REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?
Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?

REKLAMA

REKLAMA

Czasy pandemii i konieczność wdrożenia pracy hybrydowej w organizacjach spowodowały przedefiniowanie priorytetów, związanych z zarządzaniem pracownikami. Dotychczas kluczowe były takie działania jak m.in. skuteczne delegowanie, monitorowanie i egzekwowanie realizacji zadań. Pandemia i praca w zespołach rozproszonych pokazały, że kontrola wykonywanych przez pracowników projektów jest ważna, ale równie istotne jest znalezienie sposobu, jak być blisko pracownika, pomimo niemożności spotkania się „na żywo”. Ważne okazało się zrozumienie motywacji pracowników, ich obaw, niepokojów. To wymagało poświęcania jeszcze więcej czasu na rozmowę, na reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Wsparcie tego typu okazało się skutecznym sposobem na zwiększenie efektywności pracy przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości zespołów. W dzisiejszych czasach, które wiążą się z niepewnością, brakiem stabilizacji i wymagają jeszcze większego wspierania pracowników w kryzysach, warto zwrócić uwagę na istotne kwestie, bez których ciężko wyobrazić sobie współczesny model zarządzania.

Empatyczny lider

REKLAMA

O empatii w przywództwie mówi się coraz więcej. W badaniach, dotyczących rynku pracy, takich jak np. raport OLX Praca „Prognozy przyszłości. Know-how 2021”, jest ona wskazywana jako kompetencja przyszłości, m.in. dlatego, że jako jedna z nielicznych, nie może być zastąpiona przez sztuczną inteligencję. Dlatego warto praktykować empatię, chociażby po to, żeby lepiej rozumieć swoje uczucia i emocje pracowników. To wspiera lepszą komunikację, mniej sytuacji konfliktowych, większą świadomość potrzeb i zagrożeń, związanych ze współpracą z innymi członkami zespołu projektowego. Z drugiej strony empatyczne zarządzanie sprawia, że pracownicy są bardziej zmotywowani, mają poczucie misji i sensu wykonywanej pracy a to przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie takich zjawisk jak wypalenie zawodowe i rotacja w organizacji.

REKLAMA

Według badania “Businessolver, State of Workplace Empathy, Executive Summary 2017-2021” 82% CEO twierdzi, że empatia w organizacji prowadzi do lepszych wyników biznesowych a ponad 90% pracowników, CEO, specjalistów HR, uważa, że dla organizacji ważne jest okazywanie empatii.

Coachingowy styl zarządzania

Jak często radzisz i wskazujesz rozwiązania, zamiast zapytać o to, jak pracownik rozwiązałby daną sytuację? Czy pytasz swojego pracownika czy chciałby usłyszeć Twoją radę? Wolisz delegować zadania czy rozmawiać z pracownikiem o tym, w jakich projektach odnajduje się najlepiej?

Coaching w zarządzaniu opiera się przede wszystkim na zaufaniu do kompetencji pracownika. Ważne jest ukierunkowanie na cele, ważne dla całej firmy, ale jednocześnie danie pracownikowi autonomii w szukaniu drogi do realizacji tych celów. Jednocześnie szef-coach to osoba, która zapewnia pracownikowi swój czas – przestrzeń do rozwoju, do wzmacniania kompetencji. Inspiruje, zadaje pytania otwarte, które pomagają pracownikowi odkrywać najlepsze dla niego sposoby na osiągnięcie założonych wyników. W tym stylu zarządzania ważne jest również zbudowanie relacji z pracownikiem oraz wzajemny szacunek i partnerstwo.

Jakie są kluczowe cechy coachingowego stylu zarządzania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zadawanie pytań otwartych – uruchamia kreatywność, potencjał, daje szansę na szukanie wniosków i generowanie rozwiązań.
  • Słuchanie – stosowanie parafrazy, powtórzeń, upewnianie się, że nie interpretujemy wypowiedzi na swój sposób, nie filtrujemy jej przez własne doświadczenia, ale staramy się „usłyszeć” naprawdę to, co mówiący chce powiedzieć.
  • Partnerstwo w relacji, wzajemny szacunek i zaufanie.
  • Obserwacja, bez oceny, dawanie szansy na samodzielne wyciąganie wniosków przez pracownika.

Coachingowy styl zarządzania podnosi zaangażowanie pracowników, ponieważ buduje w nich odpowiedzialność za powierzone zadania a jednocześnie wspiera rozwój w organizacji i satysfakcję z osiąganych celów.

Zarządzanie poprzez mocne strony

REKLAMA

W wielu organizacjach wciąż myśli się o rozwoju jako naprawianiu słabości, wyrównywaniu niedoborów kompetencyjnych do pewnego schematu, istotnego dla danej roli. Takie podejście kojarzy się z walką, z przekraczaniem własnych granic. Nawet jeśli pracownik wyrówna w ten sposób swoje „braki” to jest ryzyko, że wciąż nie będzie wystarczająco zaangażowany w wykonywaną przez siebie pracę. Nie będzie miał poczucia sensu, szczęścia, „flow” w trakcie wykonywanych zadań. Oczywiście, można założyć, że pracodawca nie musi interesować się dobrym samopoczuciem pracownika, ale może jednak warto?  Badanie „Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019”, przeprowadzone przez HRM Institute i AmRest, pokazało, że prawie 100% ankietowanych twierdzi, że radość w pracy jest dla nich bardzo ważna. Większość z ankietowanych wyraziła również gotowość do opuszczenia obecnego pracodawcy w momencie, w którym przestaliby czuć się szczęśliwi w obecnym miejscu zatrudnienia.

Ponad 30-letnie badania Instytutu Gallupa pokazują, że menedżerowie odpowiadają za 70% zaangażowania pracowników. 67% osób, które zgadzają się, że szef skupia się na mocnych stronach, twierdzi, że jest zaangażowanych. Stworzony przez Instytut kwestionariusz Clifton StrengthsFinder, mierzy indywidualny układ 34 talentów, rozumianych jako „naturalne, wrodzone wzorce myślenia, czucia i reagowania”. Każdy z nas posiada swoje top 5 talentów, w które warto inwestować, rozwijać je, żeby stały się naszymi mocnymi stronami.

Ważne, by menedżer wiedział, co wspiera pracownika w danej roli zawodowej, a z czym warto pracować. Zarządzanie przez mocne strony to maksymalizacja korzyści wynikających z naturalnych predyspozycji.
Jak menedżer może poznać talenty osoby, z którą pracuje? Pomocny jest tzw. test Gallupa, ale tak naprawdę najważniejsza jest relacja, dobre poznanie swojego pracownika, jak również wspieranie go w rozwijaniu samoświadomości, związanej z tym, w czym jest dobry, co sprawia mu satysfakcję, daje radość i chęć do pracy.

Docenianie

BadanieIndeks Doceniania” z 2019 r., przeprowadzone przez Preeshare, we współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i EB Institute, wykazało, że ankietowanii, którzy czują się doceniani, są znacznie bardziej zadowoleni ze swojej pracy. Docenianie i zauważanie wysiłków pracowników sprawia, że mają oni więcej energii do działania (61% vs 23% badanych, którzy nie czują się doceniani), poczucie sensu w pracy (70% vs 44%), więcej satysfakcji z wykonywanych zadań (73% vs 32%), a także ma wpływ na poczucie szczęścia w pracy (70% vs 16%). Co ważne, 98% badanych chciałoby otrzymać informację, co konkretnie zrobili dobrze. Dlatego warto pamiętać o ćwiczeniu konstruktywnej informacji zwrotnej. Dobrze przekazany feedback może być cennym narzędziem we wzmacnianiu zaangażowania i efektywności pracowników.

Natalia Gozdowska, Business Development Director, Altkom Akademia

Źródła:

https://www.altkomakademia.pl/empatia-w-biznesie/

https://praca.olx.pl/raporty-i-analizy

https://www.businessolver.com/resources/state-of-workplace-empathy

www.gallup.com

www.funatwork.pl

www.indeksdoceniania.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA