REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes na seniorach wkrótce może być wart wiele miliardów złotych

Subskrybuj nas na Youtube
Seniorzy stają się coraz bardziej istotnym elementem gospodarki. Biznes nie może dłużej tego nie zauważać
Seniorzy stają się coraz bardziej istotnym elementem gospodarki. Biznes nie może dłużej tego nie zauważać
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Według ekspertów, przedsiębiorcy już od kilku lat powinni mieć opracowane strategie sprzedaży towarów i usług stricte dla seniorów, których szybko przybywa na rynku. Na jakich rozwiązaniach mogą wzorować się przedsiębiorcy?

Seniorzy targetem biznesu

Od kilku lat eksperci wskazują, że rozwojowy biznes powinien szukać szansy w sprzedaży towarów i usług dla seniorów, bo społeczeństwo coraz szybciej nam się starzeje. I jak twierdzą, wkrótce ten rynek będzie wart wiele miliardów złotych rocznie. Do tego Tomasz Kopiec z BCC dodaje, że w dobie srebrnej gospodarki kluczowe jest kreowanie oferty rynkowej, poczynając od specjalnie projektowanych produktów aż do wyspecjalizowanych usług dedykowanych osobom starszym, ale też ich opiekunom. Proces ten nabiera rozpędu właściwie w obecnej chwili. Strategie biznesowe w wielu przypadkach już teraz uwzględniają specyfikę wyborów rynkowych dokonywanych przez konsumenta – seniora.

REKLAMA

REKLAMA

– Jak szacuje GUS, do 2050 roku odsetek seniorów po 60. roku życia w polskim społeczeństwie podwoi się. Dlatego projektowanie stricte z myślą o nich staje się bardzo istotnym rynkiem do zagospodarowania. Pierwsze tego symptomy pojawiły się już kilka lat temu, choćby jako oferty biur podróży dedykowane dla coraz liczniejszej grupy klientów w starszym wieku – mówi Łukasz Klimek, zarządzający Inkubatorem Wielkich Jutra-Dostępność+ w grupie kapitałowej DGA.

Rozwiązania z Francji i Niemiec

Zdaniem Piotra Kuczyńskiego, analityka rynków finansowych, szeroko pojęty biznes już od kilku lat powinien być dobrze przygotowany do nadchodzących zmian demograficznych. W opinii eksperta, najlepiej jeśli będzie wzorował się na rozwiązaniach stosowanych w krajach Europy Zachodniej, m.in. we Francji i w Niemczech. Im szybciej przełoży je na polskie warunki, tym większy osiągnie sukces na rodzimym rynku. Konkurencja rośnie, więc przedsiębiorcy powinni się spieszyć.

– Warto zwrócić uwagę na model kooperacji sektora pozarządowego, prywatnego i publicznego na rzecz aktywnego życia seniorów, jaki świetnie funkcjonuje w Niemczech. Obejmuje on m.in. usługi takie, jak m.in. sieć mieszkań i placówek opieki czy budynki z lokalami na wynajem o jak najmniejszej liczbie barier architektonicznych wraz z gwarantowanym wsparciem dedykowanym indywidualnym potrzebom. Popularne są też usługi medyczne, pielęgnacyjne oraz terapeutyczne, a także programy wsparcia i poradnictwa oraz edukacji dla rodzin osób starszych – dodaje Łukasz Klimek.

REKLAMA

Internet Rzeczy

Z kolei ekonomista Marek Zuber uważa, że każdy działający obecnie biznes już powinien zwracać większą uwagę na potrzeby seniorów. Opóźnienie w realizacji takiej strategii widać np. w galeriach handlowych, które są nastawione głównie na potrzeby młodych ludzi. Z obserwacji eksperta wynika, że na rynku brakuje odpowiedniej ilości sklepów z odzieżą, obuwiem i galanterią dla seniorów, którzy chcą wyglądać modnie, stylowo i stosownie do swojego wieku. Istotne jest także zapewnienie im dedykowanych rozrywek i nowych form rekreacji. Duży potencjał biznesowy ma również tworzenie wszelkiego rodzaju ułatwień w codziennym funkcjonowaniu, głównie w oparciu o nowe technologie, w tym Internet Rzeczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– W najbliższych 2-3 latach biznes powinien skoncentrować się na poprawie dostępności przestrzeni publicznej w wymiarze architektonicznym oraz cyfrowym. Istotny jest rozwój środowiskowych form opieki dla osób starszych. Znaczenie ma aplikowanie nowych technologii informacyjnych w świadczeniu usług opiekuńczych w środowisku domowym. Konieczny jest też rozwój instytucji wpierających kapitał ludzki, m.in. dziennych domów pomocy i uniwersytetów trzeciego wieku – podkreśla dr Ryszard Necel z Wydziału Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Jednocześnie Tomasz Kopiec uważa, że zarówno w najbliższej, jak i dalszej perspektywie najbardziej potrzebne będą usługi i produkty, bazujące na nowych technologiach. To szansa na wyraźną poprawę komfortu życia seniorów i ich opiekunów we wszystkich obszarach, tj. ochrony zdrowia, administracji, zakupów, komunikacji i samodzielności poprzez smart rozwiązania w miejscu zamieszkania. Z kolei Łukasz Klimek przekonuje, że wśród tzw. artykułów pierwszej potrzeby są ww. usługi popularne na niemieckim rynku. I to one będą rozwijały się w Polsce najszybciej. W dalszej kolejności rozrośnie się tzw. rynek usług zagospodarowujących czas wolny, obejmujący wszystkie aktywności pozazawodowe. Regionalne profilowanie usług stanie się naturalną konsekwencją uwarunkowań lokalnych i będzie adekwatne do działań w standardowych procesach biznesowych.

– Kluczowym segmentem srebrnego rynku będzie optymalizacja codziennych czynności, np. procesów zakupowych. Barierą dla biznesu może wydawać się to, że polscy seniorzy nie należą do najzamożniejszych, patrząc choćby z perspektywy całej Europy. Do tego wartość nowych emerytur w Polsce będzie się zmniejszać. Jednak łączenie emerytów w grupy konsumentów stanie się bardzo opłacalne zarówno dla sprzedawców, usługodawców, jak i klientów. W praktyce wykupując wspólnie, np. pakiety określonych usług, seniorzy będą mogli korzystać ze zniżek – przewiduje ekspert z BCC.

Konsument docelowy

Tymczasem dr Necel zauważa, że rzadko postrzega się seniora jako pełnoprawnego konsumenta dóbr i odbiorcę usług. Jest to zasadniczy błąd, który może kosztować przedsiębiorców odpływ znacznej grupy klientów. Procesy starzenia się populacji należy wykorzystać jako impuls do poszukiwań nowych konsumentów, uwzględniając specyfikę ich potrzeb. Ekspert przypomina też, że seniorzy nie są grupą homogeniczną pod względem zamożności, a tym samym struktury wydatków. Co więcej, są bardziej otwarci i mobilni oraz lepiej wykształceni niż wcześniejsze pokolenia naszych dziadków czy pradziadków. Do tego Tomasz Kopiec wskazuje, że konieczne jest ujęcie naukowo-badacze o charakterze wdrożeniowym. Trzeba rozpoznać konsumenta docelowego, a także właściwie zdiagnozować jego potrzeby, ograniczenia i zachowania. Potem należy wdrożyć adekwatne zmiany usługowe lub stworzyć je od nowa.

– Dla firm obsługujących seniorów jest też dostępne wsparcie. Dla przykładu, łódzki samorząd oferuje bezzwrotne dotacje na założenie własnej działalności gospodarczej i dodatkowe, comiesięczne wsparcie ponad 2 tys. zł mieszkańcom, którzy mają pomysł na biznes z ofertą dla osób powyżej 60. roku życia. Ważnym elementem działań na rzecz wsparcia seniorów i dostępności usług oraz przestrzeni publicznej jest program Dostępność+. Do tego Inkubatory Innowacji Społecznych zapewniają granty na tworzenie usług dedykowanych m.in. seniorom lub osobom z niepełnosprawnościami i ograniczeniami funkcjonalnymi – informuje Łukasz Klimek.

Jak zaznacza dr Ryszard Necel, w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej toczą się obecnie prace nad uruchomieniem Funduszy Europejskich 2021-2027, w tym również Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Zatem można się spodziewać, że w przyszłości biznesy nastawione na obsługę seniorów będą mogły korzystać z szerszych możliwości wsparcia.

– Bardzo pożądane i coraz częściej widoczne jest wsparcie aktywności seniorów w postaci tworzenia biznesów przez nich samych. Kreują oni innowacje, zakładają startupy i uczestniczą aktywnie w szkoleniach. Przykładowo, w naszym Akceleratorze powstała innowacja na skalę światową zainicjowana właśnie przez startup założony przez osoby po 60. roku życia. Ta grupa społeczna jest bardzo zdyscyplinowana i ma ogromne doświadczenie zawodowe oraz życiowe, które definitywnie należy wykorzystać – podsumowuje Joanna Juszczyszyn-Klimek z grupy kapitałowej DGA.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA