REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzenie ryzkiem praktycznie jest nieobecne w polskich przedsiębiorstwach, a polscy menedżerowie i przedsiębiorcy nie zarządzają nim świadomie, w sformalizowany i uporządkowany sposób.

REKLAMA

Z nielicznych badań w tej materii wynika, że przedsiębiorcy zarządzają ryzykiem ad hoc, w zależności od indywidualnej odwagi, wiedzy i umiejętności. Niekiedy, w odniesieniu do wybranych obszarów ryzyka (np. ryzyko występujące przy podpisywaniu kontraktów, ryzyko kursowe), korzystają z pomocy specjalistów. Jednak trudno tu dopatrywać się zarządzania zintegrowanego (Enterprice Risk Management), które skutecznie chroniłoby przedsiębiorstwo przed gospodarczymi, społecznymi czy moralnymi konsekwencjami różnorodnych zdarzeń.

REKLAMA

Dzięki świadomemu zarządzaniu ryzykiem przedsiębiorstwo jest w stanie sprawniej wykorzystywać nadarzające się okazje i uzyskuje większą odporność na skutki niekorzystnych zdarzeń. Oszacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia różnych rodzajów ryzyka sprawia, że można zawczasu przygotować alternatywne plany działania. Wprowadzenie idei ryzyka do świadomości funkcjonowania przedsiębiorstwa - jego pracowników - pozwala zawczasu oswoić ludzi z myślą o możliwych zagrożeniach i przygotować ich do działania, gdy rzeczywiście wystąpią.

Problematyka zarządzania ryzykiem doczekała się już za granicą opracowań teoretycznych, które zostały ujęte w formę modeli czy standardów postępowania.

COSO

Najbardziej obszerny, bo liczący ponad 200 stron, jest amerykański standard zarządzania ryzykiem (Enterprice Risk Management Integrated Framework COSO 2004).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zarządzanie ryzykiem zgodnie z COSO II składa się z następujących elementów: środowisko wewnętrzne, ustalanie celów, identyfikacja ryzyka, ocena ryzyka, reakcja na ryzyko, kontrola, informacja i komunikacja, monitorowanie. Z niemal identycznych elementów składają się inne modele, w tym model brytyjski. Najważniejsze z metodologicznego punktu widzenia są cztery elementy: identyfikacja ryzyka, ocena ryzyka, reakcja na ryzyko oraz kontrola.

W pierwszej kolejności należy zidentyfikować punkty krytyczne na przestrzeni całej firmy z podziałem na obszary ryzyka. Etap ten polega na zidentyfikowaniu wszelkiego rodzaju możliwych do wystąpienia zdarzeń mających swoje źródło zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Celem jest stworzenie listy punktów krytycznych w firmie. Etap ten może zostać zrealizowany poprzez spotkania z pracownikami, analizę procesów, sprawdzanie listy potencjalnych zdarzeń itp.

Ocena ryzyka to proces przyporządkowania poszczególnym punktom krytycznym skutku oraz prawdopodobieństwa wystąpienia. Wartości te mogą być wyrażone ilościowo lub jakościowo i zostać określone na podstawie wywiadów z pracownikami, porad ekspertów, danych statystycznych, badań rynkowych itp. Ogólny poziom ryzyka wyznaczany jest zgodnie z przyjętą w organizacji metodyką. Przy jego wyliczeniu, oprócz wartości skutku i prawdopodobieństwa, często uwzględnia się również skuteczność istniejących już środków kontroli. Określone poziomy ryzyka pozwalają na uszeregowanie punktów krytycznych i wybór typów zagrożeń o nieakceptowanym poziomie. Kolejnym krokiem jest określenie reakcji na ryzyko dla wyodrębnionych punktów krytycznych o nieakceptowanym poziomie.

Reakcja może polegać na rezygnacji z działalności powodującej powstanie ryzyka, działaniach zmierzających do ograniczenia prawdopodobieństwa lub skutku wystąpienia, czy przeniesieniu ryzyka na podmiot trzeci bądź akceptacji ryzyka.

Działania kontrolne to następny komponent COSO II. Polega on na ustanowieniu czynności mających na celu zapobieganie wystąpieniu nieprawidłowości oraz czynności odpowiadających za wykrywanie zrealizowanych rodzajów ryzyka.

Zagrożenia pod lupą

FERMA

W Europie najczęściej stosuje się brytyjski standard zarządzania ryzykiem (FERMA), który powstał w 2002 r. Jest on wynikiem pracy zespołu, w którego skład weszli przedstawiciele kilku największych brytyjskich organizacji branżowych. Brytyjski standard został przyjęty przez Europejską Federację Stowarzyszeń Zarządzania Ryzykiem, które zrzesza większość krajowych organizacji zajmujących się tym problemem. FERMA stanowi szkielet procesu zarządzania ryzykiem w firmie i obejmuje m.in.: identyfikację, ocenę, kontrolowanie oraz monitorowanie i dokumentowanie działań związanych z ryzykiem, kładąc nacisk na fakt, że przyjęte przez daną organizację/firmę zasady zarządzania ryzykiem powinny określać ogólne podejście do ryzyka, zakres tolerancji na ryzyko, a także metody zarządzania. Standard nie jest jednak zbiorem gotowych rozwiązań dla każdego przedsiębiorstwa. Jest swoistym drogowskazem, który pokazuje kierunek, w jakim powinny iść firmy, które chcą stworzyć własny system.

 

Zgodnie ze standardem FERMA, zarządzanie ryzykiem pozwala realizować cele firmy poprzez:

zapewnienie ram systemowych, dzięki którym dalsza działalność będzie prowadzona spójnie i w kontrolowany sposób;

usprawnienie procesu podejmowania decyzji, planowania i określania priorytetów dzięki uzyskaniu kompleksowej wiedzy na temat działalności przedsiębiorstwa, stopnia niepewności oraz szans i zagrożeń;

• przyczynienie się do efektywniejszego wykorzystania (alokacji) kapitału i zasobów, jakimi dysponuje firma;

• ochronę i budowanie majątku i wizerunku przedsiębiorstwa;

• pomoc w rozwijaniu potencjału ludzkiego oraz bazy wiedzy firmy;

• poprawę efektywności działania.

FERMA 2002 podkreśla, że zarządzanie ryzykiem musi być procesem ciągłym i systemowym, a aktywne podejście do niego powinno się stać integralnym elementem kultury organizacyjnej firmy.

Chodzi bowiem o zapewnienie maksymalnych, trwałych korzyści na wszystkich obszarach działalności, co powoduje, że zarządzanie ryzykiem dotyczy pozytywnych i negatywnych aspektów. Zatem risk management obejmuje nie tylko zagrożenia, ale również szanse osiągnięcia sukcesu lub wygranej.

Według modelu, na ocenę ryzyka składają się:

analiza ryzyka;

• identyfikacja ryzyka;

• opis ryzyka;

• pomiar ryzyka;

ewaluacja ryzyka - porównanie szacunkowej wielkości ryzyka z przyjętymi w danej firmie kryteriami, które mogą dotyczyć kosztów oraz spodziewanych korzyści, wymogów prawnych, względów społeczno-ekonomicznych lub ekologicznych, obaw i oczekiwań grup nacisku (np. akcjonariuszy lub interesariuszy).

Tak przygotowana ocena jest podstawą do podjęcia decyzji, na ile dane ryzyko jest istotne dla firmy, czy można je zaakceptować i co w tej sytuacji robić.

Etapy zarządzania ryzykiem:

informacja do odpowiednich działów/pionów, sprawozdawczość wewnętrzna, komunikacja dotycząca zarządzania (residual risk reporting) - odmienne na różnych szczeblach przedsiębiorstwa (zarząd, jednostki organizacyjne, właściciele, akcjonariusze);

działania wobec ryzyka, które obejmują wybór i wdrożenie środków pozwalających na zmodyfikowanie ryzyka, jego redukcję (bardzo bogaty repertuar środków, np. ubezpieczenie, wywiad gospodarczy, zabezpieczenie kursowe, etc.);

monitoring (ryzyko nie jest statyczne, nieustannie się zmienia, wpływają na to bieżące decyzje, zachowania, procesy zarówno w samej firmie, jak i zachodzące w otoczeniu).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opr.: Jana

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA