Innowacyjność niedostępna?
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązująca ustawa reguluje zasady przyznawania kredytu technologicznego oraz premii technologicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) oraz umożliwia nadawanie statusu centrum badawczo-rozwojowego (CBR) firmom świadczącym usługi z tego zakresu. Posiadanie statusu CBR uprawnia przedsiębiorców do tworzenia funduszu innowacyjności oraz do częściowego zwolnienia z podatków i opłat lokalnych.
REKLAMA
Z analiz DRG wynika, iż dotychczasowe zasady wypłaty dofinansowania spowodowały obniżenie zainteresowania przedsiębiorców kredytem technologicznym. Od uruchomienia programu (lipiec 2009 r.) zaledwie 30 przedsiębiorców złożyło wnioski o udzielenie premii technologicznej na łączną kwotę około 30 mln zł, stanowiących jedynie 15 proc. środków przewidzianych w II półroczu 2009 r.
Polecamy: Jak nastroje przedsiębiorców wpływają na rynek
Projekt nowelizacji ustawy wprowadza:
- uniezależnienie wypłaty premii technologicznej od wielkości sprzedaży towarów lub usług powstałych w wyniku inwestycji technologicznej;
- prawo do posługiwania się nazwą promocyjną „Centrum Badawczo-Rozwojowe” dla przedsiębiorców spełniających warunki uprawniające do uzyskania statusu CBR;
- możliwość korzystania z ulg podatkowych przewidzianych dotychczas dla CBR wszystkim przedsiębiorcom, spełniającym określone w projekcie warunki,;
- ulgę podatkową w wysokości do 20 proc. przychodów netto, umożliwiającą odpisywanie wydatków na prowadzenie badań rozwojowych oraz uzyskiwania patentu na wynalazek.
Proponowane zmiany mają na celu zachęcenie przedsiębiorców do zwiększania nakładów na prowadzenie badań i prac rozwojowych. Ulga podatkowa spowoduje dodatkowo, że wydatki na prowadzenie B+R będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, a jednocześnie będą pomniejszać podstawę opodatkowania, obniżając tym samym zobowiązania z tytułu podatku dochodowego.
Źródło: MG
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA