REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?
Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?

REKLAMA

REKLAMA

Czasy pandemii i konieczność wdrożenia pracy hybrydowej w organizacjach spowodowały przedefiniowanie priorytetów, związanych z zarządzaniem pracownikami. Dotychczas kluczowe były takie działania jak m.in. skuteczne delegowanie, monitorowanie i egzekwowanie realizacji zadań. Pandemia i praca w zespołach rozproszonych pokazały, że kontrola wykonywanych przez pracowników projektów jest ważna, ale równie istotne jest znalezienie sposobu, jak być blisko pracownika, pomimo niemożności spotkania się „na żywo”. Ważne okazało się zrozumienie motywacji pracowników, ich obaw, niepokojów. To wymagało poświęcania jeszcze więcej czasu na rozmowę, na reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Wsparcie tego typu okazało się skutecznym sposobem na zwiększenie efektywności pracy przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości zespołów. W dzisiejszych czasach, które wiążą się z niepewnością, brakiem stabilizacji i wymagają jeszcze większego wspierania pracowników w kryzysach, warto zwrócić uwagę na istotne kwestie, bez których ciężko wyobrazić sobie współczesny model zarządzania.

Empatyczny lider

O empatii w przywództwie mówi się coraz więcej. W badaniach, dotyczących rynku pracy, takich jak np. raport OLX Praca „Prognozy przyszłości. Know-how 2021”, jest ona wskazywana jako kompetencja przyszłości, m.in. dlatego, że jako jedna z nielicznych, nie może być zastąpiona przez sztuczną inteligencję. Dlatego warto praktykować empatię, chociażby po to, żeby lepiej rozumieć swoje uczucia i emocje pracowników. To wspiera lepszą komunikację, mniej sytuacji konfliktowych, większą świadomość potrzeb i zagrożeń, związanych ze współpracą z innymi członkami zespołu projektowego. Z drugiej strony empatyczne zarządzanie sprawia, że pracownicy są bardziej zmotywowani, mają poczucie misji i sensu wykonywanej pracy a to przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie takich zjawisk jak wypalenie zawodowe i rotacja w organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Według badania “Businessolver, State of Workplace Empathy, Executive Summary 2017-2021” 82% CEO twierdzi, że empatia w organizacji prowadzi do lepszych wyników biznesowych a ponad 90% pracowników, CEO, specjalistów HR, uważa, że dla organizacji ważne jest okazywanie empatii.

Coachingowy styl zarządzania

Jak często radzisz i wskazujesz rozwiązania, zamiast zapytać o to, jak pracownik rozwiązałby daną sytuację? Czy pytasz swojego pracownika czy chciałby usłyszeć Twoją radę? Wolisz delegować zadania czy rozmawiać z pracownikiem o tym, w jakich projektach odnajduje się najlepiej?

Coaching w zarządzaniu opiera się przede wszystkim na zaufaniu do kompetencji pracownika. Ważne jest ukierunkowanie na cele, ważne dla całej firmy, ale jednocześnie danie pracownikowi autonomii w szukaniu drogi do realizacji tych celów. Jednocześnie szef-coach to osoba, która zapewnia pracownikowi swój czas – przestrzeń do rozwoju, do wzmacniania kompetencji. Inspiruje, zadaje pytania otwarte, które pomagają pracownikowi odkrywać najlepsze dla niego sposoby na osiągnięcie założonych wyników. W tym stylu zarządzania ważne jest również zbudowanie relacji z pracownikiem oraz wzajemny szacunek i partnerstwo.

REKLAMA

Jakie są kluczowe cechy coachingowego stylu zarządzania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zadawanie pytań otwartych – uruchamia kreatywność, potencjał, daje szansę na szukanie wniosków i generowanie rozwiązań.
  • Słuchanie – stosowanie parafrazy, powtórzeń, upewnianie się, że nie interpretujemy wypowiedzi na swój sposób, nie filtrujemy jej przez własne doświadczenia, ale staramy się „usłyszeć” naprawdę to, co mówiący chce powiedzieć.
  • Partnerstwo w relacji, wzajemny szacunek i zaufanie.
  • Obserwacja, bez oceny, dawanie szansy na samodzielne wyciąganie wniosków przez pracownika.

Coachingowy styl zarządzania podnosi zaangażowanie pracowników, ponieważ buduje w nich odpowiedzialność za powierzone zadania a jednocześnie wspiera rozwój w organizacji i satysfakcję z osiąganych celów.

Zarządzanie poprzez mocne strony

W wielu organizacjach wciąż myśli się o rozwoju jako naprawianiu słabości, wyrównywaniu niedoborów kompetencyjnych do pewnego schematu, istotnego dla danej roli. Takie podejście kojarzy się z walką, z przekraczaniem własnych granic. Nawet jeśli pracownik wyrówna w ten sposób swoje „braki” to jest ryzyko, że wciąż nie będzie wystarczająco zaangażowany w wykonywaną przez siebie pracę. Nie będzie miał poczucia sensu, szczęścia, „flow” w trakcie wykonywanych zadań. Oczywiście, można założyć, że pracodawca nie musi interesować się dobrym samopoczuciem pracownika, ale może jednak warto?  Badanie „Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019”, przeprowadzone przez HRM Institute i AmRest, pokazało, że prawie 100% ankietowanych twierdzi, że radość w pracy jest dla nich bardzo ważna. Większość z ankietowanych wyraziła również gotowość do opuszczenia obecnego pracodawcy w momencie, w którym przestaliby czuć się szczęśliwi w obecnym miejscu zatrudnienia.

Ponad 30-letnie badania Instytutu Gallupa pokazują, że menedżerowie odpowiadają za 70% zaangażowania pracowników. 67% osób, które zgadzają się, że szef skupia się na mocnych stronach, twierdzi, że jest zaangażowanych. Stworzony przez Instytut kwestionariusz Clifton StrengthsFinder, mierzy indywidualny układ 34 talentów, rozumianych jako „naturalne, wrodzone wzorce myślenia, czucia i reagowania”. Każdy z nas posiada swoje top 5 talentów, w które warto inwestować, rozwijać je, żeby stały się naszymi mocnymi stronami.

Ważne, by menedżer wiedział, co wspiera pracownika w danej roli zawodowej, a z czym warto pracować. Zarządzanie przez mocne strony to maksymalizacja korzyści wynikających z naturalnych predyspozycji.
Jak menedżer może poznać talenty osoby, z którą pracuje? Pomocny jest tzw. test Gallupa, ale tak naprawdę najważniejsza jest relacja, dobre poznanie swojego pracownika, jak również wspieranie go w rozwijaniu samoświadomości, związanej z tym, w czym jest dobry, co sprawia mu satysfakcję, daje radość i chęć do pracy.

Docenianie

BadanieIndeks Doceniania” z 2019 r., przeprowadzone przez Preeshare, we współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i EB Institute, wykazało, że ankietowanii, którzy czują się doceniani, są znacznie bardziej zadowoleni ze swojej pracy. Docenianie i zauważanie wysiłków pracowników sprawia, że mają oni więcej energii do działania (61% vs 23% badanych, którzy nie czują się doceniani), poczucie sensu w pracy (70% vs 44%), więcej satysfakcji z wykonywanych zadań (73% vs 32%), a także ma wpływ na poczucie szczęścia w pracy (70% vs 16%). Co ważne, 98% badanych chciałoby otrzymać informację, co konkretnie zrobili dobrze. Dlatego warto pamiętać o ćwiczeniu konstruktywnej informacji zwrotnej. Dobrze przekazany feedback może być cennym narzędziem we wzmacnianiu zaangażowania i efektywności pracowników.

Natalia Gozdowska, Business Development Director, Altkom Akademia

Źródła:

https://www.altkomakademia.pl/empatia-w-biznesie/

https://praca.olx.pl/raporty-i-analizy

https://www.businessolver.com/resources/state-of-workplace-empathy

www.gallup.com

www.funatwork.pl

www.indeksdoceniania.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA