E-konsumenci kupują więcej, szukają okazji cenowych
REKLAMA
REKLAMA
E-zakupy standardem, niższą ceną można wygrać
REKLAMA
W tym roku już drugi miesiąc z rzędu wskaźnik cen dóbr konsumpcyjnych pozostał bez zmian względem poprzedniego miesiąca, a także drugi raz z rzędu inflacja CPI okazała się nieco niższa od oczekiwań większości ekonomistów. Mimo to od dłuższego czasu umacniają się zachowania zakupowe konsumentów, bez wątpienia związane z poszukiwaniem niższych cen, takie jak chociażby zakupy online. Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, kiedykolwiek zakupu w sieci dokonało 100 proc. polskich internautów (+ 13 p.p. rdr.), a już co trzeci konsument częściej kupuje w sieci z powodu inflacji.
REKLAMA
Pierwsze sześć miesięcy tego roku upłynęło pod znakiem wzmożonej aktywności polskich e-konsumentów. Odnotowano odpowiednio 15 proc. i 33 proc. wzrostu sprzedaży i liczby transakcji w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 r. Pierwsza połowa roku przyniosła jednak spadek w średniej wartości koszyków zakupowych o 13 proc.
Rosną wymagania e-klientów na e-zakupach
- Wzrost sprzedaży i liczby transakcji w handlu internetowym, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyków zakupowych pokazuje, że Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zakupów online, jednak wykazują się większą oszczędnością. Oprócz efektywniejszego zarządzania finansami, polscy klienci mają również większą świadomość swoich oczekiwań oraz potrzebę tworzenia pozytywnych doświadczeń zakupowych poprzez przywiązywanie większej wagi do dopasowanego do ich oczekiwań procesu zakupowego oraz procesu płatności – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
Jakie produkty najlepiej sprzedają się w sieci?
REKLAMA
W porównaniu z ubiegłym rokiem, w minionym półroczu z największej sprzedaży mogły cieszyć się takie branże jak poligrafia, wydawnictwa i księgarnie (+ 195 proc.), biżuteria i rękodzieło (+ 137 proc.) oraz rozrywka (+ 72 proc.). Te dwa ostatnie wymienione sektory to również te, które przodowały pod względem liczby transakcji i zanotowały przyrost odpowiednio o 167 proc. oraz 104 proc. Podium zamknęły sklepy i usługi sportowe (+ 59 proc.). Większych zakupów konsumenci dokonywali w branży reklamy i mediów oraz usług turystycznych – tutaj średnia wartość koszyków zakupowych podniosła się odpowiednio o 47 proc. oraz 31 proc.
Nie zabrakło jednak spadków: o 28 proc. spadła sprzedaż artykułów dziecięcych, o 15 proc. liczba transakcji w branży reklamy i mediów, a przy średniej wartości koszyków zakupowych największe spadki dotknęły sektory: moda i akcesoria (- 13 proc.), transport (- 24 proc.) oraz budownictwo i narzędzia specjalistyczne (- 12 proc.).
Źródło: Tpay
REKLAMA
REKLAMA