REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?

Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?
Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?

REKLAMA

REKLAMA

Czasy pandemii i konieczność wdrożenia pracy hybrydowej w organizacjach spowodowały przedefiniowanie priorytetów, związanych z zarządzaniem pracownikami. Dotychczas kluczowe były takie działania jak m.in. skuteczne delegowanie, monitorowanie i egzekwowanie realizacji zadań. Pandemia i praca w zespołach rozproszonych pokazały, że kontrola wykonywanych przez pracowników projektów jest ważna, ale równie istotne jest znalezienie sposobu, jak być blisko pracownika, pomimo niemożności spotkania się „na żywo”. Ważne okazało się zrozumienie motywacji pracowników, ich obaw, niepokojów. To wymagało poświęcania jeszcze więcej czasu na rozmowę, na reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Wsparcie tego typu okazało się skutecznym sposobem na zwiększenie efektywności pracy przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości zespołów. W dzisiejszych czasach, które wiążą się z niepewnością, brakiem stabilizacji i wymagają jeszcze większego wspierania pracowników w kryzysach, warto zwrócić uwagę na istotne kwestie, bez których ciężko wyobrazić sobie współczesny model zarządzania.

Empatyczny lider

REKLAMA

O empatii w przywództwie mówi się coraz więcej. W badaniach, dotyczących rynku pracy, takich jak np. raport OLX Praca „Prognozy przyszłości. Know-how 2021”, jest ona wskazywana jako kompetencja przyszłości, m.in. dlatego, że jako jedna z nielicznych, nie może być zastąpiona przez sztuczną inteligencję. Dlatego warto praktykować empatię, chociażby po to, żeby lepiej rozumieć swoje uczucia i emocje pracowników. To wspiera lepszą komunikację, mniej sytuacji konfliktowych, większą świadomość potrzeb i zagrożeń, związanych ze współpracą z innymi członkami zespołu projektowego. Z drugiej strony empatyczne zarządzanie sprawia, że pracownicy są bardziej zmotywowani, mają poczucie misji i sensu wykonywanej pracy a to przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie takich zjawisk jak wypalenie zawodowe i rotacja w organizacji.

REKLAMA

Według badania “Businessolver, State of Workplace Empathy, Executive Summary 2017-2021” 82% CEO twierdzi, że empatia w organizacji prowadzi do lepszych wyników biznesowych a ponad 90% pracowników, CEO, specjalistów HR, uważa, że dla organizacji ważne jest okazywanie empatii.

Coachingowy styl zarządzania

Jak często radzisz i wskazujesz rozwiązania, zamiast zapytać o to, jak pracownik rozwiązałby daną sytuację? Czy pytasz swojego pracownika czy chciałby usłyszeć Twoją radę? Wolisz delegować zadania czy rozmawiać z pracownikiem o tym, w jakich projektach odnajduje się najlepiej?

Coaching w zarządzaniu opiera się przede wszystkim na zaufaniu do kompetencji pracownika. Ważne jest ukierunkowanie na cele, ważne dla całej firmy, ale jednocześnie danie pracownikowi autonomii w szukaniu drogi do realizacji tych celów. Jednocześnie szef-coach to osoba, która zapewnia pracownikowi swój czas – przestrzeń do rozwoju, do wzmacniania kompetencji. Inspiruje, zadaje pytania otwarte, które pomagają pracownikowi odkrywać najlepsze dla niego sposoby na osiągnięcie założonych wyników. W tym stylu zarządzania ważne jest również zbudowanie relacji z pracownikiem oraz wzajemny szacunek i partnerstwo.

Jakie są kluczowe cechy coachingowego stylu zarządzania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zadawanie pytań otwartych – uruchamia kreatywność, potencjał, daje szansę na szukanie wniosków i generowanie rozwiązań.
  • Słuchanie – stosowanie parafrazy, powtórzeń, upewnianie się, że nie interpretujemy wypowiedzi na swój sposób, nie filtrujemy jej przez własne doświadczenia, ale staramy się „usłyszeć” naprawdę to, co mówiący chce powiedzieć.
  • Partnerstwo w relacji, wzajemny szacunek i zaufanie.
  • Obserwacja, bez oceny, dawanie szansy na samodzielne wyciąganie wniosków przez pracownika.

Coachingowy styl zarządzania podnosi zaangażowanie pracowników, ponieważ buduje w nich odpowiedzialność za powierzone zadania a jednocześnie wspiera rozwój w organizacji i satysfakcję z osiąganych celów.

Zarządzanie poprzez mocne strony

REKLAMA

W wielu organizacjach wciąż myśli się o rozwoju jako naprawianiu słabości, wyrównywaniu niedoborów kompetencyjnych do pewnego schematu, istotnego dla danej roli. Takie podejście kojarzy się z walką, z przekraczaniem własnych granic. Nawet jeśli pracownik wyrówna w ten sposób swoje „braki” to jest ryzyko, że wciąż nie będzie wystarczająco zaangażowany w wykonywaną przez siebie pracę. Nie będzie miał poczucia sensu, szczęścia, „flow” w trakcie wykonywanych zadań. Oczywiście, można założyć, że pracodawca nie musi interesować się dobrym samopoczuciem pracownika, ale może jednak warto?  Badanie „Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019”, przeprowadzone przez HRM Institute i AmRest, pokazało, że prawie 100% ankietowanych twierdzi, że radość w pracy jest dla nich bardzo ważna. Większość z ankietowanych wyraziła również gotowość do opuszczenia obecnego pracodawcy w momencie, w którym przestaliby czuć się szczęśliwi w obecnym miejscu zatrudnienia.

Ponad 30-letnie badania Instytutu Gallupa pokazują, że menedżerowie odpowiadają za 70% zaangażowania pracowników. 67% osób, które zgadzają się, że szef skupia się na mocnych stronach, twierdzi, że jest zaangażowanych. Stworzony przez Instytut kwestionariusz Clifton StrengthsFinder, mierzy indywidualny układ 34 talentów, rozumianych jako „naturalne, wrodzone wzorce myślenia, czucia i reagowania”. Każdy z nas posiada swoje top 5 talentów, w które warto inwestować, rozwijać je, żeby stały się naszymi mocnymi stronami.

Ważne, by menedżer wiedział, co wspiera pracownika w danej roli zawodowej, a z czym warto pracować. Zarządzanie przez mocne strony to maksymalizacja korzyści wynikających z naturalnych predyspozycji.
Jak menedżer może poznać talenty osoby, z którą pracuje? Pomocny jest tzw. test Gallupa, ale tak naprawdę najważniejsza jest relacja, dobre poznanie swojego pracownika, jak również wspieranie go w rozwijaniu samoświadomości, związanej z tym, w czym jest dobry, co sprawia mu satysfakcję, daje radość i chęć do pracy.

Docenianie

BadanieIndeks Doceniania” z 2019 r., przeprowadzone przez Preeshare, we współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i EB Institute, wykazało, że ankietowanii, którzy czują się doceniani, są znacznie bardziej zadowoleni ze swojej pracy. Docenianie i zauważanie wysiłków pracowników sprawia, że mają oni więcej energii do działania (61% vs 23% badanych, którzy nie czują się doceniani), poczucie sensu w pracy (70% vs 44%), więcej satysfakcji z wykonywanych zadań (73% vs 32%), a także ma wpływ na poczucie szczęścia w pracy (70% vs 16%). Co ważne, 98% badanych chciałoby otrzymać informację, co konkretnie zrobili dobrze. Dlatego warto pamiętać o ćwiczeniu konstruktywnej informacji zwrotnej. Dobrze przekazany feedback może być cennym narzędziem we wzmacnianiu zaangażowania i efektywności pracowników.

Natalia Gozdowska, Business Development Director, Altkom Akademia

Źródła:

https://www.altkomakademia.pl/empatia-w-biznesie/

https://praca.olx.pl/raporty-i-analizy

https://www.businessolver.com/resources/state-of-workplace-empathy

www.gallup.com

www.funatwork.pl

www.indeksdoceniania.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA