REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firmy mogą oszczędzać zużycie energii elektrycznej? To nie takie trudne

Jak zmniejszyć koszty energii w firmie? Przede wszystkim ograniczyć straty!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy coraz mocniej odczuwają wzrost cen energii, a nieprawidłowe użytkowanie urządzeń czy nieefektywne ogrzewanie pomieszczeń może przyczynić się do jeszcze większych kosztów. Jak ograniczyć straty energii w firmie? 

Przedsiębiorcy odczuwają wzrost cen energii elektrycznej

REKLAMA

Wysokie ceny energii elektrycznej, gazu i paliw stanowią duże wyzwanie dla funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce. Jak pokazuje tegoroczny raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego[1], jest to problem dla aż 60 proc. firm w Polsce, a według 45 proc. badanych podmiotów ich biznes jest wrażliwy na wzrost cen energii. 

REKLAMA

Wojna w Ukrainie, ale również kryzys w światowej gospodarce, wpłynął negatywnie na sytuację na rynku paliw. To doprowadziło do podwyżek cen energii elektrycznej i ogrzewania, które dotykają zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Z punktu widzenia tej drugiej grupy, oznacza to wyższe koszty prowadzenia działalności, bo podwyżki cen energii wpływają na procesy produkcyjne, logistykę czy koszty utrzymania przestrzeni – oświetlenia i ogrzewania. Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika również, że z powodu wzrostu cen paliw i energii, aż 65 proc. badanych podmiotów zdecydowało się podnieść ceny swoich produktów i usług. To najmocniej odczują oczywiście klienci, którzy nie tylko muszą płacić więcej za prąd, benzynę czy ogrzewanie domu, ale właśnie za zakupione dobra czy usługi. Jednak przy wysokim poziomie inflacji, spada konsumpcja, a to powoduje problemy dla firm. 

Według raportu „Niewypłacalności w i półroczu 2023 r. w Polsce”[2] opracowanego przez Coface, w tylko w pierwszym półroczu 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 2 528 przedsiębiorstw w Polsce, wobec 2 752 (wzrost o 30 proc. r/r) w całym 2022 r. Wzrost kosztów energii elektrycznej, gazu czy ogrzewania, to właśnie jeden z czynników negatywnie wpływających na kondycję przedsiębiorstw, a w niektórych sektorach, np. w gastronomii, był tym najważniejszym. Nic więc dziwnego, że firmy szukają sposobów na oszczędności zużycia energii elektrycznej czy ogrzewania.

Czy nadchodzący rok będzie jeszcze trudniejszy?

REKLAMA

- Wiele wskazuje, że przyszły rok może być jeszcze trudniejszy dla portfeli konsumentów i przedsiębiorców. Pamiętajmy, że ceny energii elektrycznej w 2023 roku były zamrożone, a według Forum Energii w 2024 r. ich wzrost może wynieść nawet 70 proc., chyba 
że wprowadzone zostaną kolejne mechanizmy osłonowe. Podobnie może wyglądać sytuacja z cenami gazu, które w przyszłym roku mają zostać uwolnione. Nic więc dziwnego, że coraz częściej przedsiębiorcy szukają sposobów na obniżenie kosztów energii. Oczywiście, w dłuższej perspektywie największe korzyści przyniosą inwestycje w rozwiązania, które spowodują, że koszty pozyskania energii, ogrzewania czy transportu będą niższe, np. fotowoltaika, pompy ciepła, farmy wiatrowe, magazyny energii, izolacja termiczna budynków czy bardziej oszczędna flota pojazdów. To jednak wymaga dużych nakładów finansowych na początku, a korzyści będą odczuwalne dopiero za jakiś czas – komentuje Szymon Miałkas, Head of software and application development w Blulog.

Alternatywą dla inwestycji, która przyniesie oczekiwane efekty szybciej, niewymagającą zaangażowania dużego kapitału jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Polega to przede wszystkim na stałym monitoringu warunków panujących w budynku, magazynie, hali produkcyjnej czy monitorowaniu i analizowaniu pracy urządzeń wykorzystywanych np. procesach produkcji czy logistyki oraz optymalizacja ich pracy do wymagań procesu czy najbardziej efektywnego zużycia energii. Takie podejście wpływa nie tylko na obniżenie rachunków za energię elektryczną czy ogrzewanie, ale również poprawia bilans CO2 w atmosferze i zmniejsza ślad węglowy.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Overcooling - co to jest?

Nadmierne chłodzenie i przegrzewanie to dwa częste zjawiska, które zachodzą w naszych domach, ale również w warunkach przemysłowych – firmach produkcyjnych i przetwórczych, gastronomii, punktach usługowych i handlowych, powierzchniach magazynowych i biurach.

Pierwsze z nich, czyli overcooling, dotyczy urządzeń chłodzących – lodówek, chłodni, chłodziarek. Każde urządzenie ma swoje optymalne warunki pracy, dla których producent podaje jego efektywność energetyczną. Jeśli ustawimy temperaturę chłodzenia na wartość niższą niż wymaga tego dany proces lub termostat w urządzeniu będzie działał nieprecyzyjnie, to wówczas i pobór mocy urządzenia będzie wyższy od oczekiwanego. Przykładem może być standardowa chłodziarka przemysłowa o mocy 245 W przy optymalnych ustawieniach. Każdy stopień Celsjusza poniżej wartości rekomendowanej powoduje, że zużycie energii wzrasta o 4,5%, czyli w takim przypadku ok 100 kWh więcej w skali roku. 

Co ciekawe, wg Consumer Reports[3], niektóre lodówki do użytku domowego, które posiadają precyzyjną regulację temperatury, zawyżają ją nawet o dwa stopnie Celsjusza i to samo zjawisko występuje przy urządzeniach przemysłowych. W przypadku firmy, która posiada tylko jedno urządzenie różnica nie będzie duża – przy obecnych cenach energii wyniesie ok 150 zł/r (+ VAT i akcyza). Jednak firmy z sektora spożywczego, przetwórczego, farmaceutycznego, logistycznego, chłodniczego czy gastronomii, które posiadają nawet kilkadziesiąt lub kilkaset chłodni lub lodówek o różnym poziomie mocy, tę różnice odczują bardzo wyraźnie, bo „nadprogramowe” zużycie może sięgnąć nawet kwoty kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie – np. 500 urządzeń o mocy 245 W, które chłodzą o 1 stopień Celsjusza ponad miarę powoduje dodatkowy koszt na poziomie prawie 40 000 zł.

- Stała kontrola parametrów pracy urządzeń chłodzących jest konieczna z kilku względów. Termostaty nie zawsze działają precyzyjnie, a dodatkowo, temperatura pracy urządzenia nie zawsze jest ustawiona zgodnie z potrzebami danego procesu. Jeśli urządzenie chłodzi mocniej niż to wymagane, może dojść np. do zepsucia produktów, ale też spowodować wzrost kosztów zużycia energii. Stałe monitorowanie temperatury pracy urządzenia chłodzącego czy mrożącego daje nam kontrolę na przebiegiem procesu, ale też pozwala wychwytywać pewne anomalia – np. spadająca skuteczność urządzenia może zwiastować awarię, a to generuje straty i przestoje – wyjaśnia Szymon Miałkas.

Overheating - co to jest?

Druga kwestia dotyczy ogrzewania. Tu z kolej częstym zjawiskiem jest overheating, czyli przegrzewanie pomieszczeń. Do tego typu sytuacji dochodzi najczęściej, gdy termostat sterujący temperaturą, umiejscowiony jest tylko w niektórych pomieszczeniach. W efekcie część pomieszczeń jest niedogrzana lub przegrzana. Do tego dochodzi również niepotrzebne ogrzewanie lokali, z których firma rzadko korzysta. Skutek tego zauważymy na fakturze od dostawcy energii. Przy obecnych cenach skala dodatkowych wydatków robi się naprawdę wysoka, zarówno dla konsumenta, jak i przedsiębiorcy prowadzącego działalność i posiadającego znacznie więcej pomieszczeń czy przestrzeni do ogrzania. 

- Do czasu, gdy ceny energii elektrycznej, CO czy gazu były relatywnie niskie, problem przegrzewania pomieszczeń w obiektach należących do przedsiębiorstwa często był bagatelizowany. Obecnie jednak, gdy firmy zostały narażone na wyższe obciążenia finansowe swojej działalności, zaczęły szukać sposobów na obniżkę kosztów w różnych obszarach. Bazując na zapytaniach, jakie do nas trafiają z rynku, wnioskuję, że świadomość rodzimych przedsiębiorców rośnie. Dostrzegają oni problem overheatingu i szukają sposobu na optymalizację. Jednym z nich jest ręczne sterowanie parametrami otoczenia, co jest kłopotliwe i czasochłonne. Drugi sposób to automatyzacja tego procesu, czyli zdalne monitorowanie temperatury (ale też np. kontrola oświetlenia w pomieszczeniach rzadko uczęszczanych) i sterowanie ogrzewaniem w poszczególnych strefach – tłumaczy Szymon Miałkas.

Monitorowanie temperatury i centralne sterowanie

Skutecznym rozwiązaniem w przypadku overcoolingu i overheatingu są urządzenia i systemy z rodziny IoT, czyli Internetu Rzeczy (z ang. Internet of Things). Przykładem takich zastosowań mogą być np. czujniki RF Blulog, koncentratory i aplikacje, wykorzystujące technologię radiową i pozwalające na monitorowanie warunków w czasie rzeczywistym, takich jak temperatura, wilgotność czy naświetlenie.

- W celu monitorowania parametrów i optymalizacji zużycia energii zainstalowaliśmy nasze czujniki w każdym pomieszczeniu w naszej firmie, co pozwala nam śledzić temperaturę i regulować ją w zależności od oczekiwań. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście możliwość centralnego sterowania parametrami w swoim biurze czy pomieszczeniach przemysłowych, ale w ciężkich czasach wykonywanie tych czynności nawet manualnie przyniesie wymierne korzyści - podsumowuje Szymon Miałkas.

[1] Reakcje biznesu na szok energetyczny, Polski Instytut Ekonomiczny, maj 2023

[2] Niewypłacalności w i półroczu 2023 r. w Polsce, lipiec 2023

[3] Best Refrigerator Temperature to Keep Food Fresh. październik 2022

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA