REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Smartfon jako narzędzie pracy a cyberbezpieczeństwo

Smartfon cyberatak
Smartfon cyberatak

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo w organizacji jest tak silne, jak jej najsłabsze ogniwo. Dlatego traktowanie służbowych smartfonów wyłącznie jako benefitu dla pracownika, może firmę lub instytucję narazić na infiltrację i poważne straty. Przemyślany dobór urządzeń oraz szkolenia z cyberbezpieczeństwa to mniejsze ryzyko.

Według raportu CBOS w 2021 roku aż 78% dorosłych Polaków korzystało ze smartfona . Podobne dane nt. użytkowników urządzeń służbowych nie są dostępne, ale trendy związane z cyfryzacją i post-pandemiczna rzeczywistość na rynku pracy oznaczają, że dla wielu osób smartfon jest obecnie co najmniej tak samo istotnym narzędziem pracy jak komputer.

REKLAMA

O ile programy związane z ochroną służbowych komputerów są w firmach oraz instytucjach wdrażane od lat i traktowane priorytetowo, kwestia bezpieczeństwa mobilnego jest często spychana na drugi plan. Tymczasem potencjalne implikacje związane z wykradzeniem lub wyciekiem danych ze smartfonów, nie są wcale mniej groźne niż te związane z atakami na służbowe komputery.

Smartfon a bezpieczeństwo - zmiana myślenia

REKLAMA

Polityka samodzielnego wyboru smartfonu przez pracownika jest od lat stosowana przez organizacje jako jeden z benefitów. I to pomimo zmian w trendach, która wskazują, że sami pracownicy – szczególnie w młodszej grupie wiekowej – chętniej patrzą dziś na inne świadczenia dodatkowe (np. prywatną opiekę medyczną czy elastyczny czas pracy).

Zmiany w trendach oraz ewolucja podejścia do służbowych komórek wśród samych pracowników, dają pracodawcom wyjątkową szansę na kształtowanie nowej polityki bezpieczeństwa mobilnego. Bez strat wizerunkowych można ograniczyć pulę urządzeń oferowanych pracownikom, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa wewnątrz organizacji. Decyzja o ostatecznym wyborze modeli smartfonów pozostaje wtedy w gestii działu IT, a ten zwykle kładzie nacisk na zupełnie inne cechy urządzeń – odpowiedni poziom certyfikacji pod względem bezpieczeństwa, długi cykl życia smartfonu czy wreszcie możliwość instalacji oprogramowania typu MDM (Mobile Device Management).

Smartfon a cyberatak

Istotne z perspektywy poszerzania świadomości nt. współczesnych zagrożeń cyfrowych, jest szkolenie pracowników i uświadamianie im, że to właśnie smartfony są dziś łatwiejszym celem dla hakerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W powszechnej świadomości to dane przechowywane na komputerze wymagają wyższego poziomu ochrony, ale często do tych samych danych (np. poprzez usługi w chmurze), pracownik ma dostęp również z poziomu służbowej komórki. W sytuacji, gdy pracownik funkcjonuje w modelu hybrydowym lub wręcz pracuje zdalnie, bardzo często może dojść od wykorzystywania służbowego smartfona do celów prywatnych. Rośnie wtedy ryzyko, że dostęp do wrażliwych danych może uzyskać osoba nieuprawniona.

O ile wśród szeregowych pracowników dużych firm i korporacji wiedza świadomość, że celem ataku hakera może być służbowa komórka jest dość rozpowszechniona, tak w sektorze MŚP oraz w administracji publicznej, takiej wiedzy (oraz narzędzi ochrony) często brakuje.

Smartfony o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa

Osoby posiadające w ramach organizacji dostęp do danych szczególnie wrażliwych powinny mieć świadomość, że w ich wypadku istnieje możliwość używania smartfonów spełniających bardzo wyśrubowane standardy bezpieczeństwa (oferujących choćby szyfrowaną komunikację E2EE oraz możliwość błyskawicznego i nieodwracalnego wymazania danych). Dotyczy to osób na stanowiskach decyzyjnych – zarówno w biznesie jak i w administracji publicznej.

Tego typu rozwiązania chronią dane i zabezpieczają komunikację nie tylko na poziomie software, ale także na poziomie sprzętowym – pozwalają więc uniknąć infiltracji nawet wyrafinowanym oprogramowaniem szpiegowskim, takim jak Pegasus. Co istotne, w przypadku kradzieży smartfonu, wrażliwe dane są praktycznie niemożliwe do pozyskania przez osoby niedysponujące fizycznym tokenem (kluczem sprzętowym U2F).

Autor: Anton Gyllenberg, Manager w Bittium

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    REKLAMA

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

    Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

    REKLAMA

    Windykacja należności krok po kroku

    Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

    Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

    Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

    REKLAMA