REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca będzie miał lepiej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców ingeruje w kilkadziesiąt innych ustaw. Zastępuje zaświadczenia oświadczeniami i umożliwia naturalne przekształcanie działalności gospodarczej osób fizycznych oraz spółdzielni pracy w podmioty prawa handlowego.
Zasadniczą zmianą jest pozbawienie urzędników administracji publicznej prawa do żądania od obywatela i przedsiębiorcy pisemnych potwierdzeń faktów, które są im znane i dostępne z urzędu lub możliwe do ustalenia na podstawie posiadanych przez urząd ewidencji, rejestrów lub innych danych oraz rejestrów publicznych posiadanych przez inne instytucje państwowe, lub też drogą elektronicznej wymiany informacji z innym podmiotem publicznym. Zmienia to nie tylko sposób pracy organów władzy publicznej, ale przede wszystkim podkreśla jej usługową rolę we współczesnym społeczeństwie. Kultura oświadczeń zamiast zaświadczeń to coś więcej niż tylko eliminacja papierowych kwitów – to zmiana mentalności w relacji państwo-obywatel i państwo-przedsiębiorca.

– Dotychczas, brak oddzielnej osobowości prawnej, powodował, że działalność gospodarcza osoby fizycznej uznawana była powszechnie – i niesłusznie – za gorszy rodzaj aktywności biznesowej i „ślepą uliczkę rozwoju gospodarczego”. Wkroczenie na kapitałową drogę rozwoju podmiotu wymagało wniesienia aportu do uprzednio zawiązywanego wehikułu w postaci szkieletowej spółki podlegającej pod rygory Kodeksu spółek handlowych. Taka sztuczna metoda przekształcenia była zbyt często wykorzystywana przez służby skarbowe jako okazja do doszukiwania się nieprawidłowości podatkowych w procesie wnoszenia aportu.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie możliwości przekształcenia z mocy ustawy usuwa zagrożenia towarzyszące dotychczas temu procesowi, takie jak: brak sukcesji uniwersalnej i podatkowej, konieczność aneksowania – na potencjalnie mniej korzystnych warunkach – umów handlowych, transfer pracowników drogą wypowiedzenia dotychczasowych umów o pracę, wreszcie zagrożenia podatkowe i kwestie skuteczności wnoszenia aportu – mówi Wojciech Warski, przewodniczący Konwentu BCC.

Polecamy: Jak mała firma może pozyskać kapitał na rynku NewConnect?

Warto podkreślić, że nie zdarzyło się dotychczas, by jedna ustawa ingerowała w materię blisko stu innych ustaw. To rzeczywiste odbiurokratyzowanie prawa dokonane w Komisji „Przyjazne Państwo” jest witane z satysfakcją przez przedsiębiorców. Wyrażamy jednak życzenie by, przygotowywana w Ministerstwie Gospodarki ustawa o ograniczaniu obowiązków informacyjnych przedsiębiorców, była szybką kontynuacją obecnie uchwalonej ustawy.

REKLAMA

Odbiurokratyzowanie prawa – poprzez odświeżanie ustawy – powinno być działaniem permanentnym, dokonywanym nie rzadziej niż raz na dwa lata, jako systematyczny wysiłek czyszczący złe prawo oraz wadliwie funkcjonujące ustawy i rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: BCC

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA