Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Influencerzy a prawo - powstał pierwszy kodeks dobrych praktyk dla działań reklamowych

Ikony aplikacji Facebook i WhatsApp
Ikony aplikacji Facebook i WhatsApp
Konrad Żelazowski
dziennik.pl
W polskich social mediach mamy do czynienia z ogromnym problemem scamu i kryptoreklamy w działaniach promocyjnych influencerów. Działalności twórców coraz mocniej przygląda się UOKiK, który wszczął już pierwsze postępowania wobec paru internetowych gwiazd. Do tej pory praktyki wyznaczał rynek, a nie jasne zasady. Nieznajomość przepisów przestaje być jednak wymówką, bo właśnie powstał pierwszy Kodeks Dobrych Praktyk Dla Influencerów, który jasno wyznacza normy działalności reklamowej w social mediach.

Influencerzy a prawo

Współpraca reklamowa influencerów z markami stała się popularnym sposobem promocji produktów i usług. Dzięki internetowym gwiazdom firmy zyskały nowy kanał i sposób dotarcia do potencjalnych klientów. Jednak nie zawsze taka współpraca odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami, naruszając prawa konsumenta.

Kryptoreklama na celowniku UOKiK

Granica między promocją a obiektywną opinią na temat produktu w przypadku działalności influencerów często jest trudna do wychwycenia, co stwarza ryzyko, że odbiorcy mogą je ze sobą mylić. Właśnie dlatego aktywności influencerów coraz mocniej przygląda się UOKiK. Instytucja już podjęła kroki prawne wobec największych internetowych gwiazd i wskazała na niewłaściwe praktyki, jakie mają miejsce na rynku - jak np. niedostateczne informowanie o tym, że post jest płatną promocją czy ukrywanie tego faktu przed odbiorcami. Można się spodziewać, że to początek zmian w mediach społecznościowych w Polsce i zapowiedź coraz skrupulatniejszego egzekwowania przepisów. O tych regulacjach często nie wiedzą lub nie zdają sobie sprawy sami twórcy, co jest jednym z głównych powodów niewłaściwego informowania o współpracy z firmami i promocji produktów. W  lepszym poznaniu i zrozumieniu regulacji pomóc ma Kodeks Dobrych Praktyk Dla Influencerów, przygotowany przez specjalistów z kancelarii LAWMORE.

Kodeks Dobrych Praktyk Dla Influencerów

Do tej pory na polskim rynku social mediów brakowało źródła informacji o właściwych standardach oznaczania płatnej współpracy przez twórców i zasadach, którymi powinni się kierować we współpracy z firmami czy agencjami. Influencerzy kierowali się tym, co robi reszta rynku, powielając często niewłaściwe praktyki. Kodeks Dobrych Praktyk ma to zmienić.

– Nie da się zaprzeczyć, że twórcy internetowi mają ogromny wpływ na trendy i wybory śledzących ich konsumentów. Odbiorcy darzą ich zaufaniem i czasem bezkrytycznie podchodzą do prezentowanych przez influencera treści. To rodzi dużą odpowiedzialność, nie tylko wizerunkową, ale i prawną. Dostępność źródeł informacji, takich jak Kodeks Dobrych Praktyk Dla Influencerów powoduje, że tłumaczenie się brakiem wiedzy czy świadomości, że dane działania naruszają przepisy staje się już mało wiarygodne i mam nadzieję, że doprowadzi do wykształcenia się zdrowych, powszechnych i przede wszystkim zgodnych z prawem standardów w promowaniu produktów na social mediach – mówi Bartłomiej Serafinowicz, adwokat z LAWMORE.

Mity i fakty na temat promocji w social mediach

Kodeks Dobrych Praktyk Dla Influencerów rozprawia się z wieloma mitami na temat odpowiedzialności twórców za przekaz reklamowy. Jednym z nich jest twierdzenie, że barter to nie reklama. Tymczasem z Kodeksu dowiemy się, że darmowe produkty czy usługi to forma zapłaty, mają one bowiem realną wartość. Barter oznacza więc płatną współpracę. Innym często rozpowszechnianym błędem jest twierdzenie, że aby odpowiadać prawnie za działania reklamowe w social mediach trzeba być przedsiębiorcą. Tymczasem, niezależnie od liczby  followersów, gdy działalnośćinfluencera jest zorganizowana, zarobkowa i wykonywana w sposób ciągły, to jest on odpowiedzialny tak samo jak przedsiębiorca. Nie jest też dopuszczalne tłumaczenie promowania scamu i świadomego wprowadzania w błąd konsumentów formatem, w jakim operują dane social media. Zadaniem influencera jest dostosowanie przekazu reklamowego do nośnika i jego możliwości, w tym wypadku do kanałów, na których umieszcza swoje treści, zwracają uwagę autorzy Kodeksu.

Nie wszystkie przepisy są jednak tak oczywiste. Niewielu twórców zdaje sobie sprawę, że prawo dotyczące reklamy nakłada na nich chociażby obowiązek bycia eko. Influencer nie powinien propagować modelu konsumpcji sprzecznego z zasadami ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, w szczególności zaś nie powinien wykorzystywać obrazu dzikiej przyrody do promowania produktów i usług negatywnie wpływających na środowisko przyrodnicze. I to wymóg ustawowy, nie zaś „tylko” dobra praktyka.

Innym ciekawym przykładem są konkursy. Mogą być one bowiem nimi tylko z nazwy. Czasami wystarczy tylko element losowości dotyczący np. obdarowanych, aby prawnie kwalifikował się jako gra hazardowa.

Hasztagi to za mało

Nie wszystkie starania influencerów, aby spełnić wymogi prawne, mogą być też wystarczające. Doskonałym przykładem są oznaczenia treści promocyjnych czy sponsorowanych. Hasztagi z nazwą marki, podziękowaniami dla danej firmy, czy określeniem „Ad”, „partnerstwo” „collab”, nie są dostateczne. Ale to nie wszystko. Jak zwracają uwagę eksperci LAWMORE, liczy się także to, gdzie znajdzie się dany hashtag czy wskazanie na współpracę. Wytycznych nie będzie spełniał post, gdzie oznaczenie znajdzie się wśród dużego grona innych wskazań – np. gdy hashtag #reklama zostanie schowany wśród dziesiątek innych hastagów. Jak zauważa Aleksandra Maciejewicz, prawniczka LAWMORE specjalizująca się w prawie reklamy, influencer musi tu wziąć pod uwagę naturę social mediów.

– Zazwyczaj treści oglądane na kanałach mediów społecznościowych są odbierane na małych ekranach, często w pośpiechu lub przy nieuważnym scrollowaniu. Umieszczenie oznaczenia o reklamie na końcu bardzo długiego wpisu i w dodatku jeszcze po serii podziękowań za subskrypcje i komentarze, również może być niewystarczające. Takich niuansów jest wiele. Dlatego tym bardziej potrzebne są jasne zasady i opracowania, takie jak Kodeks Dobrych Praktyk, które pozwolą influencerom łatwiej dostosować swoje działania do obowiązujących norm prawnych. Dzięki ich upowszechnieniu zyskają też sami influencerzy. Nie tylko nie będą musieli obawiać się kar, ale i zyskają na wiarygodności u swoich odbiorców – wskazuje ekspertka.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Komplet: Podatki 2022 cz. 1 i cz. 2 (książka + PDF)
Komplet: Podatki 2022 cz. 1 i cz. 2 (książka + PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zmiany na rynku mieszkaniowym w 2022 roku - Polski Ład
    Wsparcie popytu na tańsze mieszkania, podwyżki czynszów najmu i utrzymanie hossy na rynku działek budowlanych – takie mogą być konsekwencje Polskiego Ładu w kontekście rynku mieszkaniowego. Polski Ład z co najmniej kilku powodów – pośrednio i bezpośrednio może wpływać na sytuację na rynku mieszkaniowym. Złożą się na to na przykład efekty zmian w systemie podatkowym i procesie budowlanym. Bezpośrednio rząd postanowił też wpływać na mieszkaniówkę poprzez program kredytów bez wkładu własnego.
    Polski Ład w mieszkaniówce i jego skutki dla rynku nieruchomości
    Wejście w życie z początkiem roku przepisów podatkowych Polskiego Ładu spowodowało powszechne zamieszanie. Nowy porządek prawny ma zrewolucjonizować także krajową mieszkaniówkę. Jakie skutki może przynieść dla rynku nieruchomości? Pytanie, czy per analogiam czeka nas kolejna „dobra zmiana” z chybionym skutkiem, czy może wręcz przeciwnie, już wkrótce proces zaspokajania potrzeb mieszkaniowych Polaków ulegnie radykalnej poprawie.
    Nie widać przecen mieszkań na rynku pierwotnym
    Pierwotny rynek nieruchomości wszedł w nowy rok z wyjątkowo niską ofertą podaży na 6 największych rynkach w Polsce, z wyraźnym spadkiem chęci przyszłego zakupu mieszkań na własne potrzeby, z nieustannie rosnącymi cenami za m2, zwłaszcza na rynku warszawskim oraz rosnącą ich nierównowagą względem dochodów – wynika z konferencji prasowej zorganizowanej przez JLL, jednej z największych międzynarodowych firm doradczych. Mimo to występuje wiele czynników, które przemawiają za dalszych wzrostem cen, a nie ich spadkami.
    Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
    Jeep Compass 4xe: test ujawnił kilka słabości amerykańskiego SUV-a, ale też uwydatnił największą jego zaletę. Jak zatem ocenić tą hybrydę plug-in?
    Praca zdalna bardziej męcząca niż ta w biurze dla 40 proc. pracowników [Raport]
    Praca zdalna z domu - dla 40 proc. pracowników praca zdalna wiąże się z większym zmęczeniem, a 37 proc. narzeka na zachwianą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – to niektóre wnioski z opublikowanego w czwartek raportu CBRE "Praca z domu czy z biura?".
    Nissan Juke Kiiro: Batman by się nie powstydził!
    Nissan Juke Kiiro to efekt współpracy marki i wytwórni Warner Bros. Tym samym grzeczny crossover do miasta trafił do niegrzecznego świata Batamana.
    Dlaczego warto kupić mieszkanie z księgą wieczystą?
    Mieszkanie z księgą wieczystą. Posiadanie, zakup czy sprzedaż nieruchomości nieodłącznie wiąże się z pojęciem księgi wieczystej. Czym ona właściwie jest, co możemy w niej odnaleźć i co daje posiadanie księgi wieczystej dla danej nieruchomości?
    Można pracować inaczej [WYWIAD]
    Można pracować inaczej wywiad czyli rozmowa z Katarzyną i Piotrem Pilipczuk, właścicielami InnerMastering® Institute, o ich autorskiej koncepcji zmiany świadomości menedżerów i sposobu zarządzania organizacją.
    Konflikt w spółce z o.o. - czy zawsze można wyłączyć wspólnika?
    Konflikty destabilizują, a czasem nawet uniemożliwiają działanie spółki. Czy można pozbyć się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością „niewygodnego” wspólnika?
    Rynek mieszkaniowy w Warszawie ze spadkiem sprzedaży mieszkań i kolejnymi wzrostami cen
    Rynek mieszkaniowy w Warszawie jest największy spośród wszystkich miast. Informacje z IV kw. 2021 r. sygnalizują pogorszenie wyników sprzedażowych deweloperów. Od października do grudnia 2021 r. sprzedaż nowych „M” w Warszawie spadła o kolejne 9% kw/kw. Mimo to ceny wzrosły w większości dzielnic stolicy.
    Estoński CIT czy CIT klasyczny - które rozwiązanie wybrać?
    Estoński CIT czy CIT klasyczny? Od 2021 r. obowiązuje w Polsce nowa forma opodatkowania podatkiem dochodowym przedsiębiorstw i innych osób prawnych zwana Estońskim CIT-em. Polski Ład od 2022 roku zmodyfikował tę formę rozliczeń firm z fiskusem, czyniąc ją atrakcyjniejszą, a przede wszystkim bardziej przejrzystą. Spółki, które chciałyby przejść na Estoński CIT powinny się jednak spieszyć – czas mają tylko do 31 stycznia.
    Mało optymistyczne prognozy na 2022 r. dla rynku kredytowego
    Rynek kredytowy w 2021 r. osiągnął imponujący bilans. Historycznie rekordowe wyniki odnotowały kredyty mieszkaniowe. Prognozy BIK-u na 2022 r. są już mniej optymistyczne.
    Drożejący prąd: ładowanie auta elektrycznego nieopłacalne?
    Drożejący prąd: ładowanie auta elektrycznego stanie się mniej opłacalne? Sprawdźmy jak zmienił się koszt ładowania, a jak koszt tankowania.
    Mieszkania 5-pokojowe – ceny za nie idą w miliony
    Mieszkania pięciopokojowe to luksus na który może sobie pozwolić nieliczna część Polaków. Ile trzeba za nie zapłacić?
    Sprzedaż BMW w Polsce. Marka dominuje w segmencie premium
    Sprzedaż BMW w Polsce? Marka postanowiła podsumować wyniki osiągnięte w roku 2021. Wnioski? Marka dominuje w segmencie premium.
    Ogromny wzrost kradzieży pieniędzy z kont Polaków
    W zastraszającym tempie rosną kwoty jakie przestępcom udaje się dokonać kradzieży z kont bankowych. Z najnowszych danych NBP wynika, że w III kw. 2021 r. za pomocą przelewów ukradziono 31,9 mln zł, więcej o 80 proc. r/r. Jak zabezpieczyć swoje konto i jak odzyskać pieniądze, gdy już dojdzie do kradzieży?
    Katarzyna Urbańska: Wśród frankowiczów rośnie świadomość możliwości działania [PODCAST]
    Czy sytuacja frankowiczów w Polsce zmieniła się w ostatnich latach? W jaki sposób tzw. kredyty frankowe trafiły do Polski?
    Volkswagen Amarok 2022: nowy pick-up zachowa silnik V6
    Volkswagen Amarok 2022, czyli Niemcy szykują się do premiery nowego pick-up`a. Co o nim wiadomo? Z pewnością zachowa diesla V6!
    Webinarium: Polski Ład - jak wpływa na funkcjonowanie firm w Polsce?
    Zapraszamy na webinarium "Polski Ład - jak wpływa na funkcjonowanie firm w Polsce. Pierwsze doświadczenia", które odbędzie się 27 stycznia 2022 roku.
    Ruszył nabór na dofinansowanie na termomodernizację domu do 69 tys. zł
    Dofinansowanie na termomodernizację domu do 69 tys. zł. Od wtorku 25 stycznia 2022 r. ruszy nabór w trzeciej edycji programu "Czyste Powietrze", który będzie uprawniać do otrzymania nawet 69 tys. zł na termomodernizację domu i wymianę źródła ciepła. Wyższe dotacje będą przysługiwać osobom mniej zamożnym otrzymującym np. zasiłki.
    Kierownik na budowie – po co jest potrzebny
    Podejmując się budowy domu musimy zmierzyć się z ogromnym szeregiem formalności i różnego rodzaju zadań. Kierownik budowy z jednej strony może nad odciążyć, a z drugiej przejąć odpowiedzialność. Kiedy niezbędne jest zatrudnienie kierownika budowy, kiedy możemy tego nie robić, a także za co dokładnie opowiada.
    Działalność nieewidencjonowana
    Działalność nieewidencjonowana, czyli jak prowadzić biznes „na próbę” albo jako dodatkowe źródło dochodu. Sprawdź jakie warunki trzeba spełnić, żeby taką działalność prowadzić oraz jakie są jej zalety i wady!
    Zapowiedź trendów na rynku nieruchomości w 2022
    Rynek nieruchomości mieszkaniowych. Jakie trendy, które mogliśmy obserwować w 2021 roku znajdą swoją kontynuację i będą kształtować rynek nowych mieszkań w tym roku? Z jakimi wyzwaniami będą musieli mierzyć się deweloperzy? Jakie zagrożenia, które mogłyby spowodować załamanie koniunktury, dostrzegają firmy? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl
    Fulfillment. Allegro uruchamia nową komercyjną usługę
    Allegro uruchamia komercyjnie usługę fulfillment, która polega na przechowywaniu towarów oraz pakowaniu i nadawaniu przesyłek, a także obsłudze zwrotów - podała spółka w komunikacie prasowym. We wrześniu 2021 roku Allegro rozpoczęło pilotaż fulfillmentu dla około 30 firm.
    Ceny w hotelach. Hotelarze zapowiadają wzrost cen z powodu wyższych kosztów działalności
    Ceny w hotelach. W związku ze wzrostem kosztów działalności, w tym mediów, podatków i wynagrodzeń, hotele w tym roku zamierzają podnieść ceny za swoje usługi - wynika z informacji Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Grudzień 2021 r. był słabszy dla branży niż listopad - dodała.