REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej ofert na rynku mieszkaniowym

Halina Kochalska
Analityk Gold Finance

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku mieszkaniowym umiarkowane ożywienie. Deweloperzy oddają o wiele mniej mieszkań niż przed rokiem, ale rozpoczynają coraz więcej nowych inwestycji.

Dane GUS na temat budownictwa mieszkaniowego potwierdziły w kwietniu br. wcześniej już zaobserwowaną tendencję. Na dodatek powoli poprawiają się statystyki wydanych pozwoleń na budowę.

REKLAMA

REKLAMA

Klienci szukający mieszkania nie mają powodów do obaw – uważa Marcin Gołębiowski, wiceprezes redNet Consulting, firmy monitorującej rynek nieruchomości. Lokale oddane, czyli gotowe, w zdecydowanej większości zostały sprzedane. Warto więc zwracać uwagę na rozpoczynane budowy, a tych przybywa – dodaje Gołębiowski.
Od stycznia do kwietnia tego roku rozpoczęto w Polsce budowę 47, 646 tys. mieszkań.

To o blisko 23 proc. więcej niż przed rokiem. W tym czasie do użytku oddano 43 703 mieszkania, czyli o blisko jedną piątą mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku – wynika z danych GUS. Jak na tym tle wypadli deweloperzy? Rozpoczęli budowę niemal 18,9 tys. mieszkań, czyli aż o 67 proc. więcej niż rok temu, a do użytku oddali tylko 17,3 tys. mieszkań, o prawie jedną trzecią mniej niż w 2009 r.

Choć wydawałoby się, że koniunktura sprzyja staraniom o pozwolenia na budowę, tych wciąż jest mniej niż w trudnym 2009 r. Na całym rynku w ciągu czterech miesięcy inwestorzy wystarali się o pozwolenia na 51,6 tys. mieszkań. To o 12 proc. mniej niż przed rokiem. 

Polecamy: Rynek nieruchomości Wieszjak.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W gronie deweloperów liczba ta spadła w ciągu roku o ponad 13 proc. do 19,1 tys. Widać jednak pewną poprawę w stosunku do sytuacji z I kwartału, gdy spadek na rynku przekraczał 19 proc., a w gronie deweloperów wynosił ponad 30 proc. Należy pamiętać, że deweloperzy w czasie kryzysu wstrzymali wiele inwestycji.

Dziś nie muszą zabiegać o nowe pozwolenia, wystarczy, że „wyjmą z zamrażarki” gotowe projekty – mówi wiceprezes redNet Consulting. Większość inwestorów nie rozpoczyna jednak projektów w oryginalnej wersji. Zazwyczaj decydują się na obniżenie ceny i standardu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA