracy z danymi.

Ostatnim trendem, który w najbliższym czasie mocno będzie kształtować zmiany w branży ochrony, jest bezpieczeństwo danych cyfrowych

Cyfrowa rewolucja ma bowiem dwa oblicza: technologiczny postęp i niemal nieograniczone możliwości są dobre, ale dotyczą wszystkich, co oznacza, że mogą z nich korzystać także złodzieje i hakerzy. Jak podał minister cyfryzacji, w 2024 roku do połowy października zidentyfikowano w naszym kraju ponad 80 tysięcy incydentów związanych z cyberatakami.
W dobie zaawansowanej cyfrowej rewolucji zapewnienie poufności to podstawa. Dane przetwarzane przez systemy komputerowe są bardzo wrażliwe (może to być np. zapis obrazu albo poufne informacje dotyczące rozmieszczenia budynków) i muszą pozostać bezpieczne. Dlatego przed wdrażaniem rozwiązań informatycznych firmy ochroniarskie opracowują zabezpieczenia, które uniemożliwiają wyciek danych w niepowołane ręce.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA