REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberbezpieczeństwo – odzyskiwanie danych

szyfrowanie danych haker
szyfrowanie danych haker

REKLAMA

REKLAMA

Tylko jedna na sześć firm na świecie testuje możliwość odzyskiwania danych w razie awarii – wynika z badania Veeam Ransomware Trends Report 2022. Brakuje właściwych procedur na wypadek ataku, wiele przedsiębiorstw zaniedbuje też kwestię sprawdzania kopii zapasowych i powiązanych procesów. Aż 20% w ramach strategii reagowania wymienia zapłacenie okupu, które nie daje żadnej gwarancji odzyskania zasobów.

Zaszyfrowanie danych i żądanie okupu – schemat działania hakerów

Cyberprzestępcom udaje się zaszyfrować średnio niemal połowę danych biznesowych, a ofiary są w stanie odzyskać tylko 72% z nich. Wskazuje to, że ataki są coraz bardziej powszechne i dotkliwe. W Polsce sytuacji dodatkowo nie ułatwia fakt, że firmy wciąż w niskim stopniu korzystają z chmury do zabezpieczania swoich danych.

REKLAMA

Przywracanie danych trwa średnio aż 18 dni

REKLAMA

W skali globalnej jedna na pięć firm, które posiadały kopię zapasową, mogła zacząć odzyskiwanie danych w mniej niż godzinę po ataku. W przypadku połowy firm było to od 2 do 4 godzin. Aż 11% firm nie mogło skorzystać ze swoich kopii zapasowych w ogóle. Proces przywracania wszystkich zasobów tylko w przypadku 7% firm trwał mniej niż tydzień. Co trzecia firma potrzebowała na to od jednego do dwóch tygodni, a 22% nawet miesiąc. Tak długi czas związany jest ze skalą zasobów, które trzeba przywracać, ale też z koniecznością upewnienia się, że przywrócone zasoby są „czyste” a zagrożenie zostało całkowicie zniwelowane.

Wiele firm zaniedbuje kwestię sprawdzania kopii zapasowych przed ich przywróceniem. Mniej niż połowa przedsiębiorstw po ataku ransomware przywraca dane do wyizolowanego środowiska (sandbox) i testuje na obecność złośliwego oprogramowania przed ich wprowadzeniem do systemu. Co czwarta firma przywraca dane od razu i dopiero wtedy skanuje je pod kątem bezpieczeństwa. Kolejnych 7% po przywróceniu danych jedynie monitoruje zasoby.

Ile firm ma plan działania na wypadek cyberataku?

REKLAMA

Procedury reagowania na wypadek incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem, nie są stosowane na szeroką skalę. Jedynie 37% przedsiębiorstw deklaruje, że posiada dodatkowe egzemplarze kopii zapasowych, a 35% regularnie sprawdza backup. Tylko 27% ma przygotowaną ścieżkę decyzyjną na wypadek ataku. Co czwarta firma dysponuje też planem komunikacji z pracownikami, klientami i interesariuszami. Podobny odsetek dba o plan izolacji i alternatywną infrastrukturę jak np. serwery czy pamięć masowa. Dla 20% firm częścią strategii reagowania na atak jest wciąż zapłata okupu. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że taka taktyka napędza kolejne ataki i nie daje żadnej gwarancji, że zasoby zostaną odzyskane. Cyberprzestępcy, nawet jeśli otrzymają zapłatę, nie są zobowiązani do odszyfrowania danych i jest duża szansa, że zdecydują się tego nie robić.

Wciąż widoczne są też spore braki w łączeniu działań zespołów odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo i tych, które odpowiadają za kopie zapasowe. Nawet 21% szefów bezpieczeństwa informacji i dyrektorów IT zauważa, że strategia cyberbezpieczeństwa ich firmy nie jest połączona ze strategią przywracania działalności po awarii. Tylko 1 na 4 firmy przyznaje, że ma w pełni zintegrowaną strategię przygotowania na cyberatak i przywracania działalności po awarii. U 17% przedsiębiorstw integracja tych obszarów jest na niskim poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak się chronić przed cyberatakiem

Kluczowe jest przygotowanie i regularne testowanie przez firmę planu przywracania działalności na wypadek ataku. Podstawową zasadą zawsze powinno być niepłacenie okupu, gdyż nie gwarantuje to odzyskania dostępu do zasobów. Jedyny scenariusz, jaki powinny zakładać firmy, to przywrócenie danych i działalności z pomocą backupu. Trzeba przy tym pamiętać, że cyberprzestępcy na celownik biorą nie tylko firmowe dane, ale też ich kopie zapasowe – czasem to ich główny obiekt zainteresowania. Kluczowe jest zrozumienie, że nawet najbardziej dopracowany proces tworzenia backupu nie pomoże, jeśli firma nie będzie mogła przywrócić zasobów z kopii zapasowej.

Dlatego należy konsekwentnie stosować zasadę 3-2-1-1-0: powinny istnieć co najmniej trzy kopie ważnych danych na dwóch różnych rodzajach nośników. Przynajmniej jedna z nich powinna się znajdować poza siedzibą firmy, w trybie offline, być odizolowana od sieci lub niezmienialna. Ważne jest też upewnienie się, że kopie zapasowe zostały wykonane bezbłędnie (stąd „0” w zasadzie). Jeśli firma ma kopię, której nie można zmodyfikować – np. na niezmiennym nośniku lub odizolowaną od sieci (air-gapped), w razie ataku zespół IT może szybko odzyskać dane, nawet jeśli przestępcy za cel obrali też backup.

Źródło: Veeam Software

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA