REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prognoza: do końca tego roku inflacja powinna być jednocyfrowa, ok. 9 %

inflacja wysoka z nadzieją na spadek
inflacja wysoka z nadzieją na spadek
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2023 r. inflacja CPI powinna osiągnąć jednocyfrowy poziom ok. 9 proc. r/r, do czego przyczynią się normalizacja cen energii i paliw oraz dezinflacja żywnościowa - prognozują analitycy PKO BP komentując dane GUS. Powrót inflacji do celu będzie możliwy dopiero w 2025 r. - dodali.

Dane GUS: inflacja nie odpuszcza 

Główny Urząd Statystyczny poinformował w piątek, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2023 r. wzrosły r/r o 16,1 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem ceny wzrosły o 1,1 proc. Wcześniej, w szacunku flash GUS podawał, że w marcu ceny r/r wzrosły o 16,2 proc., a mdm wzrosły o 1,1 proc.

REKLAMA

Początek spadku inflacji?

REKLAMA

Analitycy PKO Banku Polskiego w swoim komentarzu zwrócili uwagę, że inflacja CPI w marcu rozpoczęła "mozolną drogę w dół" – spadła do 16,1 proc. rok do roku z 18,4 proc. r/r w lutym. Ich zdaniem początek dezinflacji w tym roku wynika głównie z "normalizacji cen energii oraz efektów wysokiej zeszłorocznej bazy, przy nadal silnej presji ze strony cen w kategoriach bazowych i żywności".

Do końca tego roku inflacja CPI powinna osiągnąć jednocyfrowy poziom (ok. 9 proc. r/r), do czego przyczynią się czynniki statystyczne, normalizacja cen energii i paliw oraz dezinflacja żywnościowa - prognozują analitycy banku. "W dalszej części roku dołączy do nich inflacja bazowa. Powrót inflacji do celu (celu inflacyjnego NBP, czyli 2,5 proc, plus/ minus 1 pkt proc. w średnim okresie - PAP) będzie jednak możliwy dopiero w 2025" - poinformowali.

Inflacja „odczuwalna” na poziomie 24%

Zwrócili uwagę, że inflacja cen żywności i napojów bezalkoholowych w marcu wyniosła 24,0 proc. r/r, czyli tyle samo co w lutym. W ujęciu miesięcznym tempo wzrostu cen przyspieszyło do 2,2 proc. m/m z 1,8 proc. m/m w lutym, znacząco powyżej wzorca sezonowego. "Przyczyniają się do tego silniejsze niż zwykle o tej porze podwyżki cen warzyw (drogi import) i mięsa (szczególnie wieprzowiny). W dalszej części roku oczekujemy dezinflacji żywnościowej, którą zwiastują spadające globalne ceny towarów rolnych" - wyjaśnili eksperci z PKO BP. ich zdaniem skalę dezinflacji mogą jednak ograniczać rosnące koszty (energii i pracy) oraz polityka marżowa firm handlowych.

Paliwa staniały o 1,8 proc. W ujęciu miesięcznym

REKLAMA

W swoim komentarzu analitycy wskazali, że roczna dynamika cen energii stopniowo obniża się, głównie za sprawą efektów bazy – w marcu wyniosła 26,0 proc. r/r wobec 31,1 proc. r/r w lutym. W ciągu miesiąca ceny spadły o 0,6 proc., a marzec był piątym z rzędu miesiącem taniejącego opału (głównie węgla, w marcu staniał o 4,4 proc. m/m) oraz gazu (-0,4 proc. m/m). Jak podali, paliwa staniały o 1,8 proc. w ujęciu miesięcznym, a w ujęciu rocznym były droższe już tylko o 0,2 proc. r/r wobec 30,8 proc. r/r w lutym. Tak duża zmiana - jak uznali - jest wynikiem efektu wysokiej bazy; chodzi o skok cen w marcu 2022 r. ze względu na wybuch wojny w Ukrainie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nadal narasta inflacja bazowa (w marcu zapewne do 12,2 proc. r/r z 12,0 proc. r/r w lutym). Szacujemy, że jej impet (proc. m/m po odsezonowaniu) utrzymuje się w okolicach 1 proc. od maja 2022" - poinformowali analitycy. Zwrócili uwagę, że w marcu szczególnie silnie rosły ceny odzieży i obuwia (5 proc. m/m) oraz wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego (1,4 proc. m/m), a nieco słabiej niż w lutym rosły ceny w łączności - 1,7 proc. miesiąc do miesiąca.

Eksperci PKO BP przyznali, że pozytywnym wyjątkiem od strony tendencji dezinflacyjnych są ceny w restauracjach i hotelach, w których spadek popytu ogranicza wzrosty cen. "Zakładamy, że trwająca recesja konsumencka sprawi, że w kolejnych miesiącach do restauracji i usług dołączą również inne kategorie bazowe" - podali analitycy PKO BP. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA