REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?

Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?
Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?

REKLAMA

REKLAMA

Czasy pandemii i konieczność wdrożenia pracy hybrydowej w organizacjach spowodowały przedefiniowanie priorytetów, związanych z zarządzaniem pracownikami. Dotychczas kluczowe były takie działania jak m.in. skuteczne delegowanie, monitorowanie i egzekwowanie realizacji zadań. Pandemia i praca w zespołach rozproszonych pokazały, że kontrola wykonywanych przez pracowników projektów jest ważna, ale równie istotne jest znalezienie sposobu, jak być blisko pracownika, pomimo niemożności spotkania się „na żywo”. Ważne okazało się zrozumienie motywacji pracowników, ich obaw, niepokojów. To wymagało poświęcania jeszcze więcej czasu na rozmowę, na reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Wsparcie tego typu okazało się skutecznym sposobem na zwiększenie efektywności pracy przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości zespołów. W dzisiejszych czasach, które wiążą się z niepewnością, brakiem stabilizacji i wymagają jeszcze większego wspierania pracowników w kryzysach, warto zwrócić uwagę na istotne kwestie, bez których ciężko wyobrazić sobie współczesny model zarządzania.

Empatyczny lider

REKLAMA

O empatii w przywództwie mówi się coraz więcej. W badaniach, dotyczących rynku pracy, takich jak np. raport OLX Praca „Prognozy przyszłości. Know-how 2021”, jest ona wskazywana jako kompetencja przyszłości, m.in. dlatego, że jako jedna z nielicznych, nie może być zastąpiona przez sztuczną inteligencję. Dlatego warto praktykować empatię, chociażby po to, żeby lepiej rozumieć swoje uczucia i emocje pracowników. To wspiera lepszą komunikację, mniej sytuacji konfliktowych, większą świadomość potrzeb i zagrożeń, związanych ze współpracą z innymi członkami zespołu projektowego. Z drugiej strony empatyczne zarządzanie sprawia, że pracownicy są bardziej zmotywowani, mają poczucie misji i sensu wykonywanej pracy a to przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie takich zjawisk jak wypalenie zawodowe i rotacja w organizacji.

REKLAMA

Według badania “Businessolver, State of Workplace Empathy, Executive Summary 2017-2021” 82% CEO twierdzi, że empatia w organizacji prowadzi do lepszych wyników biznesowych a ponad 90% pracowników, CEO, specjalistów HR, uważa, że dla organizacji ważne jest okazywanie empatii.

Coachingowy styl zarządzania

Jak często radzisz i wskazujesz rozwiązania, zamiast zapytać o to, jak pracownik rozwiązałby daną sytuację? Czy pytasz swojego pracownika czy chciałby usłyszeć Twoją radę? Wolisz delegować zadania czy rozmawiać z pracownikiem o tym, w jakich projektach odnajduje się najlepiej?

Coaching w zarządzaniu opiera się przede wszystkim na zaufaniu do kompetencji pracownika. Ważne jest ukierunkowanie na cele, ważne dla całej firmy, ale jednocześnie danie pracownikowi autonomii w szukaniu drogi do realizacji tych celów. Jednocześnie szef-coach to osoba, która zapewnia pracownikowi swój czas – przestrzeń do rozwoju, do wzmacniania kompetencji. Inspiruje, zadaje pytania otwarte, które pomagają pracownikowi odkrywać najlepsze dla niego sposoby na osiągnięcie założonych wyników. W tym stylu zarządzania ważne jest również zbudowanie relacji z pracownikiem oraz wzajemny szacunek i partnerstwo.

Jakie są kluczowe cechy coachingowego stylu zarządzania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zadawanie pytań otwartych – uruchamia kreatywność, potencjał, daje szansę na szukanie wniosków i generowanie rozwiązań.
  • Słuchanie – stosowanie parafrazy, powtórzeń, upewnianie się, że nie interpretujemy wypowiedzi na swój sposób, nie filtrujemy jej przez własne doświadczenia, ale staramy się „usłyszeć” naprawdę to, co mówiący chce powiedzieć.
  • Partnerstwo w relacji, wzajemny szacunek i zaufanie.
  • Obserwacja, bez oceny, dawanie szansy na samodzielne wyciąganie wniosków przez pracownika.

Coachingowy styl zarządzania podnosi zaangażowanie pracowników, ponieważ buduje w nich odpowiedzialność za powierzone zadania a jednocześnie wspiera rozwój w organizacji i satysfakcję z osiąganych celów.

Zarządzanie poprzez mocne strony

REKLAMA

W wielu organizacjach wciąż myśli się o rozwoju jako naprawianiu słabości, wyrównywaniu niedoborów kompetencyjnych do pewnego schematu, istotnego dla danej roli. Takie podejście kojarzy się z walką, z przekraczaniem własnych granic. Nawet jeśli pracownik wyrówna w ten sposób swoje „braki” to jest ryzyko, że wciąż nie będzie wystarczająco zaangażowany w wykonywaną przez siebie pracę. Nie będzie miał poczucia sensu, szczęścia, „flow” w trakcie wykonywanych zadań. Oczywiście, można założyć, że pracodawca nie musi interesować się dobrym samopoczuciem pracownika, ale może jednak warto?  Badanie „Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019”, przeprowadzone przez HRM Institute i AmRest, pokazało, że prawie 100% ankietowanych twierdzi, że radość w pracy jest dla nich bardzo ważna. Większość z ankietowanych wyraziła również gotowość do opuszczenia obecnego pracodawcy w momencie, w którym przestaliby czuć się szczęśliwi w obecnym miejscu zatrudnienia.

Ponad 30-letnie badania Instytutu Gallupa pokazują, że menedżerowie odpowiadają za 70% zaangażowania pracowników. 67% osób, które zgadzają się, że szef skupia się na mocnych stronach, twierdzi, że jest zaangażowanych. Stworzony przez Instytut kwestionariusz Clifton StrengthsFinder, mierzy indywidualny układ 34 talentów, rozumianych jako „naturalne, wrodzone wzorce myślenia, czucia i reagowania”. Każdy z nas posiada swoje top 5 talentów, w które warto inwestować, rozwijać je, żeby stały się naszymi mocnymi stronami.

Ważne, by menedżer wiedział, co wspiera pracownika w danej roli zawodowej, a z czym warto pracować. Zarządzanie przez mocne strony to maksymalizacja korzyści wynikających z naturalnych predyspozycji.
Jak menedżer może poznać talenty osoby, z którą pracuje? Pomocny jest tzw. test Gallupa, ale tak naprawdę najważniejsza jest relacja, dobre poznanie swojego pracownika, jak również wspieranie go w rozwijaniu samoświadomości, związanej z tym, w czym jest dobry, co sprawia mu satysfakcję, daje radość i chęć do pracy.

Docenianie

BadanieIndeks Doceniania” z 2019 r., przeprowadzone przez Preeshare, we współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i EB Institute, wykazało, że ankietowanii, którzy czują się doceniani, są znacznie bardziej zadowoleni ze swojej pracy. Docenianie i zauważanie wysiłków pracowników sprawia, że mają oni więcej energii do działania (61% vs 23% badanych, którzy nie czują się doceniani), poczucie sensu w pracy (70% vs 44%), więcej satysfakcji z wykonywanych zadań (73% vs 32%), a także ma wpływ na poczucie szczęścia w pracy (70% vs 16%). Co ważne, 98% badanych chciałoby otrzymać informację, co konkretnie zrobili dobrze. Dlatego warto pamiętać o ćwiczeniu konstruktywnej informacji zwrotnej. Dobrze przekazany feedback może być cennym narzędziem we wzmacnianiu zaangażowania i efektywności pracowników.

Natalia Gozdowska, Business Development Director, Altkom Akademia

Źródła:

https://www.altkomakademia.pl/empatia-w-biznesie/

https://praca.olx.pl/raporty-i-analizy

https://www.businessolver.com/resources/state-of-workplace-empathy

www.gallup.com

www.funatwork.pl

www.indeksdoceniania.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA