REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o efektywną i bezpieczną flotę w firmie?

Jak zadbać o efektywną i bezpieczną flotę w firmie?
Jak zadbać o efektywną i bezpieczną flotę w firmie?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firmowa flota pojazdów to element każdego sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa. Powinna być ekonomiczna, bezpieczna i bezawaryjna – zwłaszcza, że intensywność eksploatacji służbowych aut jest nawet 4-krotnie większa niż aut prywatnych.

Bezpieczna firmowa flota samochodowa – sposoby na jej zapewnienie

REKLAMA

Samochody osobowe i auta dostawcze, będące częścią flot, najczęściej pokonują od kilkudziesięciu do nawet 100 tys. kilometrów rocznie. Niestety ciągła eksploatacja, wyśrubowane cele realizacyjne, nieuwaga oraz przemęczenie, przyczyniają się do szkód powodowanych przez kierowców. Choć stanowią oni ok. 8 proc. wszystkich użytkowników dróg, to powodują ponad 30 proc. wypadków.

REKLAMA

Dlatego w ramach szkoleń z zakresu doskonalenia techniki jazdy, dedykowanych tej grupie zawodowej, wpajana jest m.in. praktyczna wiedza, o tym jak bezpiecznie eksploatować pojazd i dbać o jego wszystkie istotne elementy. W to wliczają się również opony. Pośpiech – zwłaszcza w złych warunkach pogodowych – to zły doradca. Kierowcy nie są świadomi, że powierzchnia styku z nawierzchnią w przypadku samochodów do 3,5 tony, często nie przekracza kartki A4. I to licząc wszystkie cztery opony, które są jedynym elementem łączącym każde auto z drogą.

– Pamiętajmy, że w trakcie jazdy po autostradzie opony obracają się z prędkością ponad tysiąca razy na minutę. Od ich jakości zależy prowadzenie i bezpieczeństwo pojazdu oraz kierowcy. Mają większy wpływ na wypadkowość niż nam się wydaje, dlatego tak ważne jest – nie tylko z punktu widzenia biznesu – aby wybierać wyłącznie porządne, markowe opony, których jakość zwiększa nasze szanse na drodze – wylicza Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Cięcia budżetowe skierowane w złą stronę osłabiają firmową flotę samochodową

REKLAMA

W procesie wyliczania kosztów niezbędnych na flotę uwzględnia się szereg czynników, które docelowo mogą służyć do określenia całkowitych kosztów eksploatacji – tzw. Total Cost of Ovnership (TCO). Wśród elementów, które bierze się pod uwagę, jest m.in. zużycie paliwa, przebiegi, serwis, jak też opony. Ten ostatni punkt choć nie wydaje się być aż taki istotnym, odgrywa kluczową rolę w potencjalnym wyliczaniu kosztów użytkowania pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Opony mają wpływ zarówno na zużycie paliwa, jak i na częstotliwość serwisu. Porządne, renomowane marki oprócz większego bezpieczeństwa zapewniają także większe przebiegi oraz mniejsze zużycie paliwa. Jednak do pełnej realizacji tematu opon, oprócz ich samych, są potrzebne jeszcze dwa aspekty – profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie i eksploatacja. Jeśli serwisy nie skupiają się na tym, kto szybciej wymieni opony – a kierowcy wiedzą, że prawidłowe ciśnienie to lepsza przyczepność, krótsza droga hamowania i mniejsze zużycie paliwa – to dopiero możemy mówić o flocie, która także w zakresie opon wykorzystuje w pełni swój potencjał i osiąga najwyższą efektywność – dodaje Sarnecki.

Idealna flota samochodowa

Z badania realizowanego przez Webfleet Solutions pt.„Europejskie Badanie Bezpieczeństwa Drogowego 2021” wynika, iż 42 proc. flot komercyjnych rocznie uczestniczy w 1-5 kolizjach drogowych. Aż 84 proc. menedżerów przyznaje, że zły styl jazdy samochodem ma negatywny wpływ na ich działalność. Nawet 50 proc. stwierdza, że nie ma pewności, że ich kierowcy zachowują się bezpiecznie na drogach, a 51 proc. uważa, że ma za dużo przestojów w działaniu swoich pojazdów.

Inwestycja w opony premium, choć z początku może wydawać się wymagająca finansowo, to z biegiem czasu każdy zauważy zalety tego wydatku. Duże przebiegi – charakterystyczne dla pojazdów flotowych – w naturalny sposób wskazują na wybór opon wyższej klasy. Dlaczego? Ponieważ ich budowa i zaawansowanie techniczne sprawia, że są trwalsze, a tym samym można na nich pokonać większe odległości niż na tańszych odpowiednikach.

Kolejną istotna kwestią związaną z flotą pojazdów jest dobór ogumienia do warunków, w jakich samochód się porusza. Ze względu na duże przebiegi – floty raczej stosują opony dedykowane do sezonu niż całoroczne, które szczególnie w okresie wiosna-lato zużywają się dużo szybciej niż typowe letnie.  Niezależnie jednak od finalnego wyboru opony te są poddawane wymagającym testom. Jest to tym samym gwarancja lepszej trakcji czy krótszej drogi hamowania.

– Obserwujemy, że firmy z branży CFM, wybierając ogumienie, coraz częściej zwracają uwagę na parametry techniczne i trwałość, a nie tylko na cenę. Wiadomo, że markowy komplet kół posłuży dłużej. Może przynieść oszczędności na paliwie i pozwoli zminimalizować ryzyko potencjalnych zdarzeń drogowych – bo odpowiednie ogumienie skraca drogę hamowania, zwiększa bezpieczeństwo oraz zmniejsza zużycie paliwa – wyjaśnia Sarnecki.

Liczne testy, którym poddawane jest ogumienie, nie służy wyłącznie do określenia drogi hamowania czy przyczepność na śniegu lub wodzie. Choć są to parametry kluczowe, to w przypadku flot coraz większe znaczenie odgrywa także ekonomia. W dobie szukania oszczędności, każdy grosz jest na wagę złota. Dlatego producenci ogumienia starają się oferować produkty, o większej efektywność energetycznej, a tym samym zmniejszających zużycie paliwa. Oszczędność nawet 0,4 l/100 km na samochodzie, w skali roku i pomnożone przez wielkość floty, może dać niespodziewanie wysoką kwotę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA