REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jana
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzenie ryzkiem praktycznie jest nieobecne w polskich przedsiębiorstwach, a polscy menedżerowie i przedsiębiorcy nie zarządzają nim świadomie, w sformalizowany i uporządkowany sposób.

REKLAMA

Z nielicznych badań w tej materii wynika, że przedsiębiorcy zarządzają ryzykiem ad hoc, w zależności od indywidualnej odwagi, wiedzy i umiejętności. Niekiedy, w odniesieniu do wybranych obszarów ryzyka (np. ryzyko występujące przy podpisywaniu kontraktów, ryzyko kursowe), korzystają z pomocy specjalistów. Jednak trudno tu dopatrywać się zarządzania zintegrowanego (Enterprice Risk Management), które skutecznie chroniłoby przedsiębiorstwo przed gospodarczymi, społecznymi czy moralnymi konsekwencjami różnorodnych zdarzeń.

REKLAMA

Dzięki świadomemu zarządzaniu ryzykiem przedsiębiorstwo jest w stanie sprawniej wykorzystywać nadarzające się okazje i uzyskuje większą odporność na skutki niekorzystnych zdarzeń. Oszacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia różnych rodzajów ryzyka sprawia, że można zawczasu przygotować alternatywne plany działania. Wprowadzenie idei ryzyka do świadomości funkcjonowania przedsiębiorstwa - jego pracowników - pozwala zawczasu oswoić ludzi z myślą o możliwych zagrożeniach i przygotować ich do działania, gdy rzeczywiście wystąpią.

Problematyka zarządzania ryzykiem doczekała się już za granicą opracowań teoretycznych, które zostały ujęte w formę modeli czy standardów postępowania.

COSO

Najbardziej obszerny, bo liczący ponad 200 stron, jest amerykański standard zarządzania ryzykiem (Enterprice Risk Management Integrated Framework COSO 2004).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zarządzanie ryzykiem zgodnie z COSO II składa się z następujących elementów: środowisko wewnętrzne, ustalanie celów, identyfikacja ryzyka, ocena ryzyka, reakcja na ryzyko, kontrola, informacja i komunikacja, monitorowanie. Z niemal identycznych elementów składają się inne modele, w tym model brytyjski. Najważniejsze z metodologicznego punktu widzenia są cztery elementy: identyfikacja ryzyka, ocena ryzyka, reakcja na ryzyko oraz kontrola.

W pierwszej kolejności należy zidentyfikować punkty krytyczne na przestrzeni całej firmy z podziałem na obszary ryzyka. Etap ten polega na zidentyfikowaniu wszelkiego rodzaju możliwych do wystąpienia zdarzeń mających swoje źródło zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Celem jest stworzenie listy punktów krytycznych w firmie. Etap ten może zostać zrealizowany poprzez spotkania z pracownikami, analizę procesów, sprawdzanie listy potencjalnych zdarzeń itp.

Ocena ryzyka to proces przyporządkowania poszczególnym punktom krytycznym skutku oraz prawdopodobieństwa wystąpienia. Wartości te mogą być wyrażone ilościowo lub jakościowo i zostać określone na podstawie wywiadów z pracownikami, porad ekspertów, danych statystycznych, badań rynkowych itp. Ogólny poziom ryzyka wyznaczany jest zgodnie z przyjętą w organizacji metodyką. Przy jego wyliczeniu, oprócz wartości skutku i prawdopodobieństwa, często uwzględnia się również skuteczność istniejących już środków kontroli. Określone poziomy ryzyka pozwalają na uszeregowanie punktów krytycznych i wybór typów zagrożeń o nieakceptowanym poziomie. Kolejnym krokiem jest określenie reakcji na ryzyko dla wyodrębnionych punktów krytycznych o nieakceptowanym poziomie.

Reakcja może polegać na rezygnacji z działalności powodującej powstanie ryzyka, działaniach zmierzających do ograniczenia prawdopodobieństwa lub skutku wystąpienia, czy przeniesieniu ryzyka na podmiot trzeci bądź akceptacji ryzyka.

Działania kontrolne to następny komponent COSO II. Polega on na ustanowieniu czynności mających na celu zapobieganie wystąpieniu nieprawidłowości oraz czynności odpowiadających za wykrywanie zrealizowanych rodzajów ryzyka.

Zagrożenia pod lupą

FERMA

W Europie najczęściej stosuje się brytyjski standard zarządzania ryzykiem (FERMA), który powstał w 2002 r. Jest on wynikiem pracy zespołu, w którego skład weszli przedstawiciele kilku największych brytyjskich organizacji branżowych. Brytyjski standard został przyjęty przez Europejską Federację Stowarzyszeń Zarządzania Ryzykiem, które zrzesza większość krajowych organizacji zajmujących się tym problemem. FERMA stanowi szkielet procesu zarządzania ryzykiem w firmie i obejmuje m.in.: identyfikację, ocenę, kontrolowanie oraz monitorowanie i dokumentowanie działań związanych z ryzykiem, kładąc nacisk na fakt, że przyjęte przez daną organizację/firmę zasady zarządzania ryzykiem powinny określać ogólne podejście do ryzyka, zakres tolerancji na ryzyko, a także metody zarządzania. Standard nie jest jednak zbiorem gotowych rozwiązań dla każdego przedsiębiorstwa. Jest swoistym drogowskazem, który pokazuje kierunek, w jakim powinny iść firmy, które chcą stworzyć własny system.

 

Zgodnie ze standardem FERMA, zarządzanie ryzykiem pozwala realizować cele firmy poprzez:

zapewnienie ram systemowych, dzięki którym dalsza działalność będzie prowadzona spójnie i w kontrolowany sposób;

usprawnienie procesu podejmowania decyzji, planowania i określania priorytetów dzięki uzyskaniu kompleksowej wiedzy na temat działalności przedsiębiorstwa, stopnia niepewności oraz szans i zagrożeń;

• przyczynienie się do efektywniejszego wykorzystania (alokacji) kapitału i zasobów, jakimi dysponuje firma;

• ochronę i budowanie majątku i wizerunku przedsiębiorstwa;

• pomoc w rozwijaniu potencjału ludzkiego oraz bazy wiedzy firmy;

• poprawę efektywności działania.

FERMA 2002 podkreśla, że zarządzanie ryzykiem musi być procesem ciągłym i systemowym, a aktywne podejście do niego powinno się stać integralnym elementem kultury organizacyjnej firmy.

Chodzi bowiem o zapewnienie maksymalnych, trwałych korzyści na wszystkich obszarach działalności, co powoduje, że zarządzanie ryzykiem dotyczy pozytywnych i negatywnych aspektów. Zatem risk management obejmuje nie tylko zagrożenia, ale również szanse osiągnięcia sukcesu lub wygranej.

Według modelu, na ocenę ryzyka składają się:

analiza ryzyka;

• identyfikacja ryzyka;

• opis ryzyka;

• pomiar ryzyka;

ewaluacja ryzyka - porównanie szacunkowej wielkości ryzyka z przyjętymi w danej firmie kryteriami, które mogą dotyczyć kosztów oraz spodziewanych korzyści, wymogów prawnych, względów społeczno-ekonomicznych lub ekologicznych, obaw i oczekiwań grup nacisku (np. akcjonariuszy lub interesariuszy).

Tak przygotowana ocena jest podstawą do podjęcia decyzji, na ile dane ryzyko jest istotne dla firmy, czy można je zaakceptować i co w tej sytuacji robić.

Etapy zarządzania ryzykiem:

informacja do odpowiednich działów/pionów, sprawozdawczość wewnętrzna, komunikacja dotycząca zarządzania (residual risk reporting) - odmienne na różnych szczeblach przedsiębiorstwa (zarząd, jednostki organizacyjne, właściciele, akcjonariusze);

działania wobec ryzyka, które obejmują wybór i wdrożenie środków pozwalających na zmodyfikowanie ryzyka, jego redukcję (bardzo bogaty repertuar środków, np. ubezpieczenie, wywiad gospodarczy, zabezpieczenie kursowe, etc.);

monitoring (ryzyko nie jest statyczne, nieustannie się zmienia, wpływają na to bieżące decyzje, zachowania, procesy zarówno w samej firmie, jak i zachodzące w otoczeniu).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opr.: Jana

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA