REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej inteligentnych algorytmów w handlu

algorytmy w handlu
algorytmy w handlu

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja zmieni handel, a kluczowa będzie najbliższa dekada. W ciągu najbliższych 10 lat wydatki na SI wzrosną ponad pięciokrotnie, do 45,74 mld dolarów. Przy takiej kwocie 8,41 mld dolarów wydanych przez detalistów w 2022 roku to niewiele. 

Wartość rynku sztucznej inteligencji na rynku detalicznym 2022: 8,41 mld dolarów

Coraz częściej spotykać się będziemy z inteligentnymi algorytmami w sklepach. Tempo zmian będzie bardzo szybkie, czego dowodzą informacje z raportu „Artificial Intelligence in retail 2023-2032”. Handel czeka dekada zmian, co widać po planowanych wydatkach na technologię. Wartość rynku sztucznej inteligencji na rynku detalicznym w 2022 roku wyniosła 8,41 mld dolarów. W 2032 roku będzie to kwota ponad pięciokrotnie większa, sięgająca aż 45,74 mld dolarów. Budżety alokowane w SI przez handlowców co roku będą rosnąć średnio o ponad 18 proc. 

REKLAMA

Sposób na konkurencję

REKLAMA

Główne wyzwanie, z którym firmy handlowe zmagają się na co dzień, to ogromna konkurencja. Sklepy i sieci sprzedaży, aby móc efektywnie działać, poszukują sposobów na poprawę wrażeń zakupowych klientów oraz uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Dlatego coraz chętniej sięgają po rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję, najczęściej oparte na machine learning i deep learning. Firmy inwestują nie tylko w uczenie maszynowe, ale też w tworzenie sieci neuronowych, które udoskonalają rozpoznawanie głosu, rozpoznawanie obrazu czy przetwarzanie języka naturalnego. 

Z raportu „AI in retail” wynika dodatkowo, że w 2022 roku ponad 31 proc. udziału wygenerował segment machine learning. W jakich obszarach handlu uczenie maszynowe przynosi dobre efekty? Pomaga firmom m.in. w segmentacji klientów, analizie koszyka rynkowego, czyli w poszukiwaniu relacji między różnymi podmiotami, czy w wykrywaniu oszustw w transakcjach. 

Ponieważ udział online w sprzedaży ogółem wciąż rośnie, a sklepy internetowe są naturalnie zainteresowane technologiami, e-commerce zwiększa wydatki na sztuczną inteligencję. Dzięki modelom uczenia maszynowego handlowcy mogą skutecznie przewidywać sprzedaż krzyżową, analizować i poprawiać satysfakcję klienta, czy tworzyć prognozy popytu. SI ma też pozytywny wpływ na poprawę jakości obsługi klientów oraz ich doświadczeń zakupowych. Stąd duży udział w rynku aplikacji do zarządzania relacjami z klientami – w 2022 roku stanowiły one 21,5 proc. ogółu.

Perfekcyjnie dopasowana oferta handlowa 

REKLAMA

– Dziś potrzeba zrozumienia szybko zmieniających się trendów oraz preferencji klientów jest oczywista. Systemy IT, np. klasy Business Intelligence, z funkcjonalnościami jakie możemy uzyskać dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, to ogromne wsparcie procesów sprzedażowych oraz cenne zasoby wiedzy na temat potrzeb kupujących – tłumaczy Cezary Stańczyk, architekt rozwiązań IT w firmie KBJ. Ekspert dodaje: – Zaawansowane analizy w handlu detalicznym pomagają w badaniu obecnych i przewidywaniu przyszłych potrzeb klientów, wspierając producentów oraz sprzedawców w budowaniu oferty. Stąd rosnące zainteresowanie wykorzystaniem danych pozyskiwanych z różnych źródeł i ich obróbką z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów analizy danych, wspieranych mechanizmami sztucznej inteligencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dobrodziejstw, jakie daje analityka cyfrowych informacji korzystają już nie tylko najwięksi. Nawet małe i średnie firmy coraz częściej wdrażają aplikacje Business Intelligence, pomagające im w podejmowaniu optymalnych decyzji. Kolejny krok to wykorzystanie potencjału algorytmów uczenia się w rozwiazywaniu różnego rodzaju problemów, czyli sztucznej inteligencji. 

Uśpiony potencjał

Czego ciekawego jeszcze dowiadujemy się z raportu „AI in retail market”? Ekspansję sztucznej inteligencji może utrudniać niechęć firm do wdrażania nowych technologii. Jednak główną barierą jest niedostatek kompetencji u pracowników. Sztuczna inteligencja mogłaby być bardziej obecna w sektorze detalicznym, gdyby nie niedostateczna liczba pracowników z odpowiednimi kompetencjami. Mimo to sprzedawcy coraz chętniej i częściej wdrażają sztuczną inteligencję, głównie w celu zwiększania wydajności i polepszania interakcji z klientami. Są to m.in. uczenie maszynowe do zarządzania zapasami oraz rozpoznawanie obrazu.

– Sztuczna inteligencja umożliwia m.in. rozpoznawanie obrazu. W kontekście handlu i kontroli ekspozycji towarów na sklepowych półkach, rozpoznawanie obrazu pozwala w dużym stopniu zautomatyzować merchandising, czyli jedno z najważniejszych narzędzi stosowanych w sklepach w celu zachęcenia klientów do zakupów – wyjaśnia Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology. – SI umożliwia automatyczne porównanie ustawienia produktów na regale w danym momencie z określonym standardem dotyczącym ekspozycji. Pomaga także kontrolować zaopatrzenie punktu sprzedaży. Dzięki temu regały nie tylko wyglądają tak, jak powinny, są także automatycznie uzupełniane w razie braków – kończy ekspert.

Pracować mądrze, a nie więcej 

– Główną zaletą narzędzi IT klasy ERP (np. SAP), bazujących na danych, digitalizacji, automatyzacji procesów oraz wdrożeń z wykorzystaniem mechanizmów sztucznej inteligencji jest między innymi to, że pozwalają one zminimalizować użytkownikom żmudne, powtarzalne czynności. Duża liczba pracowników dostrzega, że w wyniku wykorzystania sztucznej inteligencji otrzymuje narządzie poprawiające wydajność. Wykorzystanie SI w handlu już dziś przynosi takie właśnie efekty – tłumaczy Cezary Stańczyk. Sztuczna inteligencja pomaga m.in. np. w logistyce, w optymalizacji tras kierowców. Roboty (np. RPA) oparte na SI pomagają w realizacji powtarzalnych czynności np. w procesach analizy danych, obsłudze zamówień, reklamacji itp., uwalniając pracowników od żmudnych, powtarzalnych zadań. To daje im czas na realizację innych, bardziej zarządczych czynności. 

Według ekspertów, sztuczna inteligencja w handlu dopiero się rozpędza: – SI będzie zmieniała sektor detaliczny, wpływając na procesy od łańcuchów dostaw po wsparcie konsumenta na etapie zakupu. Ważnym czynnikiem wzrostu dla sztucznej inteligencji będzie rosnący udział e-commerce, który najchętniej wdraża nowinki IT. Najwyższa pora by ci detaliści, którzy jeszcze tego nie zrobili, zainteresowani się SI na poważnie – kończy Grzegorz Dembicki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA