REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej inteligentnych algorytmów w handlu

algorytmy w handlu
algorytmy w handlu

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja zmieni handel, a kluczowa będzie najbliższa dekada. W ciągu najbliższych 10 lat wydatki na SI wzrosną ponad pięciokrotnie, do 45,74 mld dolarów. Przy takiej kwocie 8,41 mld dolarów wydanych przez detalistów w 2022 roku to niewiele. 

Wartość rynku sztucznej inteligencji na rynku detalicznym 2022: 8,41 mld dolarów

Coraz częściej spotykać się będziemy z inteligentnymi algorytmami w sklepach. Tempo zmian będzie bardzo szybkie, czego dowodzą informacje z raportu „Artificial Intelligence in retail 2023-2032”. Handel czeka dekada zmian, co widać po planowanych wydatkach na technologię. Wartość rynku sztucznej inteligencji na rynku detalicznym w 2022 roku wyniosła 8,41 mld dolarów. W 2032 roku będzie to kwota ponad pięciokrotnie większa, sięgająca aż 45,74 mld dolarów. Budżety alokowane w SI przez handlowców co roku będą rosnąć średnio o ponad 18 proc. 

REKLAMA

Sposób na konkurencję

REKLAMA

Główne wyzwanie, z którym firmy handlowe zmagają się na co dzień, to ogromna konkurencja. Sklepy i sieci sprzedaży, aby móc efektywnie działać, poszukują sposobów na poprawę wrażeń zakupowych klientów oraz uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Dlatego coraz chętniej sięgają po rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję, najczęściej oparte na machine learning i deep learning. Firmy inwestują nie tylko w uczenie maszynowe, ale też w tworzenie sieci neuronowych, które udoskonalają rozpoznawanie głosu, rozpoznawanie obrazu czy przetwarzanie języka naturalnego. 

Z raportu „AI in retail” wynika dodatkowo, że w 2022 roku ponad 31 proc. udziału wygenerował segment machine learning. W jakich obszarach handlu uczenie maszynowe przynosi dobre efekty? Pomaga firmom m.in. w segmentacji klientów, analizie koszyka rynkowego, czyli w poszukiwaniu relacji między różnymi podmiotami, czy w wykrywaniu oszustw w transakcjach. 

Ponieważ udział online w sprzedaży ogółem wciąż rośnie, a sklepy internetowe są naturalnie zainteresowane technologiami, e-commerce zwiększa wydatki na sztuczną inteligencję. Dzięki modelom uczenia maszynowego handlowcy mogą skutecznie przewidywać sprzedaż krzyżową, analizować i poprawiać satysfakcję klienta, czy tworzyć prognozy popytu. SI ma też pozytywny wpływ na poprawę jakości obsługi klientów oraz ich doświadczeń zakupowych. Stąd duży udział w rynku aplikacji do zarządzania relacjami z klientami – w 2022 roku stanowiły one 21,5 proc. ogółu.

Perfekcyjnie dopasowana oferta handlowa 

REKLAMA

– Dziś potrzeba zrozumienia szybko zmieniających się trendów oraz preferencji klientów jest oczywista. Systemy IT, np. klasy Business Intelligence, z funkcjonalnościami jakie możemy uzyskać dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, to ogromne wsparcie procesów sprzedażowych oraz cenne zasoby wiedzy na temat potrzeb kupujących – tłumaczy Cezary Stańczyk, architekt rozwiązań IT w firmie KBJ. Ekspert dodaje: – Zaawansowane analizy w handlu detalicznym pomagają w badaniu obecnych i przewidywaniu przyszłych potrzeb klientów, wspierając producentów oraz sprzedawców w budowaniu oferty. Stąd rosnące zainteresowanie wykorzystaniem danych pozyskiwanych z różnych źródeł i ich obróbką z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów analizy danych, wspieranych mechanizmami sztucznej inteligencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dobrodziejstw, jakie daje analityka cyfrowych informacji korzystają już nie tylko najwięksi. Nawet małe i średnie firmy coraz częściej wdrażają aplikacje Business Intelligence, pomagające im w podejmowaniu optymalnych decyzji. Kolejny krok to wykorzystanie potencjału algorytmów uczenia się w rozwiazywaniu różnego rodzaju problemów, czyli sztucznej inteligencji. 

Uśpiony potencjał

Czego ciekawego jeszcze dowiadujemy się z raportu „AI in retail market”? Ekspansję sztucznej inteligencji może utrudniać niechęć firm do wdrażania nowych technologii. Jednak główną barierą jest niedostatek kompetencji u pracowników. Sztuczna inteligencja mogłaby być bardziej obecna w sektorze detalicznym, gdyby nie niedostateczna liczba pracowników z odpowiednimi kompetencjami. Mimo to sprzedawcy coraz chętniej i częściej wdrażają sztuczną inteligencję, głównie w celu zwiększania wydajności i polepszania interakcji z klientami. Są to m.in. uczenie maszynowe do zarządzania zapasami oraz rozpoznawanie obrazu.

– Sztuczna inteligencja umożliwia m.in. rozpoznawanie obrazu. W kontekście handlu i kontroli ekspozycji towarów na sklepowych półkach, rozpoznawanie obrazu pozwala w dużym stopniu zautomatyzować merchandising, czyli jedno z najważniejszych narzędzi stosowanych w sklepach w celu zachęcenia klientów do zakupów – wyjaśnia Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology. – SI umożliwia automatyczne porównanie ustawienia produktów na regale w danym momencie z określonym standardem dotyczącym ekspozycji. Pomaga także kontrolować zaopatrzenie punktu sprzedaży. Dzięki temu regały nie tylko wyglądają tak, jak powinny, są także automatycznie uzupełniane w razie braków – kończy ekspert.

Pracować mądrze, a nie więcej 

– Główną zaletą narzędzi IT klasy ERP (np. SAP), bazujących na danych, digitalizacji, automatyzacji procesów oraz wdrożeń z wykorzystaniem mechanizmów sztucznej inteligencji jest między innymi to, że pozwalają one zminimalizować użytkownikom żmudne, powtarzalne czynności. Duża liczba pracowników dostrzega, że w wyniku wykorzystania sztucznej inteligencji otrzymuje narządzie poprawiające wydajność. Wykorzystanie SI w handlu już dziś przynosi takie właśnie efekty – tłumaczy Cezary Stańczyk. Sztuczna inteligencja pomaga m.in. np. w logistyce, w optymalizacji tras kierowców. Roboty (np. RPA) oparte na SI pomagają w realizacji powtarzalnych czynności np. w procesach analizy danych, obsłudze zamówień, reklamacji itp., uwalniając pracowników od żmudnych, powtarzalnych zadań. To daje im czas na realizację innych, bardziej zarządczych czynności. 

Według ekspertów, sztuczna inteligencja w handlu dopiero się rozpędza: – SI będzie zmieniała sektor detaliczny, wpływając na procesy od łańcuchów dostaw po wsparcie konsumenta na etapie zakupu. Ważnym czynnikiem wzrostu dla sztucznej inteligencji będzie rosnący udział e-commerce, który najchętniej wdraża nowinki IT. Najwyższa pora by ci detaliści, którzy jeszcze tego nie zrobili, zainteresowani się SI na poważnie – kończy Grzegorz Dembicki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA