REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy tracą miliony na atakach cyberprzestępców. Hakerzy są coraz skuteczniejsi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cyberataki kosztują firmy miliony
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy sztuczna inteligencja umożliwi cyberprzestępcom przeprowadzanie większej liczby ataków? Już teraz średni roczny koszt reagowania na naruszenia bezpieczeństwa przekroczył 5 milionów dolarów. Hakerzy zmienili taktykę. 

Cyberataki za miliony 

REKLAMA

Raport „Cybernomics 101” przygotowany przez Barracuda Networks, producenta rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT wykazuje, jak incydenty naruszenia bezpieczeństwa, ataki ransomware i phishingowe wpłynęły na finanse przedsiębiorstw. W raporcie wzięto pod uwagę koszty związane z naruszeniem bezpieczeństwa danych, aplikacji i infrastruktury IT, a także inne wydatki, między innymi koszty pracy czy utraconych możliwości finansowych. Po ich zsumowaniu okazało się, że całkowity średni roczny koszt reagowania na włamania wyniósł 5,34 miliona dolarów.

REKLAMA

- Ponad 20 lat temu cyberprzestępcy dążyli głównie do zdobycia rozgłosu. Chcieli chwalić się udanymi atakami. Dziś są przede wszystkim biznesmenami, a ich celem stały się pieniądze. Jak każdy przedsiębiorca – dążą do optymalizacji swoich działań i maksymalizacji zysków. Z naszego badania wynika, że 2023 rok był dla nich bardzo udany – mówi Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w Barracuda Networks.

Z raportu wyłaniają się nie najlepsze dane. Wynika z niego, że 71% ankietowanych firm doświadczyło w ciągu ostatniego roku ataku ransomware, a 61% zapłaciło okup. Najwyższa kwota zapłacona za atak ransomware wyniosła średnio 1,38 miliona dolarów.

Cyberprzestępcy zmienili taktykę

W raporcie zwraca uwagę fakt, że większość ankietowanych przyznała, że w okresie od września 2022 do września 2023 cyberataki zmieniły się i stały się bardziej dotkliwe dla przedsiębiorstw.

  • 62% respondentów stwierdziło, że cyberataki są coraz bardziej wyrafinowane,
  • 55% przyznało, że wydłuża się czas potrzebny na identyfikację ataku i złagodzenie jego skutków,
  • 53% zgodziło się ze stwierdzeniem, że cyberataki stają się coraz bardziej ukierunkowane.

REKLAMA

Jakich ataków najczęściej doświadczają firmy? Zazwyczaj są to ataki typu DoS (denial of service, odmowa usługi – 52% ankietowanych), ataki phishingowych i oparte na inżynierii społecznej (48%) oraz kradzieży danych uwierzytelniających (41%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Warto pamiętać, że cyberprzestępca może połączyć różne typy ataków w jeden. Może na przykład użyć phishingu, aby uzyskać dostęp do danych uwierzytelniających potrzebnych do włamania się do sieci. Po przeniknięciu do systemu firmy może zaimplementować w nim złośliwe oprogramowanie, które pozwoli mu na kradzież danych lub zablokowanie użytkownikom dostępu do ich aplikacji oraz danych i zażądanie okupu – wyjaśnia Mateusz Ossowski.

Połowa ankietowanych spodziewa się, że sztuczna inteligencja może pomóc cyberprzestępcom.

Przyczyny utraty danych

Z badania Barracuda Networks wynika także, że 48% ankietowanych firm doświadczyło w ciągu ostatniego roku incydentu naruszenia danych, w tym utraty lub kradzieży poufnych informacji o klientach, potencjalnych klientach oraz pracownikach. W branży finansowej odsetek ten wyniósł 54%.

Wśród głównych przyczyn utraty danych respondenci wymienili:

  • działania pracowników/wykonawców, wynikające z zaniedbania (główna przyczyna 42% naruszeń) lub nieuczciwych pobudek (39%),
  • niedopatrzenia w zakresie bezpieczeństwa IT – w tym niezałatane luki w zabezpieczeniach (34%), błędy w systemie lub procesie operacyjnym (41%),
  • ataki z zewnątrz – działania cyberprzestępców (34%), phishing (39%) oraz wirusy lub inne złośliwe oprogramowanie (49%).

- Cyberprzestępcy są coraz skuteczniejsi. Dobra wiadomość jest taka, że przedsiębiorstwa nie są bezsilne i mogą skutecznie podnosić swoją cyberodporność. Kluczowe jest stałe monitorowanie swojego środowiska i wczesne wykrywanie ataków. Pomocne w tym mogą być rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które zapewniają pełną widoczność całej powierzchni ataku, od urządzeń po interfejsy API, zasoby w chmurze i nie tylko. Nie wolno zapominać także o podejściu Zero Trust, uwierzytelnianiu wieloskładnikowym, regularnych szkoleniach pracowników oraz o przygotowaniu i ćwiczeniu planu reagowania na incydenty bezpieczeństwa – podsumowuje Mateusz Ossowski z Barracuda Networks.

W badaniu przeprowadzonym przez niezależną instytucję badawczą Ponemon Institute na zlecenie Barracuda Networks wzięło udział 1917 ekspertów ds. bezpieczeństwa IT z firm zatrudniających od 100 do 5000 pracowników z różnych branż w Stanach Zjednoczonych i krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) oraz Azji i Pacyfiku (APAC).

Raport dostępny jest na stronie Barracuda Networks.

Zobacz także: Finanse: nasilają się oszustwa oparte na emocjach
Od najmłodszych lat trzeba uczyć krytycznego odbioru tego, co jest w internecie [PODCAST]

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA