REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Połowa pracowników wybiera firmę na podstawie elastycznych rozwiązań czasowych

Subskrybuj nas na Youtube
hr
hr
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu aż 47% pracowników wybiera swojego pracodawcę na podstawie czasu i godzin oraz elastycznego harmonogramu pracy. 

Dane w systemie w kwestii pracy zdalnej 

Badania pokazują, że europejskie firmy korzystają przede wszystkim z danych dotyczących nieobecności i obecności w czasie pracy. Poprzez połączenie ze sobą systemów HR, firmy mogą mądrzej wykorzystywać dostępne dane i usprawniać swoje działanie. W ten sposób są w stanie lepiej reagować na fakt, że dzisiejsi pracownicy cenią sobie elastyczny harmonogram pracy, który pasuje do ich życia osobistego. Dla polskich firm przydatnymi statystykami włączanymi do sprawozdań kadrowych są dane dotyczące nieobecności (29%) oraz czasu pracy (38%). Daje to lepszy wgląd w dostępne zasoby i czas potrzebny do wykonania pracy, co z kolei prowadzi do większej efektywności i wydajności.

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie danych dla zarządzania talentami

Dzięki odpowiednim danym, firmy mogą pomóc swoim pracownikom pracować „inteligentniej”. Warto zauważyć, że 44,5% Polaków świadomie śledzi swój czas pracy, z czego 34% z nich korzysta w tym celu z systemu rejestracji czasu pracy. Wyższy odsetek możemy zauważyć w Norwegii (56%), Hiszpanii (54%), Niemczech (53%), Szwecji (53%), Finlandii (51%) i we Włoszech (46%), gdzie powszechne jest korzystanie z istniejącego systemu do monitorowania czasu pracy. Liczba ta jest znacznie niższa w Holandii (33%) i Francji (32%). 

Rejestracja czasu pracy w skali Europy ma miejsce przede wszystkim na poziomie wykonawczym (49%) oraz na niższym szczeblu kierowniczym (44%), natomiast rzadziej występuje na średnim (37%) i wyższym szczeblu kierowniczym (30%). Jeśli chodzi o sektory, to wyraźnie widać, że rejestracja czasu pracy ma miejsce przede wszystkim w sektorze publicznym (56%) oraz w przemyśle (53%). Im większa liczba pracowników w organizacji, tym większa szansa na przeprowadzenie rejestracji czasu pracy. W organizacjach zatrudniających 1-9 pracowników odsetek ten wynosi 33%, w organizacjach zatrudniających 10-49 pracowników – 39%, w organizacjach zatrudniających 50-249 pracowników – 47%, a w organizacjach zatrudniających 250+ pracowników – 49%. 

Jednak nie tylko dane ilościowe są ważne dla efektywnego planowania zatrudnienia i pracy. Dane jakościowe, takie jak przegląd umiejętności, talentów i wiedzy specjalistycznej, również wspierają rozwój talentów. Z perspektywy pracodawcy, jedna na cztery firmy w Polsce (25%) już teraz przechowuje dane dotyczące talentów i umiejętności na potrzeby raportów kadrowych. W Europie przodują w tym firmy w Irlandii (38%), Finlandii (38%) i Francji (35%), natomiast firmy holenderskie (23%), szwedzkie (22%) i norweskie (20%) rzadziej przechowują takie dane.

REKLAMA

Pracownicy są w centrum uwagi

Co więcej, uderzające jest również to, że jedna na trzy europejskie firmy inwestuje w aplikacje, które pozwalają pracownikom i menedżerom na wprowadzanie własnych danych i zarządzanie nimi. Dzięki temu pracownicy mogą przyczynić się do planowania zatrudnienia w oparciu o dane. Narzędzia do samodzielnej obsługi przez pracowników (ESS – Employee self-service) oznaczają, że wprowadzanie danych nie jest tylko zadaniem działu kadr, ale raczej wspólną odpowiedzialnością całej organizacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie z tych aplikacji korzystają głównie regiony skandynawskie (30%) i Irlandia (29%), natomiast znacznie mniej we Francji (14%), Włoszech (14%) i Austrii (15%). Najpopularniejsze obszary zastosowania aplikacji to składanie wniosków o nieobecność (33%), rejestracja godzin pracy (32%), składanie informacji o wydatkach (28%), wynagrodzenie za doradztwo i wynagrodzenie całkowite (24%). 

– Transparentność pozwala każdemu pracownikowi być odpowiedzialnym za monitorowanie własnego czasu pracy. Jednocześnie dział HR może skupić się na swoich podstawowych zadaniach, ponieważ nie musi już ręcznie przetwarzać godzin pracy – mówią Christophe Genilloud i Martine Pugin, Menedżer IT Menedżer HR. 

Bruce Fecheyr-Lippens, Chief People Officer w SD Worx podsumowuje: – Widzimy, że coraz więcej firm podejmuje świadomą decyzję o bardziej spójnym i mądrzejszym wykorzystaniu danych. Przyjmując holistyczne podejście, które skupia się zarówno na danych ilościowych (dotyczących zdolności produkcyjnych), jak i jakościowych (dotyczących umiejętności i talentów pracowników), firmy mogą bardziej koncentrować się na uzyskaniu idealnego dopasowania talentów, zadań i dostępnego czasu. Pracownicy mogą również wykorzystać te informacje, aby dokonać świadomego wyboru i zoptymalizować zarządzanie swoim czasem. Inteligentna technologia prowadzi do większej efektywności, skuteczności i wydajności. Firmy powinny rozważyć zastosowanie narzędzi, które pracownicy mogą wykorzystać do zarządzania własnymi danymi i planowaniem. Co więcej, wiele aplikacji ESS przetwarza dane w czasie rzeczywistym, co oznacza, że zapewniają one dokładny przegląd sytuacji w dowolnym momencie. Samodzielność pracowników zapewnia również szybsze wprowadzanie danych do systemu. A to jest kluczowe w przypadku planowania zatrudnienia i pracy.

Źródło: SD Worx

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA