Konkursy SMS atakują
REKLAMA
REKLAMA
Okazuję się, że wiele firm prowadzących konkursy SMS stosuje nieuczciwe praktyki wobec uczestników. Po wielu skargach płynących ze strony konsumentów Urząd Ochrony Praw i Konsumenta przeprowadził, wraz z początkiem listopada br., postępowania przeciwko ośmiu firmom prowadzącym różnego rodzaju loterie i konkursy.
REKLAMA
Głównymi zarzutami było wprowadzanie w błąd konsumenta (wysyłanie wiadomości o przyznanej bądź czekającej nagrodzie), brak dostępu do regulaminu oraz niejasna cena za wysłanie wiadomości.
UOKiK tym samym uznał, że sugerowanie wygranej jest praktyką nieuczciwą podobnie jak stwierdzenie, że konsument nagrodę otrzyma po wysłaniu jednego SMS, kiedy okazuje się, że takich wiadomości trzeba wysłać znacznie więcej.
Nieuczciwe praktyki dotyczą nie tylko konkursów, lecz również testów na stronach internetowych. Po ich rozwiązaniu wynik można poznać po wysłaniu wiadomości SMS, który jest w tym wypadku zapłatą za skorzystanie z usługi. Na tej zasadzie działa wiele stron m. in. równego rodzaju testy IQ czy wspomniana strona dotycząca daty śmierci.
Polecamy: Jak chronić konsumentów
REKLAMA
Każdy konsument mający wątpliwości dotyczące tego typu konkursów może zgłosić się rzecznika konsumenta. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym pozwala na wytoczenie procesu przez konsumenta w indywidualnych sporach z właścicielem firmy. W takim wypadku to przedsiębiorąca musi udowodnić przed sądem, że nie stosował nieuczciwych praktyk.
Każdy również na własną rękę może sprawdzić koszt SMS. Wystarczy przyjrzeć się numerowi, na który mamy wysłać wiadomość. I tak jeśli numer zaczyna się na 7 to jego cena równa się drugiej cyfrze np. koszt wysłania SMS pod numer 7899 to osiem złotych + VAT. Jeśli natomiast numer zaczyna się na cyfrę 9 to koszt równa się dwóm kolejnym cyfrom tj. SMS wysłany pod numer 9357 kosztuje nas trzydzieści osiem złotych + VAT.
Polecamy: Jakie kompetencje ma Prezes UOKiK
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.