Onboarding – wdrożenie do pracy zdalnie. Jak zwiększyć efektywność?
REKLAMA
REKLAMA
Nowy rynek pracy w wersji zdalnej
Forma zdalna stworzyła nowy rodzaj pracobiorcy - świadomego, który zyskuje na ograniczeniu wydatków na paliwo, komunikację miejską czy posiłki w lunch-barach. Otwiera także drogę dla osób, zamieszkujących inne obszary, niż duże miasta, będące najczęściej miejscem w którym znajdują się biura i siedziby firm.
REKLAMA
Z drugiej strony, równolegle do opisywanego wyżej wzoru zaczął generować się model będący w opozycji do tej formy pracy - ze względu na ryzyko mniejszej kontroli, kontaktu z zespołem czy wyzwaniem z utrzymaniem stałego zaangażowania i motywacji. Wyzwania są faktem. Warto jednak pamiętać, że odpowiedni model zarządzania i zaplecze technologiczne są w stanie im sprostać.
Jak podkreśla Dawid Pięta, trener sprzedaży w Selvoy: „Zaakceptowaliśmy ten stan rzeczy, ale i nie zaprzestaliśmy w poszukiwaniu rozwiązań, które mogłoby dostarczyć nam ‘nieoszlifowane diamenty’.
Nowe możliwości niosą ze sobą również nowe wyzwania. Nowy model pracy gwarantuje współpracę z osobami, które doceniają możliwość rozwoju, aczkolwiek często posiadają braki w przygotowaniu technicznym, co wcześniej nie miało miejsca, aż w takiej skali. Trenerzy prowadzący musieli na nowo zreorganizować swój model działania.
Podczas szkoleń wstępnych większą ilość czasu poświęca się na kwestie techniczne
REKLAMA
Przekazywanie wiedzy teoretycznej przekształciło się w warsztaty, które w większym stopniu aktywizują do samodzielnego szukania rozwiązań. Celem szkoleniowca jest przede wszystkim dostarczyć osobę samodzielną, zaznajomioną z technologią, która zna system, potrafi się nim posługiwać i korzystać z dodatkowych, interaktywnych narzędzi. Dodatkowo, część paneli szkoleniowych została zmodyfikowana tak, że są realizowane poza obszarem klasycznego szkolenia wstępnego. Dzięki czemu nowy członek zespołu skupia się na kwestiach najbardziej istotnych, a mniejsza ilość materiału zapewnia mu łatwiejsze i szybsze przyswajanie wiedzy.
„Wypracowaliśmy metodę, która ułatwia działanie trenerom i liderom, dzięki czemu ograniczyliśmy kwestionowanie przygotowania jakościowego na kolejnych etapach współpracy z nowymi osobami” – podkreśla Jarosław Janusz Customer Experience Manager.
Organizacje aspirujące do funkcjonowania w pełni zdalnie powinny stawiać na inwestycje związane z szeroko pojętym terminem bezpieczeństwa danych. Istotne jest implementowanie rozwiązań, zapewniających ochronę danych przy jednoczesnym komforcie pracy.
Kwestie proceduralne
REKLAMA
Poza kwestiami technicznymi istotne są też kwestie proceduralne, które obligują do konkretnych działań. Dział HR we współpracy z kadrami tworzył odpowiednie zapisy w umowach, aby te były zrozumiałe i nie budziły wątpliwości przyszłych współpracowników.
Elementem najistotniejszym jest przepływ informacji między osobami odpowiadającymi za poszczególne etapy wdrożenia. Zmiana jest jedyną stałą w biznesie, dlatego bez odpowiedniej komunikacji często może dochodzić do konfliktów czy rozbieżnych kwestii komunikacyjnych. „Bieżący przepływ informacji zdecydowanie ułatwia dopasowywanie modelu szkolenia wstępnego do aktualnych potrzeb liderów sprzedaży. Bycie liderem oznacza gotowość na niestandardowe działania, dzięki czemu stawiamy na większą samoświadomość potrzeby rozwoju i dostosowywania się do zmian” – podkreśla trener sprzedaży Dawid Pięta.
Źródło: Selvoy
REKLAMA
REKLAMA